• LinaTed

6 dagar efter förlossning å INGEN matlust

I torsdags, för 6 dagar sen fick jag äntligen min lilla tjej! Dessvärre precis som efter mina två andra förlossningar så har jag tappat matlusten totalt! Jag vill inte äta NÅNTING å mår illa av att bara tänka på mat. Jag har ju två barn som jag måste laga mat till ändå och jag vet ju att jag måste äta för amningens skull och för att jag själv ska orka men det är inte kul att behöva tvinga i sej mat :( Jag visste ju nästan att det skulle bli så här igen eftersom det blev så efter båda mina andra förlossningar men det är inte alls kul och det har hållt i sej i flera månader de andra gångerna. Varför blir det så? Beror det på alla hormoner eller är det stressen med allt nytt? Nån som vet?

♥Emilia 090321 ♥ ♥ Edwin 101112♥
  • Svar på tråden 6 dagar efter förlossning å INGEN matlust
  • LinaTed

Nja.. Tror inte de. Visst att det känns lite jobbigt så här de första dagarna efter förlossningen å med en ny bebis, man ska ställa om sej från att va gravid till att ta hand om en nyfödd å sen alla hormoner! Så ja, lite jobbigt är det men det hör ju till, jag känner mej inte direkt deprimerad. Allt går ju bra å har gjort även med de andra två. Visst att det är lite stressigare å jobbigare denna gång eftersom jag redan har två barn sen tidigare så det blir ju mycke att göra, mycke stress. Kan det vara stressen blandat med hormoner som gör att jag inte har nån matlust? :-/

• Jeff

Åh, det här har jag också funderat på. De första tre-fyra veckorna efter förlossningen hade jag ingen matlust och blev inte heller törstig. Min man fick i stort sett ställa mat/dryck framför mig, annars kom jag inte på det. Någon förlossningsdepression var det inte.

• LinaTed

Nä det är konstigt! Jag gick ner ca 25 kg efter mina två förra graviditeter, kommer nog bli samma nu. Igår åt jag EN macka på hela dagen! Å den tvingade jag i mej! Det är as jobbigt, jag MÅSTE ju lixom äta för att amningen ska funka men hur ska man kunna äta när man mår illa av bara tanken på mat? Ingen mer som varit med om det? Kan man ringa sin bm å fråga om det här? Eller ska man prata med BVC eller vem??

• CarlHerman

Jag känner igen mig. Fick barn för 4 veckor sen och har märkt att jag inte alls har samma matlust som innan, kanske inte riktigt lika illa som du har det för jag kan äta. Jag brukar ha väldigt god aptit men nu känns det mest som ett nödvändigt ont. Jag har för mig att jag hade det likadant efter första barnet.
    För mig tror jag att det har lite med stress att göra, får jag inte äta ifred utan måste stressa i mig maten när bebisen gråter t ex så känns det som att maten lika gärna kan kvitta.
    Jag får i mig det jag behöver dock men mindre än innan och glömmer mellanmål mm.

• ccecy

Mitt ända tips är o pröva med soppor, isglass :) kan säkert vara lättare att få i sig! :) har nog ingen aning om varför man tappar matlusten! :/ försök laga mat som du brukar tycka om! :) och annars kanske du kan fråga på bvc ifall dom vet något sätt o få i sig tillräckligt med näring utan att äta allt för mycke!

• veh

Har ingen aning om varför, men min syster hade en "matvägran-period" som liten, då köpte min mamma ett chokladpulver som skulle ge "komplett näring", som man bara drack. Nu vägrade syrran det också, men jag tyckte det var superpraktiskt - jag blandade med mjölk, drack upp och behövde inte äta förrän vid lunch. Väldigt tidseffektivt. Kanske finns flera pulver, men just detta hette meritene...

Svar på tråden 6 dagar efter förlossning å INGEN matlust