• Tjohalia

lillan fick kanske i sej maskindiskmedel nyss!

shit! sambon var med lillan i köket och när han kastar en blick på henne (för att hon hostade till, vilket inte behöver betyda något för hon har hosta just nu) så såg han att hon suttit och kladdat i lite maskindiskmedel som var kvar på insidan av luckan sen vi körde maskinen sist, han vet inte om hon hann slicka sej på fingret... Vad ska vi göra?? ringa giftinformationen?? om hon fick i sej så var det jättelite...

• Svar på tråden lillan fick kanske i sej maskindiskmedel nyss!
  • AnnaGBG

Eh, ja, ring giftinformationen naturligtvis! Maskindiskmedel är ju jättegiftigt!

• Pricken79

Ring du, bättre ta det säkra före det osäkra!

• Pyris

Ring giftinformationen. Framkalla inga kräkningar och jag har för mig att det kan vara bra o ge lite grädde som kapslar in det.

• Norahs mamma

RING!

maskindisk är bland det giftigaste som finns i vårt hem...

• Maggis

Skölj ur munnen på henne, ge henne lite att dricka och ring giftinformationen. Så skulle jag gjort. Hoppas det inte hann in något i munnen på tösen. Men de vet ju vad som är bäst att göra oavsett, så ring!

• lurv

Precis vad Maggis skriver står det på plansch "Råd vid förgiftningstillbud" Tele till giftinformationen är 08-331231 eller 112 vid brådskande fall.

• asaA

Hej!
    Jag skulle inte tro att det är någon fara. Vår tjej åt upp en hel maskindisktablett när hon var 1½ år. Det bubblade om munnen på henne och bajset luktade "rent" i ett par dagar Vi ringde till giftinformation o de sa att maskindiskmedel kan var giftigt det beror lite på vilket märke man har, vårat var inte det, (tur nog)! Så det är nog smart att ringa dit. Lycka till o hoppas att det går bra!

• Tjohalia

dom sa att vi skulle skölja rent munnen och ge henne lite mjölk eller välling. Sen trodde hon inte att det var någon fara eftersom det inte ens är säkert att hon fick i sej något och om hon fick det så var det väldigt små mängder.... Skulle hon bli väldigt gnällig och irriterad i munnen eller kräkas (stora mängder) så skulle vi uppsöka läkare.
    Vårat diskmedel var frätande...

Det jag inte fattar är varför det var diskmedel kvar efter diskningen, det har jag aldrig sett förut, men det kanske var för att sambon stannade maskinen för att plocka ut två tallrikar och sedan startade den igen...

Gud vad rädd jag blev! Min första tanke var ju varför i h*vete jag inte skaffat kol än! Nu behövdes ju inte det men jag har fått mej en spark i baken och tänker köpa på en gång i morron... sånt SKA man ju ha hemma när man har småbarn...

• emma80

kol.. vad är det och vart köper man det???

• Tjohalia

kol köper man på apoteket och ges vid förgiftning (dock efter rådgivning, vid vissa förgiftningar kan det förvärra). Det är kol helt enkelt, som man blandar i vatten och dricker och om jag fattat det rätt så suger det åt sej giftet så att det inte går ut i kroppen.

• Maggis

Tjohalia;

Mår hon bra? Ingen tecken på att hon fick i sig några mängder?

• Tjohalia

nä, hon har varit precis som vanligt, tror inte att hon fick i sej något...

• väntar o längtar

Hoppas att tjejen mår bra i varje fall.

Vårt BVC rekomenderade att man köpte kol så fort barnet började röra sig för då finns risken att barnet kommer åt giftiga ämnen. Så det gjorde vi faktiskt på en gång. Kändes som om det var en billig försäkring att ha.

• Tjohalia

jag har köpt kol idag faktiskt, så nu finns det hemma (i skötväskan t.o.m, om det skulle hända något när vi hälsar på någon).

Svar på tråden lillan fick kanske i sej maskindiskmedel nyss!