• Wendella

Pasta med ricottaost???

Hej!
    Här kommer en fråga om mat...
    Jag har käkat färsk pasta idag (från en catering firma) och pastan var färsk och var fylld med ricottaost och spenat (tror jag) Nu sitter jag och har halvångest över att den var fylld med ricottaost som man väl inte ska äta??? Kan det vara nån fara?? Maten var ju väl uppvärmd......

• Svar på tråden Pasta med ricottaost???
  • Filippinan

Om pastan var kokt är det absolut ingen fara!

• Wendella

Filippinan:
    Det är bara det att jag inte vet om den var kokt.... Den var ju färsk... Men den borde väl ha blivit kokt innan??

• Filippinan

Ja det borde den. Är du säker på att Ricotta är en ost man inte får äta? Jag trodde det var en färskost och därmed OK även om den inte kokats.

• Wendella

Filippinan:
    Nä, är inte säker....
    Ska kolla....

• Filippinan

Hittade detta på SLV

Vid tillverkningen av Mozarella och Ricottaost upphettas mjölken normalt tillräckligt mycket för att eventuell listeria ska avdödas. Om osten därefter hanteras hygieniskt och förvaras kallt bör risken vara liten ur listeriasynpunkt. Då viss risk för återsmittning av osten vid anläggningen dock inte kan uteslutas kan den som vill vara extra försiktig begränsa sin användning av dessa (och andra "osäkra") ostar till matlagning med upphettning till bubblande hett

• tirre80

Även om man inte får äta den osten sa min BM att man kan äta ost som är uppvärmd. Dvs att man skulle kunna koka mögelost och äta den trots att man inte får äta dem annars.

Älskar dessertostar såsom brie mm. Undrar om man kan äta färkost?? Då skulle jag ju klara mig! Åter getost, mmm!

• Filippinan

Färskost får man äta. Det har jag ätit massor, typ cantadou etc. Så länge de är pastöriserade så.

• Wendella

Filippinan:
    Tack för bra svar
    Säkert inget att oroa sig över men, men..... man oroas ju över allt nuförtiden

• tirre80

åå färskost ska jag nu gå och köpa! Trodde inte att det skullebli någon annan ost än getost.. Tack Fillipinan!

Svar på tråden Pasta med ricottaost???