• Noran

Hur bra ska barnen kunna simma?

7-åringen är nu på tredje terminen på simskolan och vill helst inte gå mer. Jag säger att han får fortsätta tills han kan simma och han undrar då exakt hur långt och på vilket sätt. Dom kommer ha simskola med skolan i 2an tror jag.

Hur mycket ska man kräva att dom kan simma? Vad kräver du av dina barn innan dom får sluta?

• Svar på tråden Hur bra ska barnen kunna simma?
  • Stjärnfall76

Skolan kräver bara 200 eller är det 250m. Men jag tycker Kandidaten, att man ska klara den.

Nu har vi tur då våra barn älskar simmärken, men jag tror nog att jag vill att de ska klara kandidaten i alla fall.

Simning Simma 600 meter bröstsim på djupt vatten.
    Ryggsim Simma 300 meter ryggsim på djupt vatten.
    Klädsim Simma 300 meter med kläder på djupt vatten. Klädsel: överdel med lång ärm och långa byxor.
    Flytning 3 minuter eller 75 meter.
    Vattentramp 3 minuter eller 75 meter.
    Längddykning 10 meter.
    Djupdykning Till 2 meter en gång från kanten och en gång från ytan.
    Dyka från minst 1 meters höjd en gång.
    Livräddning 16 meters simning med livboj följt av ilandföring med hjälp av livboj 16 m. Maximal tid för momentet 2 min 45 sekunder. Kunskap om punkterna 1-11 i bad- och båtvett. Utkast av livboj följt av simning med livboj 25 meter. Kunna redogöra för mun till mun andning. Kunna hjälpa en nödställd person med förlängd arm.

Kan ni inte sporra honom med belöningar för de olika märkena?    

• Stjärnfall76
    La Lola skrev 2012-09-08 22:39:25 följande:
    Skulle inte kunna tvinga ett barn att gå som inte vill helt ärligt.
    Alma har aldrig gått på simskola. Får väl se hur det blir med Hedda.

jag tycker det är som skolan.... har inga problem att tvinga barnen till skolan om jag hade behövt.... men jag hade så klart kollat varför de inte ville...
  • Stjärnfall76
    Furstinna skrev 2012-09-09 09:52:36 följande:
    Dixie: det vet jag inte riktigt hur långt kravet är. Men dom får samla sina medaljer. Tror inte den första är på 200m.

De felsta 5åringar klarar nog max 50m men det är nog vanligare med 0, 10 eller 25m.
  • La Lola
    Stjärnfall76 skrev 2012-09-10 15:54:12 följande:

jag tycker det är som skolan.... har inga problem att tvinga barnen till skolan om jag hade behövt.... men jag hade så klart kollat varför de inte ville...
    Ok.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Lindsey Egot the only one

Se mitt tidigare inlägg så får ni svaret!

• Madeleine Louise

Florian lärde sig simma när han var 4 år och idag simmar han flitigt. Vi besöker simhallen varje vecka.
    Men han är intresserad av att simma... Skulle aldrig tvinga honom till att lära sig simma om han inte ville.

• Dr Mupp
    Furstinna skrev 2012-09-09 09:37:53 följande:
    Tre terminer? 1,5 år? Jahaja sätta mina snart femåring i simskola i januari och där räknar man med att det ska ta 2 månader ungefär.
    Lycka till. Om ditt barn är ett underbarn eller det går dagligen så kanske den lär sig simma på två månader. Och sen förståss vad du menar med att simma. Första simmärkena är ju tex inte ett bevis på simkunnighet utan vattenvana. Det är ju först vid fiskmärkena som man kan börja tala om simkunnighet. 

Här kan man se vd som behövs för de olika märkena. iof3.idrottonline.se/ImageVaultFiles/id_44301/cf_104/Simm-rkesbest-mmelser.PDF

Vår dotter har klarat bronsmärket och simborgarmärket, lite livräddning som saknas på guldhajen och silvermärket för hennes del.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Noran
    Stjärnfall76 skrev 2012-09-10 15:52:08 följande:
    Skolan kräver bara 200 eller är det 250m. Men jag tycker Kandidaten, att man ska klara den.

Nu har vi tur då våra barn älskar simmärken, men jag tror nog att jag vill att de ska klara kandidaten i alla fall.

Klädsim Simma 300 meter med kläder på djupt vatten. Klädsel: överdel med lång ärm och långa byxor.
    Längddykning 10 meter.
    Livräddning 16 meters simning med livboj följt av ilandföring med hjälp av livboj 16 m. Maximal tid för momentet 2 min 45 sekunder. Kunskap om punkterna 1-11 i bad- och båtvett. Utkast av livboj följt av simning med livboj 25 meter. Kunna redogöra för mun till mun andning. Kunna hjälpa en nödställd person med förlängd arm.

Det känns lite väl mastigt att klara det för en 7-åring som bara kan simma 10 m och inte gillar simskolan. Han läser bra, men är inte så fysisk av sig och det skulle ta många år innan han klarar det.

Han älskar att ta märken och kämpar allt vad han kan, men får inte till bröstsimmet. Rygg och crawl är lättare.

Jag klarade själv aldrig kandidaten när jag var liten för jag hade svårt för djupdykningen. Tycker fortfarande det skulle vara obehagligt att dyka ner 2 m eftersom det gör ont i öronen.
  • Furstinna

Dr mupp: jag lärde mig simma på två månader när jag va 5 och de gjorde övriga barn också som var i liknande ålder. Vi simma 3-4 dagar i veckan under sommaren. Gör mig är det viktigt att mitt barn är simkunnighet när hon börjar skolan. Man får träna lite extra. Här går dom 3 ggr i veckan.

• Dr Mupp
    Furstinna skrev 2012-09-11 14:34:21 följande:
    Dr mupp: jag lärde mig simma på två månader när jag va 5 och de gjorde övriga barn också som var i liknande ålder. Vi simma 3-4 dagar i veckan under sommaren. Gör mig är det viktigt att mitt barn är simkunnighet när hon börjar skolan. Man får träna lite extra. Här går dom 3 ggr i veckan.
    Här är det tyvärr en gång i veckan. Men men 
    Stjärnfall76 skrev 2012-09-10 15:52:08 följande:

Längddykning 10 meter.

Undra om jag skulle klara kandidaten. Vet att jag har svårt att dyka från startpallarna (hoppa däremot med fötterna först och kan dyka från kanten). Vet inte om jag klarar fullt tio meter längddykning, tror jag slutar på 7-8 meter i dagsläget (väldigt otränad)
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
Svar på tråden Hur bra ska barnen kunna simma?