• Anonym (Ts)

Hur hinner ni tvätta så ofta?

Jag har flera gånger läst trådar som handlar om hur ofta man tvättar sådant som lakan, handdukar osv och insett att väldigt många tvättar allt sånt minst en gång i veckan, kanske varannan vecka. Jag och min man har därför insett att vi måste vara rejält smutsiga av oss då vi knappt ens känner behov av att tvätta lakanen en gång i månaden, om det inte varit något speciellt som jättevarmt, sjukdom osv. Ungefär samma sak med handdukarna. Man känner ju när de börjar kännas sunkiga eller bara känner ett behov och det behovet har aldrig i mitt liv kommit redan efter 1-2 veckor och inte för mannen heller. Vi konstaterar varje gång vi tvättar att det går åt en hel dag till det, riva ut lakan i fyra sängar, tvätta 2-3 maskiner (beroende på färger osv), torka i torktumlaren i flera omgångar, bädda i fyra sängar igen. Och att därför göra hela den här processen varje vecka känns helt galen. Jag hör ju att folk tycker hushållsarbetet tar så mycket tid i en barnfamilj och om man tvättar så här mycket så här ofta så förstår jag ju att man upplever det som väldigt mycket tid.

Hur hittar ni tid och ork att göra det så ofta eller gör ni på något annat sätt så att det inte blir så stort projekt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-28 20:32
    Jag är inte främst ute efter hur ofta folk tvättar, utan mer varför. Dvs ni som tvättar varje-varannan vecka, tycker inte ni att det tar mycket av er lediga tid? Och ni som tvättar mer sällan som vi, hur resonerar ni?

Sen håller jag med om att det inte är tiden för att stoppa in i maskin som är det jobbigaste, men det blir ju många moment med flera maskiner och sen framför allt att bädda rent i fyra sängar, det är rätt tungt.

Och någon skrev att man inte fyller maskinerna, vad har ni för jättemaskin? Vi har ett dubbellakan, ett mindre lakan, tre stora påslakan och en uppsättning spjälsängslakan plus alla örngott, nog sjutton är det minst två fulla maskiner.

• Svar på tråden Hur hinner ni tvätta så ofta?
  • Anonym (Ts)

Jag är inte främst ute efter hur ofta folk tvättar, utan mer varför. Dvs ni som tvättar varje-varannan vecka, tycker inte ni att det tar mycket av er lediga tid? Och ni som tvättar mer sällan som vi, hur resonerar ni?

• Anonym (Ts)
    Eloa skrev 2012-08-28 18:05:08 följande:
    jag byter handfats handuken varje/varannan dag för att det behövs, har en man med skitit jobb som kommer hem och tvättar händerna så fort han kommer hem så dom blir snabbt skitiga. Badhandukar engång i veckan och sänggkläder varannan väcka för det känns inte fräscht för oss att vänta längre. Och jag tycker det går på ett kick att bädda rent 4 sängar, ingen rolig syssla men det tar inte särskilt lång tid och att tvätta sakerna är ju snabbt gjort, maskinen tvättar ju åt mig :) någon minut i tvättstugan för att fylla och nån minut för att tömma. Tycker det är värre med matlagningen varje dag som tar sån tid, men så gillar jag inte att laga mat heller :)
    Men alltså, tvättar han händerna jättedåligt då eller? För poängen med att tvätta händerna är ju att de blir rena, då gör det ju ingen skillnad om en som grovjobbat torkar sig på handduken eller en som suttit i soffan halva dagen, tvättar man händerna ordentligt är de ju rena oavsett..
  • Anonym (Ts)
    Placebo skrev 2012-08-28 20:44:44 följande:

Jag tvättar ungefär 10 maskiner med tvätt/vecka. Det tar ju ingen tid direkt. Slänger in en maskin när jag går upp på morgonen. Fixar med allt som ska fixas, t.ex rasta hunden, dammsuga, lämna på dagis, förbereda lunch osv och så hänger jag tvätten efter det. Eller så slänger jag in tvätt i maskinen och åker till jobbet så får sambon hänga tvätten.

Tvättar handdukar/små mattor och sängkläder 1 gång/vecka.   Det handlar ju om väldigt lite tid, sitter ju inte och glor på tvättmaskinen medans den tvättar.
    Nej, tvätten i övrigt tycker inte jag är jobbig eller tar mycket tid. Men just lakan tycker jag är jobbigt, att riva ur, bära ner, bära upp och bädda i. Tungt och tråkigt!
  • Anonym (Ts)
    Anonym (No problems) skrev 2012-08-28 21:01:15 följande:

Tar ny handduk varje gång jag duschar på morgonen, använder även den när jag duschar när jag kommer hem.
    Har en fysiskt tungt jobb så jag måste duscha två ggr/dagen. Nu har inte jag så många handdukar, räcker precis en vecka så då tvättar jag en gång/veckan.

Lakan byter jag när jag känner att dom inte är fräscha längre, kanske 1/månaden. Nu lever jag ensam så det blir inte så mycket fläckar att tvätta bort regelbundet..... tyvärr kanske jag ska tilllägga

När jag tvättar gör jag annat under tiden, åker och handlar, städar eller sitter på Familjeliv     

Men nya handdukar en gång om dagen och nya lakan en gång per månad. Det var rejäla ytterligheter jämfört med andra som svarat i tråden.
  • Anonym (Ts)
    Nyfiken gul skrev 2012-08-28 21:07:49 följande:
    Jag tvättar så fort jag får ihop en full maskin vilket gör att det aldrig blir några högar av tvätt att hantera. Varken att hänga eller att vika.

sängkläder byts med intervaller och jag skulle aldrig nånsin få för mig att byta samtliga sängkläder på samma gång. Det finns inte på min världskarta.

Jag byter i dubbelsängen varannan vecka för sen blir det bara ofräscht - sexfläckar, svett, våta blöjavtryck , katten sover i sängen och hårar ner , sonen kanske har nerkissad pyjamas när han kommer och fläckar ner, mensblod, näsblod osv - det finns alltid en massa äckel på ett lakan efter bara några dagar om man verkligen tänker efter....

Hemmavarande sonens säng byter jag lakan i efter behov men det  byts kanske var 10:e dag eller så. 

Barnen som kommer o går hemma här (umgängesbarn)  där byter jag i sängen så fort dom åker hem. Dom använder sina lakan i snitt en vecka, är dom här under sommarlovet en längre period så byts det vid behov.

Handdukar/badlakan används inte mer än två veckor - sen åker dom ner på golvet och blir en handduk att kliva på när man duschat klart, där kan den hänga med en vecka till. 

Handukar för händerna brukar bytas ut vid behov när dom ser skitiga ut helt enkelt - tidpunkt varierar.

Nej man kanske gör det extra jobbigt när man byter alla lakan samtidigt. Men det är ett bra sätt att ha koll på att allt är rent samtidigt och när man bytte förra gången osv.
  • Anonym (Ts)
    Anonym skrev 2012-08-29 02:32:13 följande:
    Om du tvättar 1 gång /v. som man oftast gör , så har du aldrig en "hög" av tvätt e gång /månad.

Jag tycker det är ju underbart samt hygieniskt att byta lakan/bad/handukar varje vecka.

Vem vill sova i s en månads stinkande /smutsiga sängkläder/ samt med badukar!

Även för dig känns inte 1 månads användning med samma lakanan etc. så garanterar att de är skitiga!

Du undrar hur folk har tid? kan det vara att du är lat istället? Baara undrar.

Vi är 6 i våran familj & alla hjälps åt på ett eller annat sätt i hemmet /även mannen.

Att byta lakan /tvätta kläder en gång /vecka är inget stort jobb! Samt då samlas det inte 1-månads högar med flera

tvätt omgångar! Det är ju underbart med fräscha lakan/baddukar etc.

Tror du måste rycka upp & om inte mannen/barene hjälper till i hemmet (beroende åldern) så

då är det dags att skärpa sig & få ordning både med tvätten &  och regler inom familjen.

Lycka till 

Alltså du missförstår mig. Vi har inga tvättberg alls! Vi sorterar alla kläder direkt i korgar i tvättstugan och jag tvättar sånt så fort en korg är lagom full för en maskin. Alltså ett antal maskiner per vecka. Så där är jag rätt noga med stt hålla efter så tvättberg blir det aldrig och jag tycker tvättande i sig är rätt trivsamt.

Och jag är rätt noga med att plocka undan i huset och hålla efter i allmänhet. Den här tråden handlar enbart om lakan och handdukar, där mannen och jag båda tycker det är jobbigt med tvätt, i- och urbäddning. Det är tungt att tömma fyra sängar och sen stå och bädda dem igen, det har jag alltid tyckt illa om att göra.

Men just för att vi tycker man håller på med lakansbytet hela lördagen (om man gör det en lördag) så känns det jättejobbigt om man skulle göra så varje vecka. Börjar riva ut lakan på morgonen och sen stoppa i dem igen runt middagstid typ.

Barnen är små ännu så de är inte involverade.
  • Anonym (Ts)
    Pallas skrev 2012-08-29 16:02:43 följande:
    Jag vet inte om jag är konstig på något sätt, men jag tycker att era tdsangivelser är glädjetider. Inter tar det 1 minut för mig att riva av gamla lakan, påslakan och örngott i vår säng iaf och inte i barnens sängar.  Sen är det ju inte så att vi bara har lakan som ska tvättas, det är ju måga fler tvättmoment i vardagen.

Över lag tycker jag att folk verkar ha "skitfobi" och tvättar alldeles för mycket (har sett flera exempel på familjer med två vuxna och ett barn som tvättar FEMTON maskiner i veckan!). För skita ned miljön har man tydligen inga problem med... 
    Nej, jag tycker också att det tar längre tid med att riva ur och bädda i lakan, det är rätt många delar. Jag har också alltid hatat att sätta på lakan i stora sängar, det är mycket krypande runt sängen för att få det bra.

• Anonym (Ts)
    Nyfiken gul skrev 2012-08-29 15:57:09 följande:
    Men vad är det som tar sån tid?  Lägger ni i samma lakan igen efter dom är tvättad?

Riv ur lakan max 1 min
    stoppa i tvättmaskin 1 min
    Hänga på tork 2 min

bädda rent 5 min.

vad är det som är så jobbigt att det måste  ta en hel lördag i anspråk? 

Det tar betydligt längre tid att dammsuga och det gör ni antagligen utan att fundera på tiden....
    Ja vi lägger i samma lakan igen, vi har favoritlakan som är lite dyrare och vi har därför inte så många olika, vi kör ofta på samma modell rätt många tvättar i rad. Men det är kanske det som gör att det känns jobbigt då, att om man la en halvtimma direkt på att riva ut och bädda rent med något annat så kanske man inte känner att processen sprider sig över hela dagen? För det är bäddningen som är jobbig, inte själva tvättandet.
  • Anonym (Ts)

Som sagt, själva tvättandet är inte det jobbiga, tvättstugan ligger hos oss i hallen så den är lättåtkomlig och man bara flyttar mellan tvättmaskin och torktumlare. Det är att bädda i igen som jag tycker är jobbigt, svettigt och trist. Alltid tyckt. Få på lakan på stora sängar, mecka med påslakan på alla täcken osv. Skitjobbigt tycker jag det är. Så det är den delen jag drar mig för, inte tvättandet i sig.

• Anonym (Ts)
    En struts skrev 2012-08-30 12:56:18 följande:
    Om man inte tycker de känns smutsiga, så är det väl bara att ligga på, och vara glad för det.
    Jag vet inte om det är psykiskt men jag tycker det börjar krypa på kroppen, om jag drar ut på tvättarna.
    Alltså om du och din man inte lider det minsta, så tycker jag absolut att ni kan dra ut på tvättarna tills ni inte mäktar med. Det finns ingen annan som lider av det.
    Och ni är miljövänliga.
    Ingen skada skedd överhuvudtaget. Förutom då renhetsfanatikerna här på fl, som blir galna om ni inte är lika renliga som dem.
    Ja alltså jag blir helt matt över renlighetshysterin hos vissa. Jag inser att vi just när det gäller lakan och handdukar (inte kläder i övrigt) är åt ytterligheten men att som vissa byta pyjamas varje dag eller tvätta handdukar var fjärde dag, herregud tänk på miljön och ekonomin!
  • Anonym (Ts)
    amia01 skrev 2012-08-30 13:55:43 följande:
    Håller med TS. Skulle aldrig få för mig att prioritera att tvätta sängkläder och handdukar varje vecka om det inte hänt något särskilt. Normalt byter vi väl både handdukar och sängkläderna efter ungefär 3 veckor, när det känns nödvändigt och det finns tid helt enkelt.
    Men man måste ju också hinna med att jobba, handla, laga mat, städa, fixa med hus och trädgård, ta hand om hundar, man och barn, och till sist hinna få några timmar över för att umgås med vänner eller göra något roligt tillsammans  Så, nej, jag fattar inte hur man hinner bädda rent varje vecka? 
    Men vad intressant! Vad är det som gör att sådana som ni och vi inte alls tycker det är ett problem med mer än 1-2 veckor emellan medan andra här i tråden håller på att dö av snuskkänsla vid blotta tanken. Vad är det som gör att lakan anses så äckliga efter max två veckor? Jag känner liksom noll behov, även om typ någon annan skulle göra det åt mig, att byta lakan så ofta. Men jag är väldigt noggrann med hur det ser ut på diskbänken och i badrummet istället.
Svar på tråden Hur hinner ni tvätta så ofta?