• Anonym

    Varför börjar man knarka?

    Jag vet inte riktigt..man har lätt för att fastna för saker? Vissa har ju en benägenhet..för spel,droger,sprit..you name it. Själv kan jag inte ens fastna i spel..fast jag skulle försöka. Så lite genetiskt. Sedan är det väl vett..att man inte ger sig in i det,för att man "vet" att det är dåligt? Självkontroll helt enkelt.

    Mentala hälsan är nog viktig. Är man hemlös,inga vänner etc..är det kanske lättare att hitta och fastna. Nu har jag varit djupt nere ibland..men aldrig en tanke på droger. Alls.

    Sedan är det bevisat att hur föräldrarnas beteende och vanor till alkohol tex,påverkar barnen. Blir man bjuden hemma,drickar man mer,än om föräldrarna är helt emot det.     

  • Anonym
    Severus skrev 2012-08-28 15:31:20 följande:
    För att man är mentalt rubbad
    Det stämmer i ett fåtal fall, att med en psykisk åkomma/sjukdom tar till droger.
    För att man inte mår speciellt bra och sjukvården klarar inte av att få personen att må bättre.

    Men vad det har med över en mille som använt använder tex cannabis, förstår jag liksom inte.
    Vänligen förklara om du kan.
  • Anonym
    Anonym (varför) skrev 2012-08-28 15:21:09 följande:
    Jag undrar varför man börjar knarka har flera vänner som knarkat innan. Men jag vet inte varför... Den ena påstod att han t.o.m fick knarka för sina föräldrar för de ansåg att han skulle prova sig fram. Men jag tycker det lät konstigt...
    Om man är i illusionen att "knark" är farligt, så kan man verkligen fråga sig detta.
    Det är dock så att det finns flertalet droger, som i normal konsumtion har få skadeverkningar.
    Där tom lagliga droger som koffein, tobak och alkohol trumfar dessa skador med ljusår.
  • Anonym
    Din mamma skrev 2012-08-28 17:52:15 följande:
    Pga trasiga familjeförhållanden bland annat. För att fylla tomrummet inom sig.
    Kan vara en anledningen, men få av alla som använder sig av droger någon gång i livet som ens faller under denna kategori.
    Så känns lite meningslöst att bara lista den.

    Petrol lista upp det bra.
  • Anonym
    Ripper500 skrev 2012-08-28 18:23:57 följande:
    Har testat några få tillfällen och det har varit underbart och man vill ha mer,mer,mer.
    Av den anledningen tar jag inget och tänker aldrig ta mer.
    Trots att det var i 20 års ålder, 9 år sedan kan kag vara sugen.

    Så svaret är att man inte kan motstå
    Känner inte alls igen mig i den beskrivningen.
    Men för den skull innebär det inte att det stämmer för dig.
    Men absolut inte för alla är det så ska man definitivt tillägga.
  • Anonym

    En orsak som jag tror är vanlig är psykisk ohälsa. Det finns så många människor som lider av kroniska kraftiga depressioner och ångest, som läkarna inte lyckas hjälpa trots mediciner, terapi, el-chocker mm. Om en sådan person väljer att prova på vissa droger så tror jag att de fastnar direkt. För man är så desperat efter att döva smärtan, och har man väl hittat något som hjälper så är det orimligt att förvänta sig att personen ska välja bort det. För helt ärligt, jag är hellre en glad missbrukare än en självmordsbenägen icke-missbrukare. Det är det bättre valet av två onda ting.

  • Anonym
    Din mamma skrev 2012-08-28 20:13:25 följande:
    Anonym, jag har intervjuat flertalet f.d. missbrukare och alla hade haft problematik med familjen som i sin tur lett till bristande självkänsla. Men det är självklart att det kan finnas flera olika orsaker. Jag skrev de jag kände till.
    Vad har missbrukare att göra med den stora massan som nyttjar droger ansvarsfullt?
    Inbillar du dig denna lilla grupp ska vara representativ för?

    De orsaker du känner till är mer signifikativt för den grupp du intervjuat.
    och inte för de andra.
    Och även är tidiga psykiska problem före drogdebuten något som är överrepresenterat bland missbrukare.
  • Anonym
    Ripper500 skrev 2012-08-28 18:23:57 följande:
    Har testat några få tillfällen och det har varit underbart och man vill ha mer,mer,mer.
    Av den anledningen tar jag inget och tänker aldrig ta mer.
    Trots att det var i 20 års ålder, 9 år sedan kan kag vara sugen.

    Så svaret är att man inte kan motstå
    tror att vissa kan hantera det o vissa inte .
  • Anonym
    Din mamma skrev 2012-08-28 21:34:09 följande:
    Det sa jag inte. Eller?

    Men varför läser ni in saker jag inte skrivit? Jag har väl aldrig skrivit något om personer som "nyttjar droger ansvarsfullt"?

    Det har du definitivt inte gjort, verkar som du inte vill erkänna som att den missbrukande gruppen är i klar minoritet eftersom du bara pratar om missbrukare.
    Som om dessa vore i massor mot de som nyttjar droger ansvarsfullt.

    Precis som att prata om alkohol och bara prata om de som sitter på parkbänken.
    Blir lika snedvridet detta.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-08-28 23:45:54 följande:
    Det har du definitivt inte gjort, verkar som du inte vill erkänna som att den missbrukande gruppen är i klar minoritet eftersom du bara pratar om missbrukare.
    Som om dessa vore i massor mot de som nyttjar droger ansvarsfullt.

    Precis som att prata om alkohol och bara prata om de som sitter på parkbänken.
    Blir lika snedvridet detta.
    Det råder kanske delade meningen om huruvida man kan nyttja droger ansvarsfullt eller ej.
Svar på tråden Varför börjar man knarka?