• beccagranen

Bästa Räksoppan?

Någon som vill dela med sig av sitt bästa recept på räksoppa? Har drygt 1kg oskalad räkor som jag blev sugen på att göra soppa på, och något enkelt bröd som focaccia dyl. Har googlat runt men det finsn så många olika varianter. Soppan får gärna vara lite matigare/krämig :)

• Svar på tråden Bästa Räksoppan?
  • Ninja05

Soppan vi brukar göra är supergod, ungarna och vi älskar den! 6-8 rivna morötter ( efter smak) 1 liter vatten, 400 g räk ost, 1frp creme fraiche, räkor efter smak men läggs i precis i slutet så dem inte blir sega. krydda med vitlök och valfria kryddor.

• beccagranen
    Ninja05 skrev 2012-08-28 13:06:07 följande:
    Soppan vi brukar göra är supergod, ungarna och vi älskar den! 6-8 rivna morötter ( efter smak) 1 liter vatten, 400 g räk ost, 1frp creme fraiche, räkor efter smak men läggs i precis i slutet så dem inte blir sega. krydda med vitlök och valfria kryddor.
    Det lät spännande, tyvärr har jag ingen räkost hemma. Men det kanske går att skippa? Tänkte att jag skulel börja med att koka upp räkskalen för att få räksmaken.
  • alllwaysdrunk

allrecipes.com/Recipe/Big-Eds-Cajun-Shrimp-Soup/Detail.aspx
    Denna är sjukt god, men antar du inte har så mycket av detta hemma.

Genom lite för snabb läsning första gången så bytte jag "red pepper flakes" till rosépeppar, men blev gott som attan så la bara till lite red pepper flakes också vid nästa gång.

• Nikaz
    Ninja05 skrev 2012-08-28 13:06:07 följande:

Hur länge ska den koka? Och ungefär hur länge ska räkorna koka med?
  • tro  hopp  kärlek
    Nikaz skrev 2012-08-29 19:35:26 följande:

Hur länge ska den koka? Och ungefär hur länge ska räkorna koka med?

Den ska inte koka så länge, räkorna ska inte kokas alls. Lägg bara i dom och dra grytan ifrån värmen.

Denna går även att göra på kräftost. och tillsätta dill. 
Svar på tråden Bästa Räksoppan?