• Anonym

    Snart 11 månader och härmar inte ljud eller gester

    Jag har en fundering ang min snart 11 månader gamla son. Han har alltid varit mycket nyfiken på nya människor och ofta tittat mycket på dem och sökt kontakt med leenden och joller. Motoriskt har han varit lite segare (kryper inte eller reser sig upp mot möbler). Nåt som jag dock tänkt på är att han inte är road av tittut och upprepar inte som regel om jag initierar det (utan börjar leka med annat eller tittar åt ett annat håll). Han kanske har härmat mig sammanlagt tre gånger. Men mest blir han irriterad när jag leker så. Ge och ta lek kan han tycka vara kul ibland. Likaså vill han inte vinka (har nog bara gjort det en gång efter att jag vinkat). Finns det några sätt att träna på detta? Han kan klappa händerna, men gör det inte alltid när jag gör det. Om jag skakar på huvudet skakar han på huvudet. Och han är tydlig och skakar på huvudet när han inte vill ha något. Han har stavelsejoller mycket dada, men även baba, papa, mama, nana osv. Jag tycker han börjat mer säga papapa när det gäller pappa och mamamam eller nanan när det gäller mamma, men det är inga riktiga ord än. Han härmar aldrig ljud eller ord. Om jag säger nåt tittar han ofta nyfiket, men säger inget eller säger dada. Han förstår ca åtta ord och även uppmaningar som "sätt dig upp" och "får mamma". Han pekar inte på saker, men sträcker fram handen om han vill ha nåt. När vi tittar i böcker kan han härma mig och peka. Han tittar för det mesta om jag säger "titta x", men inte alltid. Han brukar inte titta på mig för att bekräfta att han tittat rätt. Är detta något att oroa sig för?

  • Svar på tråden Snart 11 månader och härmar inte ljud eller gester
  • Fråga logopeden

    Hej,
    Du skriver att han kan härma dig när ni tittar i bok och när du skakar på huvudet och att han själv är tydlig med att skaka på huvudet när det är något han inte vill ha. Du skriver också att han är nyfiken och söker kontakt med andra människor. Han har också börjat forma ord för pappa och mamma. Han är på god väg att börja använda ord.
    Du behöver inte träna på att han ska vinka eller peka. Däremot kan du fortsätta som du gör nu och vara uppmärksam på hur han kommunicerar. Du kan benämna de ord han försöker säga och bekräfta det han gör, som när han härmar dig eller när han skakar på huvudet för nej. Sätt ord på det han gör så blir ord intressantare för honom. 

    Du kan också tänka på när han tittar när du säger 'titta x'. Han kanske bara tittar när det är något som intresserar honom, eller något han förstår. Det du också kan göra, för att förstärka den kommunikationen han har, är att teckna de ord han själv använder och de han förstår. Då blir det lättare för honom när han blir äldre och använder fler ord som låter lika. Det finns en app för tecken och det finns även en del sidor på nätet där man kan hitta tecken, som exempelvis teckna.se

    Det är också jättebra att läsa böcker. Fortsätt med det! 

Svar på tråden Snart 11 månader och härmar inte ljud eller gester