Inlägg från: FruOMor |Visa alla inlägg
  • FruOMor

Barn+häst?

Småbarn och häst funkar utmärkt. Se till att barnet är klätt ordentligt då de är still i en vagn när den är liten.
    Ang fodret så kan du väll ta en utan boxarna eller ett annat mindre utrymme som har någon form utav dörr med lås och förvara hö halm foder i tunnor?!

• FruOMor

Ingen fara! Jag har en dotter på 1,5 år och se haft häst sen jag själv var 2 år så så jag vet med all säkerhet att häst och barn funkar ihop! Köper du ensilage så kan du ju ta in en åt gången och ha resterande utomhus :)) kom ihåg bara att fodret så som havre betfor osv måste vara väl inlåst ifall en häst kommer på rymmen så de inte får i sig ex torr betfor som kan leda till döden..
    Glöm heller inte att du måste ha absolut minst två hästar gärna 3 då de är flockdjur och absolut aldrig skall stå skälv, så har du bara två och vill ta ena så blir den andra själv och de är inte att rekommendera men det går ju självklart :)

• FruOMor

Vi har våra ensilge direkt på marken, dock använder man dessa balar endast vinterhalvåret få de jäser sommarhalvåret och de fryser vid minusgrader men när du väl fått in dem så håller de bra temp. Ska du ha varm eller kall stall? Men svaret på frågan är att du kan ha dem på marken! Se till att få ensilage med lite klöver då det inte är
    Så bra för hästar och desstobättre för kor :))

• FruOMor

Ang utrustning så skulle jag valt att bygga till en liten kammare och satt in ett element då både du och utrustningen mår bättre av lite plus grader!
    Ang rundbalar så menade ja att dessa används främst under vintern när kylan kommer och då de fryser ute så blir det inget mögel och tänker du på den inne så får hon sprida ut de, en hel koladugård med två hästar har nog utrymme eller så köper du mindre balar :))
    Hon kan även köpa häst trotts små barn och lite mindre vana, allt tar dock längre tid men hon kan köpa två hästar som inte kräver så mkt och kanske ute behöver ridas vare dag..

Svar på tråden Barn+häst?