• Anonym

Framkalla abort själv?

Nu har jag försökt kontakta abortmottagning i fyra dagar utan resultat. Jag har ringt på abortmottagningens telefontid men det enda som händer är att jag hamnar i telefonsvarare som säger "tyvärr kan vi inte ta emot flera samtal idag". Försökte då ringa till gynakuten som sa "Vet du vad du kan göra? Du kan ringa till vår abortmottagning på telefonnummer ....." som är precis det som jag försökt ringa i fyra dagar. Jag frågade om det inte finns något annat sätt att boka tid men de sa att det enda som gick att göra var att ringa. Jag lämnar på dagis/skola precis då telefontiden öppnar och kan inte sitta i bilen och ringa en abortmottagning inför de andra barnen. 
    "Förresten, de kanske har städdagar på gynmottagningen" kom sköterskan på sen, det kanske är därför det är strul med telefonsvararen. Bra.

Därefter ringde jag Vårdguiden som gav mig numret till ett antal mottagningar som alla hänvisar till: guess what: sjukhusen eftersom jag gått förbi vecka 11.

Så här är jag nu, fast i sjukhusets eviga telefonsvarare utan möjlighet att få någon tid. Till gynakuten får man bara åka om det är just akut.

Funderar nu allvarligt på att framkalla ett akut tillstånd själv så att jag äntligen kan få komma in på det j***a sjukhuset. Det är helt galet att det ska vara såhär.

Kan man gå till vårdcentralen och be dem skriva ut dagen-efter-piller utan att berätta hur långt gången man är? Finns det några andra trick att ta till för att framkalla abort? Jag vet att det låter helt sjukt men det är svensk sjukvård som är så j*vla sjuk att det inte går att sätta ord på knappt.      

• Svar på tråden Framkalla abort själv?
  • Anonym

Hur svårt kan det va att gå upp en timme tidigare och va först p luren!?

• Anonym (Vet)

Dagen efter piller framkallar inte någon abort..så du vet.

• viseversa

men du kommer inte få missfall i v 11 av ett dagen efter piller. Tycker du ska åka till sjukhuset och KRÄVA en tid snarast. 

• Anonym

Dagen efter piller gör att det eventuella befruktade ägget inte fastnar i slemhinnan. I ditt fall är det försent.

Hur vet du att du är i vecka 11? Kom du på abort just nu? 

Det är nog försent för en medicinsk abort. Det blir skrapning om du får tid inom några få veckor. Annars blir det tvåstegs abort.

Jag hoppas du får tag i någon mottagning i morgon och får tid fort.        

• viseversa
    Anonym skrev 2012-08-29 19:32:09 följande:
    Dagen efter piller gör att det eventuella befruktade ägget inte fastnar i slemhinnan. I ditt fall är det försent.

Det är nog försent för en medicinsk abort. Det blir skrapning om du får tid inom några få veckor. Annars blir det tvåstegs abort.

Man kan göra skrapning till v 12+6 sen är det en "miniförlossning" som gäller. Och det är helt sjukt att ts kanske ska behöva gå igenom det bara för att hon inte kommer fram på telefonen. 
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-08-29 19:23:40 följande:
    Hur svårt kan det va att gå upp en timme tidigare och va först p luren!?

Jag vet inte. Hur svårt kan det vara att skaffa barnvakt på morgonen när man ska lämna på dagis/skola så att man är först på luren? Skolan börjar varje dag klockan 8 och största barnet har precis börjat så visst passar det bra att försöka hitta någon annan som kan lämna barnet och förklara varför man måste ha hjälp med lämningen? Eller kanske sätta sig i bilen och prata högt och ljudligt med en abortmottagning samtidigt som det sitter två barn med stora öron i bilen? Inga problem alls. 

Skolan börjar åtta och därefter lämnar jag på dagis. Telefontiden börjar också prick åtta och sen är telefonkön full. Men visst, kunde jag gå upp kl. 04.00 och börja ringa så inte mig emot.  

Hur svårt kan det vara för sjukvården att ha någon som helst service så att man inte behöver sitta i telefonlotteri för en sak som man garanterat kommer att återkomma om ? OK att man vill mota bort så många patienter som möjligt från vården, som de gör på vårdcentralen, men det funkar inte riktigt att ta en alvedon och vänta ut det i det här fallet.   
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-08-29 19:32:09 följande:

Hur vet man att man är i vecka 11? Ja, det kan ju vara så att graviditetstestet är positivt och att jag vet när jag hade min senaste mens. Men helt säker kan man ju inte vara.

Jag har varit osäker ett tag men vill nu göra abort. Det blir tvåstegsabort som gäller och jag vet att det blir jättejobbigt. Därför är det så himla kul att sitta och bara vänta medan barnet växer och växer och hoppas på tur i telefonlotteriet varje dag.

Svensk sk*tsjukvård.    
  • moontrip

Om jag var du skulle jag åka upp till avdelningen och ta det direkt med dem där, eftersom det inte går att få till telefontiden för dig.

• Anonym (Josse)

Åk dit och säg i deras reception att du vill boka en tid. Säg då ockå att du ringt och ringt utan att komma fram.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-08-29 19:54:33 följande:

Jag vet inte. Hur svårt kan det vara att skaffa barnvakt på morgonen när man ska lämna på dagis/skola så att man är först på luren? Skolan börjar varje dag klockan 8 och största barnet har precis börjat så visst passar det bra att försöka hitta någon annan som kan lämna barnet och förklara varför man måste ha hjälp med lämningen? Eller kanske sätta sig i bilen och prata högt och ljudligt med en abortmottagning samtidigt som det sitter två barn med stora öron i bilen? Inga problem alls. 

Skolan börjar åtta och därefter lämnar jag på dagis. Telefontiden börjar också prick åtta och sen är telefonkön full. Men visst, kunde jag gå upp kl. 04.00 och börja ringa så inte mig emot.  

Hur svårt kan det vara för sjukvården att ha någon som helst service så att man inte behöver sitta i telefonlotteri för en sak som man garanterat kommer att återkomma om ? OK att man vill mota bort så många patienter som möjligt från vården, som de gör på vårdcentralen, men det funkar inte riktigt att ta en alvedon och vänta ut det i det här fallet.   
    barnen kan fakriskt vara sjuka fran skolan 1 dag sa du kan ringa i tid da och vacka dom efter du snackat sa de inte hor att du ens ringer..det finns alltid losingar om man vill
Svar på tråden Framkalla abort själv?