• mexina

    Fri från acne med Roaccutan!

    Hej alla på FL! Jag har nu avslutat en 6 månader lång Roccutan kur, nu vill jag gärna hjälpa de som är lika osäkra/fundersamma som jag var innan jag började med tabletterna. Jag kommer endast svara utifrån mina egna erfarenheter, som är... hör och höpna BRA! Riktigt bra. Jag är så sjukt glad att jag började med Roa och undrar varför jag inte sökt professionell hjälp tidigare. Jag har varit utomlands 4 veckor och ett mycket varmt land under kurens gång och klarat mig fint med solskyddsfaktor. Hyn var som mest känslig i början, mina läppar var torra/frasiga varje dag och jag tappade hår de sista två månaderna. Mardrömmar dök upp under ca tre veckor i mitten av behandlingen, sedan försvann dom puts veck! Värre än så var det inte, så värt allt nu när jag kan stiga upp på morgonen utan nya finnar i ansiktet, inga ömmande bölder och jag kan gå runt osminkad utan att tro att det är finnarna som drar till sig blickar.

  • Svar på tråden Fri från acne med Roaccutan!
  • Lemio

    Jag har ätit i 4 månader nu. Var på solsemester 1 vecka utan problem. Har inga biverkningar :p lite torrare bara.. Får ALDRIG flottigt hår längre! Hyn är mkt bättre!

    Har 1,5 månad kvar på behandlingen och skulle inte tveka att göra om det!

    Kul att det gått bra för dej TS! Grattis! :)

    Finhynu.blogg.se

  • Fia 28

    Ni är väl medvetna om att vissa biverkningar kan bli permanenta? Men förstår att det kan vara värt det om man haft svår besvär med akne.

  • Lemio

    Sällsynt, men vet att biverkningar kan bli bestående. Men gör man inget åt sin akne kan deppigheten oxå bli permanent. För mej var det helt klart värt att ta risken :)

  • Fia 28
    Lemio skrev 2012-08-29 19:46:26 följande:
    Sällsynt, men vet att biverkningar kan bli bestående. Men gör man inget åt sin akne kan deppigheten oxå bli permanent. För mej var det helt klart värt att ta risken :)
    Det är inte alls särskilt sällsynt, men jo håller med om detdär med deppighet pga akne.
  • Lemio

    Vilken referens har du till det? Det är nämligen tvärs emot mot infon som jag fått, så blev nyfiken. Skriver om allt som rör roa på min blogg. Men kan inte skriva det om bestående biverkningar utan en riktig referens..

    Min muntliga info är att det är sällsynt. Men siffror tror jag inte att jag har. Allt är relativt iofs..

  • Kookaburra

    Jag har ätit Roaccutan runt 2004. Kan säga att det funkade så himla bra, men tyvärr kom problemen tillbaka efter ett par år, dock ej lika mycket som innan.

    Jag fick tyvärr eksem på armarna under kuren, och det har tagit fram tills ett par år sedan att bli av med dem helt, alltså 6-7 år. I flera år var det jättejobbigt - kliade och var illröd på överarmarna. Ville aldrig ha t-shirt eller linne  på mig under denna tid.

    I övrigt hade jag väldigt lite biverkningar, jag hade ganska låg dos fast under lite längre tid om jag minns rätt.

    I det stora hela helt klart värt det - speciellt de aknefria åren - de var guld! Och dessutom kom ju besvären inte tillbaka med full styrka, så även det positivt.
     

  • Fia 28
    Lemio skrev 2012-08-29 20:32:11 följande:
    Vilken referens har du till det? Det är nämligen tvärs emot mot infon som jag fått, så blev nyfiken. Skriver om allt som rör roa på min blogg. Men kan inte skriva det om bestående biverkningar utan en riktig referens..

    Min muntliga info är att det är sällsynt. Men siffror tror jag inte att jag har. Allt är relativt iofs..
    Jag själv har bestående men, både torra ögon och torra leder. Min tandläkare sa han har stött på många som får problem med knäppande käkleder efter roaccutan. Min hudterapeut (eller vad hon nu har för utbildning) som främst gör aknebehandlingar hade stött på många med torra ögon efter Roaccutan. Tom hennes brorsa som även han var tandläkare sa samma sak. Optikern sa samma sak för nån vecka sen..
    En teori är att de blir så glada att slippa aknen att de blundar för biverkningarna.
  • Lemio

    Ja det låter kanske som det skulle kunna stämma. Att man blundar för biverkningarna..

    Ska se om jag hittar siffror på det.. Bra att lyfta fram båda sidorna! Tack :)

  • Fia 28
    Lemio skrev 2012-08-29 20:52:54 följande:
    Ja det låter kanske som det skulle kunna stämma. Att man blundar för biverkningarna..

    Ska se om jag hittar siffror på det.. Bra att lyfta fram båda sidorna! Tack :)
    Du hittar knappast siffror på det. De flesta slutar ju träffa hudläkaren efter behandlingen är över så läkaren får inte se hur det ser ut efter några månader/år.
  • mexina

    Jag hade torra ögon en kort period( dryga två veckor), köpte receptfria ögondroppar på apoteket som verkligen fuktade och lindrade mina besvär och jag har inte upplevt torrhet sen dess. Jag hade haft finnar sedan 13 års ålder, idag är jag 23 år, så att jag kände mig manad att tackla de biverkningar som väntade mig. Drack ni någon alkohol under perioden? Min hudläkare sa att det var okej att dricka nått glas "till helgen" vilket jag gjorde en gång i månaden om ens det.

  • Lemio

    Jag har druckit lite i sommar. Men det har inte påverkat mina leverprover :)

    En tjej fick höra av sin läkare att biverkningarna kan sitta i i 4 mån efter avslutad behandling. Min sa 2 veckor.. Väldigt olika info man får. Bäst att leta info från USA säkert. Där är det ju mycket vanligare behandling.

  • erika93
    Fia 28 skrev 2012-08-29 20:37:48 följande:
    Jag själv har bestående men, både torra ögon och torra leder. Min tandläkare sa han har stött på många som får problem med knäppande käkleder efter roaccutan. Min hudterapeut (eller vad hon nu har för utbildning) som främst gör aknebehandlingar hade stött på många med torra ögon efter Roaccutan. Tom hennes brorsa som även han var tandläkare sa samma sak. Optikern sa samma sak för nån vecka sen..
    En teori är att de blir så glada att slippa aknen att de blundar för biverkningarna.
    Jag ska nu påbörja min behandling, då jag har haft ganska allvarlig acne sen jag var 15 och är nu 20. Jag har testat allt som går och detta är min sista utväg känns det som. Men jag blir ganska fundersam när jag läser om alla biverkningar, men känner att detta kommer vägas upp om acnen försvinner, även om det kanske bara är för några år. Jag kan förstå att det inte är speciellt roligt Fia att få bestående biverkningar, men då jag redan har de flesta av biverkningarna (knäppande käkleder, torra ögon som du skriver i inlägget, samt ledsmärta, lätt håravfall, daglig huvudvärk, ögonproblem som jag hittade var biverkningar enligt denna sidan: www.familjeliv.se/Forum-24-73/m66428215.html#replyformanchor ) så ser jag inte detta som ett stort problem, även om det är väldigt individuellt hur man både svarar på behandlingen och hur man påverkas av biverkningarna. Jag hoppas att jag om 4-6 månader kan skriva i denna tråd igen och bara ha positiva erfarenheter av roaccutan
  • 098

    Jag har haft acne i väldigt många år sedan jag var 20 år. Hyn var perfekt i tonåren så det känns konstigt.
    Jag avslutade min 6-månaders kurs för 2 månader sen. De biverkningar som jag fick var i början: mycket kliande torr hårbotten, röd i ansiktet, torrt kliande underliv. Ganska snabbt blev jag torr i ansiktet och extra torr och helt vit och fjällig nedanför munnen. Det sved i huden när jag skrattade, läpparna var torra jämt. Näsa och speciellt ögonen blev torra. Jag fick mer fjun i ansiktet och blev ibland mycket röd i ansiktet och ibland lite röd. Dessutom blev jag rynkigare i ansiktet. Jag blev överkänslig psykiskt och tålde motgångar sämre.


    Mot slutet av kuren fick jag små upphöjningar på handryggen ungefär som nässelutslag, blev stel och öm i leder och speciellt i knäna. Synen försämrades på nära håll.


    2 månader efteråt är jag fortfarande stel och öm i knäna, rynkigare i ansikte och på kropp. Håret är torrt, synen är fortfarande sämre men jag klarar mig utan glasögon eftersom synen var perfekt innan.

    Kommer acnen tillbaka så tänker jag inte ta någon ny kur. Men jag ångrar inte att jag tog den.    

    En grej som var konstig var att två läkare trodde att det var ok att göra koldioxidlaser (fraxel) under tiden som jag tog Roa. Om huden blir röd, irriterad  och svider utan speciell anledning och i synnerhet i flera dagar efter rengöring med rengöringsskum för känslig hy så är det ju ingen tvekan om att man inte ska utsätta huden för någon laserbehandling.

        

Svar på tråden Fri från acne med Roaccutan!