• Anonym

Varför börjar man knarka?

Anonym skrev 2012-08-29 06:57:23 följande:
    Det råder kanske delade meningen om huruvida man kan nyttja droger ansvarsfullt eller ej.
    Varför ska det råda delade meningar om det för?
    Jo, såklart en del har sina moraliskarullgardiner nere.
    Då är ju det svårt att greppa skillnaden mellan ansvarsfullt och missbruk.

Men när man raljerar om och om igen om missbruk.
    Så tyder det på att man inte kan ägna en tanke på att det är denna grupp är mycket liten i förhållande till de som konsumerar droger utan ens komma nära epitetet missbrukare.
  • Anonym
    Helle333 skrev 2012-08-29 07:10:49 följande:

Ja en del är helt enkelt självdestruktiva, en del anser att det inte är farligare än att dricka alkohol och kanske börjar med hasch, blir fast och testar tyngre grejer, Mia Törnbloms önskan om att bli smal var starkare än hennes motvilja mot droger när hon var i övre tonåren så hon började med bantningstabletter som innehöll amfetamin när hon var i Spanien, andra vill bara testa för testandets skull och en del blir fast på en gång av ruset. Någon kanske mår dåligt så denna tar till droger för att orka med livet. Amfetamin har tyvärr en bra effekt på personer som har ADHD, amfetaminet har något i sig som gör att de fungerar bättre i samhället och får dem ingen hjälp av läkarna så är det rätt vanligt att de börjar självmedicinera. Jag har fått höra att de flesta som sitter inne för amfetamin har adhd. Det finns säkert ännu fler anledningar till att folk börjar knarka men det var dessa jag kom på på rak arm
    På vilket sätt det självdestruktivt att röka cannabis?
    Cannabisen i sig har för låg toxicitet för att fysiskt skada, så kan itne var detta du menar med självdestruktivt.
    Gateway teorin är stendöd, finns ingen stöd i statistiken för detta.

Varför är det tyvärr att ADHD blir hjälpta av amfetamin för?
    Verkar som att du tycker dom ska må dåligt.
    Saken är att cannabis är minst lika effektivt mot ADHD, och finns begynnande diskussioner att dom ska få Sativex som snart kommer på marknaden.

Faktum de flesta som tar droger, är för ge sig lite guldkant i tillvaron vid valda tillfällen.
    Precis som de som tar sig ett par glas vin.
  • Anonym
    Höghus skrev 2012-08-29 07:11:50 följande:
    Väldigt många som missbrukar självmedicinerar mot svår ångest eller andra saker som tex kaos i huvudet pga adhd. Att de kunde få riktig hjälp inom vården vore det bästa men det kan vara svårt.
    Men det är just av denna anledningen att de faktiskt självmedicinerar, som folk tror att droger skapar sjukdomar.
    Det är ju så att många av denna grupp, har redan dokumenteras för detta före drogdebuten.

Anser vården vänder ryggen på denna grupp, hade dom fått tillräckligt hjälp i tid.
    Så hade man bespara många människor ett missbruk och vad det nu innebär.
    Men jag siar om mer personer kommer i missbruk pga dålig sjukvård i detta område.
    Har själv märkt att läkare är mer och mer ovilliga att ta och se till denna grupp ska få hjälp pga de är styrda av att de inte ska skriva ut "narkotiska" preparat.
    Och slänga SSRI på allt och alla, skapar misstro och missbrukare.
    Självändamålet är att ingen ska äta tabletter, men deras agerande tvingar folk till annat.

Väldans ironi, där en aktion ska minska på dessa substanser, men sen ökar dom istället.
    Humor av den värsta och tråkigaste sorten.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-08-28 16:34:28 följande:
    Om man är i illusionen att "knark" är farligt, så kan man verkligen fråga sig detta.
    Det är dock så att det finns flertalet droger, som i normal konsumtion har få skadeverkningar.
    Där tom lagliga droger som koffein, tobak och alkohol trumfar dessa skador med ljusår.

Du skulle verkligen behöva prata med fd knarkare och döda knarkare (!) för att se vad det får för hemska konsekvenser med sådant skit.l
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-08-28 19:00:43 följande:
    Känner inte alls igen mig i den beskrivningen.
    Men för den skull innebär det inte att det stämmer för dig.
    Men absolut inte för alla är det så ska man definitivt tillägga.

är man av beroendenatur så är det ännu lättare att trilla dit. jag är av beroendenatur och vägrar därför ens testa sån där skit eftersom jag 95% säker på att jag kommer tycka alldeles för mycket om effekten och därmed fastna i skiten och dö en för tidig förnedrande död
  • Anonym

Jag började missbruka när jag var tretton. Hela min familj och en del av släkten är psykiskt sjuka, att växa upp med människor som är sjukaoch dricker alkohol och tar medicin är inte lätt, blev både fysiskt och psykiskt misshandlad av min mamma och styvpappa och min syster, fick inget stöd av någon och var helt ensam. Mådde väldigt dåligt och hade en massa känslor som jag inte kunde hantera. Hade inga kompisar för jag blev retad mycket, först när jag var liten för att jag var tjock och sen när jag blev större för att jag mådde dåligt och klädde mig annorlunda. Jag hade också börjat svälta mig själv. Träffade en kille som behandlade mig som skit, tryckte ner mig och tog mitt sista självförtroende, våldtog mig och misshandlade mig. Började dricka av min mammas alkohol och tog min mammas och systers medicin (benzo). Oj vilket rus! All ångest bara försvann och jag behövde inte tänka eller må dåligt och äta. Var ute och festade mycket och blev rätt populär bland de äldre killarna, men blev utnyttjad och när jag däckade så blev jag våldtagen. Men jag brydde mig inte ens. Började umgås med tyngre missbrukare och började med amfetamin, då kände jag mig som mig själv, att detta var vad som fattats mig. Började med sprutor när jag var sexton och sen var det bara utför. Glömde förresten berätta att jag i princip växt upp på olika hem sen jag var tretton år eftersom min mamma inte "orkade"med mig, det var också mitt fel när hon senare försökte ta livet av sig. Har ingen kontakt med min mamma idag.

• Anonym

För att det är förbannat kul helt enkelt. För att man mår så fantastiskt bra under ruset.  Även om baksidan av det är mörk.

• Anonym
    Höghus skrev 2012-08-29 07:34:12 följande:
    Jo precis Anonym. Det finns idag inom vården en enorm rädsla för att människor ska bli beroende. Därför vill man inte skriva ut vissa preparat. Problemet är ju att människor mår så dåligt att de då skaffar dessa (eller ofta värre substanser) på olagligt vis. I valet mellan att må skit och knarka väljer de som mår dåligt det senare.
    Tyvärr så förstår inte folk detta.
    Dom försöker säga "nä, såklart de ska få hjälp".
    Men vi har tyvärr kommit så inom sjukvården att det ska vara ett självändamål att ha ont eller må dåligt.

Som senast jag hade ont extremt ont i foten, berättade detta för läkaren.
    Hon sa ta en alvedon, det har jag tagit och ipren och voltaren.
    Då skrev hon ut någon annan skit som inte heller hjälpte.
    Som tur var hade jag en släkting som hade brutit armen och hade ett gäng tabletter över.
    Så klara mig några dagar tills foten blev bättre.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-08-29 07:43:29 följande:

Du skulle verkligen behöva prata med fd knarkare och döda knarkare (!) för att se vad det får för hemska konsekvenser med sådant skit.l
    Och du kanske borde prata med alla som har noll problem med droger och bara tar dom för att få lite guld kant på tillvaron vid valda tillfällen.
    Så tar jag pratar med med missbrukarna.

leker vi med tanken det tar 1år för mig att prata med alla missbrukare, så kommer det ta minst 10år för dig.
    Sådan är rotationen.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-08-29 07:59:45 följande:

är man av beroendenatur så är det ännu lättare att trilla dit. jag är av beroendenatur och vägrar därför ens testa sån där skit eftersom jag 95% säker på att jag kommer tycka alldeles för mycket om effekten och därmed fastna i skiten och dö en för tidig förnedrande död
    Om du är så svag, så är ju det smart att hålla sig borta ifrån koffein, nikotin, alkohol och droger.
    Och antagligen spel, shopping och liknande också.
Svar på tråden Varför börjar man knarka?