• Anonym (jag)

Hur kan arbetsförmedlingen veta att man tackat nej till arbete?

Som frågan lyder: Om man är arbetslös måste man söka vissa jobb och inte tacka nej. Men hur vet de att man tackat nej?

• Svar på tråden Hur kan arbetsförmedlingen veta att man tackat nej till arbete?
  • Kjell2
    Anonym (jag) skrev 2012-08-29 15:10:08 följande:

Som frågan lyder: Om man är arbetslös måste man söka vissa jobb och inte tacka nej. Men hur vet de att man tackat nej?

De kollar med arbetsgivaren. Vet att våran personalavdelning får frågor från AF kring detta ibland, om någon sökt jobb samt om någon tackat nej.
  • Anonym (jag)
    Kjell2 skrev 2012-08-29 15:12:45 följande:

De kollar med arbetsgivaren. Vet att våran personalavdelning får frågor från AF kring detta ibland, om någon sökt jobb samt om någon tackat nej.

Hur kan de ha tid med att ringa runt till alla ställen där folk har sökt jobb?? Eller gör de bara sk. "stickkontroller"? Jag  tänkte också om arbetsgivaren har någon skyldighet att meddela AF om folk tackar nej?
  • Kjell2
    Anonym (jag) skrev 2012-08-29 15:23:55 följande:

Hur kan de ha tid med att ringa runt till alla ställen där folk har sökt jobb?? Eller gör de bara sk. "stickkontroller"? Jag  tänkte också om arbetsgivaren har någon skyldighet att meddela AF om folk tackar nej?

Stickprov.
  • Anonym (jag)
    Kjell2 skrev 2012-08-29 15:25:51 följande:

Stickprov.

Tack för ditt svar!
  • snällochgla

Men (bara nyfiken) vad är det för jobb som man tackar nej till? Och fattar inte vad det spelar för roll egentligen för jag är helt säker på att det är 200 andra som VILL ha jobbet. Eller?

• Dracarys

I första hand så kollar de om du har sökt de jobb som de har anvisat dig att söka. De kan också göra stickprovskontroller bland de jobb som du har angett själv att du har sökt.

• Anonym (överbelastad)

Jag undrar också om det är såhär det funkar? Jag är arbetssökande och har sökt jobb på andra orter också då jag trodde att man var tvungen till det. Nu fick jag veta att det kanske man inte alls är om man tex har barn hemma som man inte kan vara borta ifrån hur länge som helst. 

Jag sökte ett jobb som nu är intresserade av att kalla mig på intervju och jag ser att det skulle bli oerhört långa dagar, som jag kanske inte ens kan lösa praktiskt med barnvakt osv. Jag vet att de kan tvinga en att flytta men jösses vilket projekt det skulle bli!

Hur ska jag tänka här? Jag har rapporterat till AF att jag sökt detta jobb men hur troligt är det att de ringer upp och kollar om jag tackat nej till intervju/tjänst? För mig känns det viktigt att arbetsgivare inte ens vet att jag står som arbetssökande, jag uppger att jag redan har jobb och letar efter nytt. Det ger mig ju många fördelar i arbetssökandet så om AF skulle ringa upp vore det ju inte bra för mina chanser rent generellt. 

Hur gör ni andra? Jag vill alltså absolut följa reglerna men det känns orimligt att jag ska ha 12+ timmars bortavaro tack vare pendling som tar flera timmar, alt flytta hela familjen snabbt. 

• Anonym (Anna)
    Anonym (överbelastad) skrev 2015-03-11 08:48:53 följande:

Jag undrar också om det är såhär det funkar? Jag är arbetssökande och har sökt jobb på andra orter också då jag trodde att man var tvungen till det. Nu fick jag veta att det kanske man inte alls är om man tex har barn hemma som man inte kan vara borta ifrån hur länge som helst. 

Jag sökte ett jobb som nu är intresserade av att kalla mig på intervju och jag ser att det skulle bli oerhört långa dagar, som jag kanske inte ens kan lösa praktiskt med barnvakt osv. Jag vet att de kan tvinga en att flytta men jösses vilket projekt det skulle bli!

Hur ska jag tänka här? Jag har rapporterat till AF att jag sökt detta jobb men hur troligt är det att de ringer upp och kollar om jag tackat nej till intervju/tjänst? För mig känns det viktigt att arbetsgivare inte ens vet att jag står som arbetssökande, jag uppger att jag redan har jobb och letar efter nytt. Det ger mig ju många fördelar i arbetssökandet så om AF skulle ringa upp vore det ju inte bra för mina chanser rent generellt. 

Hur gör ni andra? Jag vill alltså absolut följa reglerna men det känns orimligt att jag ska ha 12+ timmars bortavaro tack vare pendling som tar flera timmar, alt flytta hela familjen snabbt. 

Det enklaste är att gå på intervjun och sen är du ärlig där. Tala om att du har barn och att du är orolig för att det blir svårt att få ihop det med pendling. Antingen kommer de då att anse att du är ointressant för jobbet eller så kanske det finns lösningar som att du kan jobba en del hemifrån.
  • Anonym (hej)

Min vän tsckade nej till ett jobb hon viste atr hon inte skulle klara av

De drog in hennes pengar

• Anonym (C3)

Det är dumt att tacka nej eftersom man riskerar bli av med a-kassa. Bättre då att låtsas vara krånglig. Typ säga direkt att man ofta har migrän eller vill jobba deltid om man har barn. Ha lite fantasi.Då väljer de bort en.

Svar på tråden Hur kan arbetsförmedlingen veta att man tackat nej till arbete?