Stjärnfall76 skrev 2012-09-10 15:52:08 följande:
Skolan kräver bara 200 eller är det 250m. Men jag tycker Kandidaten, att man ska klara den.
Nu har vi tur då våra barn älskar simmärken, men jag tror nog att jag vill att de ska klara kandidaten i alla fall.
Simning Simma 600 meter bröstsim på djupt vatten.
Ryggsim Simma 300 meter ryggsim på djupt vatten.
Klädsim Simma 300 meter med kläder på djupt vatten. Klädsel: överdel med lång ärm och långa byxor.
Flytning 3 minuter eller 75 meter.
Vattentramp 3 minuter eller 75 meter.
Längddykning 10 meter.
Djupdykning Till 2 meter en gång från kanten och en gång från ytan.
Dyka från minst 1 meters höjd en gång.
Livräddning 16 meters simning med livboj följt av ilandföring med hjälp av livboj 16 m. Maximal tid för momentet 2 min 45 sekunder. Kunskap om punkterna 1-11 i bad- och båtvett. Utkast av livboj följt av simning med livboj 25 meter. Kunna redogöra för mun till mun andning. Kunna hjälpa en nödställd person med förlängd arm.
Kan ni inte sporra honom med belöningar för de olika märkena?
Det känns lite väl mastigt att klara det för en 7-åring som bara kan simma 10 m och inte gillar simskolan. Han läser bra, men är inte så fysisk av sig och det skulle ta många år innan han klarar det.
Han älskar att ta märken och kämpar allt vad han kan, men får inte till bröstsimmet. Rygg och crawl är lättare.
Jag klarade själv aldrig kandidaten när jag var liten för jag hade svårt för djupdykningen. Tycker fortfarande det skulle vara obehagligt att dyka ner 2 m eftersom det gör ont i öronen.