• Anonym

Framkalla abort själv?

Nu har jag försökt kontakta abortmottagning i fyra dagar utan resultat. Jag har ringt på abortmottagningens telefontid men det enda som händer är att jag hamnar i telefonsvarare som säger "tyvärr kan vi inte ta emot flera samtal idag". Försökte då ringa till gynakuten som sa "Vet du vad du kan göra? Du kan ringa till vår abortmottagning på telefonnummer ....." som är precis det som jag försökt ringa i fyra dagar. Jag frågade om det inte finns något annat sätt att boka tid men de sa att det enda som gick att göra var att ringa. Jag lämnar på dagis/skola precis då telefontiden öppnar och kan inte sitta i bilen och ringa en abortmottagning inför de andra barnen. 
    "Förresten, de kanske har städdagar på gynmottagningen" kom sköterskan på sen, det kanske är därför det är strul med telefonsvararen. Bra.

Därefter ringde jag Vårdguiden som gav mig numret till ett antal mottagningar som alla hänvisar till: guess what: sjukhusen eftersom jag gått förbi vecka 11.

Så här är jag nu, fast i sjukhusets eviga telefonsvarare utan möjlighet att få någon tid. Till gynakuten får man bara åka om det är just akut.

Funderar nu allvarligt på att framkalla ett akut tillstånd själv så att jag äntligen kan få komma in på det j***a sjukhuset. Det är helt galet att det ska vara såhär.

Kan man gå till vårdcentralen och be dem skriva ut dagen-efter-piller utan att berätta hur långt gången man är? Finns det några andra trick att ta till för att framkalla abort? Jag vet att det låter helt sjukt men det är svensk sjukvård som är så j*vla sjuk att det inte går att sätta ord på knappt.      

• Svar på tråden Framkalla abort själv?
  • Anonym (Anne)
    Anonym (Josse) skrev 2012-08-29 20:01:30 följande:
    Åk dit och säg i deras reception att du vill boka en tid. Säg då ockå att du ringt och ringt utan att komma fram.
  • Barbamamah

Fy fan vilken dålig service. Dom måste ju planera sin verksamhet så att dom är kontaktbara. Typ längre telefontider, internetbokning, uppringning, ja vad som helst. Men oavsett så hjälper det inte att beklaga sig över eländet utan hitta på en kreativ lösning så att du får en aborttid snarast. Mitt förslag är att du och dina barn tar sovmorgon från jobbet/skolan/förskolan så att du kan ringa dom prick kl8.00. Om du ändå inte kommer fram åker du dit och kräver en aborttid. Om dom då hänvisar dig till telefontiden säger du att du inte har någon telefon på grund av grav telefonfobi. Nåt måste du ju göra.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-08-29 20:07:23 följande:
    barnen kan fakriskt vara sjuka fran skolan 1 dag sa du kan ringa i tid da och vacka dom efter du snackat sa de inte hor att du ens ringer..det finns alltid losingar om man vill

Nejmen se där! Jobbar du kanske inom vården själv? Det låter ju fullständigt rimligt att sjukanmäla ett barn med skolplikt för att vården inte har möjlighet att ha telefonbemanning under den från början inte så väl tilltagna telefontiden. Så tycker jag att alla patienter bör behandlas. Skolk för barnen och sen ankomst till jobbet, det är sånt man får ta om man vill ha vård.
  • Anonym
    moontrip skrev 2012-08-29 19:58:35 följande:
    Om jag var du skulle jag åka upp till avdelningen och ta det direkt med dem där, eftersom det inte går att få till telefontiden för dig.

Det får nog bli så jag gör till slut. Risken är väl att jag ändå blir hänvisad till telefonen och jag har inte jättelätt att skolka från jobbet. Särskilt inte som aborten kommer att ta en ansenlig del sjukdagar troligen. Tvåstegsabort verkar inte vara gjort på några timmar bara.
  • Anonym (..)

Får du sitta i telefonkö eller lämnar du ditt nr och dom ringer upp?

• Anonym (förstår)

Jag förstår din frustration ts. Problemet när man väl kommer fram är att det sedan är flera veckors väntetid. Jag bestämde mig i vecka 6 för att göra abort men kommer att vara i vecka 10 när den genomförs pga väntetiden Det är nästan så man börjar fundera på strumpsticka (

• Anonym (Anne)
    Anonym skrev 2012-08-29 21:02:19 följande:

Det får nog bli så jag gör till slut. Risken är väl att jag ändå blir hänvisad till telefonen och jag har inte jättelätt att skolka från jobbet. Särskilt inte som aborten kommer att ta en ansenlig del sjukdagar troligen. Tvåstegsabort verkar inte vara gjort på några timmar bara.

Det gäller bara att stå på sig när du väl är där. Tragiska sanningen är att ofta är de som skriker högst som får hjälp först så gå dit var otroligt tydlig att det är akut och ge dig inte innan du får en tid, gärna direkt.!!
  • Margaux

Har du provat att ringa till centralbordet och förklara läget? Det hade jag gjort, hjälper alltid att få prata med någon även om denne bara ska slussa dig vidare. Om inte annat för att skälla lite över den usla servicen de erbjuder........ 

• Anonym (Josse)
    Margaux skrev 2012-08-29 21:17:08 följande:
    Har du provat att ringa till centralbordet och förklara läget? Det hade jag gjort, hjälper alltid att få prata med någon även om denne bara ska slussa dig vidare. Om inte annat för att skälla lite över den usla servicen de erbjuder........ 
    Centralbordet?
    (Kanske jag som är korkad men har aldrig hört talas om det förut Glad)
  • Anonym (Josse)
    Anonym skrev 2012-08-29 21:02:19 följande:

Har mycket svårt att tänka mig att du skulle bli hänvisad till telefonen igen om du står där och förklarar problemet.
  • Margaux
    Anonym (Josse) skrev 2012-08-29 22:34:49 följande:
    Centralbordet?
    (Kanske jag som är korkad men har aldrig hört talas om det förut Glad)
    ehm.. växeln? 
  • Zäta

Jag kan hålla med om det med dåliga tider.
    När jag var gravid med sista barnet hade jag väldigt mycket blödningar.
    Jag fick gå på flertalet gynkontroller och detta kunde enbart bokas via
    ett speciellt nummer på gyn (även om det låg i sjukhuset)
    Jag kunde ringa trettio gånger under de tre timmarnas öppettider för
    växeln. "telefonkön är dessvärre full, vi ber dig försöka igen senare"

Menmen.. för mig slutade ju allt bra eftersom sonen finns och är frisk, men
    ibland undrar man. 

• Anonym (Josse)
    Margaux skrev 2012-08-29 22:56:18 följande:
    ehm.. växeln? 
    Anade att det var det du menade men har verkligen aldrig hört uttrycket centralbordet förr.
  • Anonym

Idag lyckades jag få en tid, dock genom att skolka från jobbet så det kostar en hel sjukdag att komma fram till vården, vilket jag fortfarande tycker är dåligt.

Jag har dessutom, efter många och långa samtal med maken, bestämt mig för att behålla barnet men fortsätta med viss kuratorshjälp och försöka ta hand om mig så mycket som möjligt under resten av graviditeten för att inte låta graviditetshormonerna ta över och göra mig ledsen.

Tycker dock fortfarande att det borde vara bättre hantering när man funderar på abort. Man är i ett mycket känsligt sinnestillstånd och att då bara bli hänvisad hit och dit och inte komma fram eller få felaktiga svar är verkligen inte optimalt. 

• Anonym
    Anonym skrev 2012-08-31 14:30:16 följande:
    Idag lyckades jag få en tid, dock genom att skolka från jobbet så det kostar en hel sjukdag att komma fram till vården, vilket jag fortfarande tycker är dåligt. Jag har dessutom, efter många och långa samtal med maken, bestämt mig för att behålla barnet men fortsätta med viss kuratorshjälp och försöka ta hand om mig så mycket som möjligt under resten av graviditeten för att inte låta graviditetshormonerna ta över och göra mig ledsen. Tycker dock fortfarande att det borde vara bättre hantering när man funderar på abort. Man är i ett mycket känsligt sinnestillstånd och att då bara bli hänvisad hit och dit och inte komma fram eller få felaktiga svar är verkligen inte optimalt.          

Jag gjorde en abort för något år sedan och kommer inte ihåg alla detaljer men det gick till så här ungefär. -Man kan välja mellan medicinsk och kirurgisk abort. Vilken skulle du vilja ha? -Tjaa.. Tror faktiskt jag vill ha den kirurgiska. -Ja, men då bokar vi in dig för en kirurgisk abort om 6 veckor på tisdagen. -Men så länge vill jag inte vänta.. Det känns ju barbariskt att göra abort på ett foster med ett hjärta som slår om man kan slippa.. -Tyvärr, vi har inga tider innan det. Om du gör en medicinsk abort kan du få göra den nästa vecka. -Okej... Då väljer jag väl den medicinska då. -Bra. Vill du göra den medicinska aborten hemma eller här på sjukhuset? -Jaa.. Det skulle kännas tryggare att göra den på sjukhuset faktiskt. -ja, men då bokar jag dig för en medicinsk abort här på sjukhuset på torsdag om 5 veckor. -Okej... Kan man göra det tidigare om man väljer att göra det hemma? -Ja, det går bra. Då kan du få göra den redan nästa vecka. Slutade med att jag gjorde en medicinsk abort hemma. Valfrihet in my ass.
  • fallenangel11

Har du inte tillgång till "mina vårdkontakter" på nätet? Får inte jag tid och ringa boka tid när det är telefontid skickar jag alltid ett mail.

• Anonym (My)

Efter v 12 är det väl en mini-förlossning?Hur gick det.

• Anonym (C)

Grattis till årets trådlyft.

• Anonym (Tonåring)
    Anonym (My) skrev 2025-11-25 19:34:34 följande:

Efter v 12 är det väl en mini-förlossning?Hur gick det.

Skulle gissa att barnet är tonåring nu.
Svar på tråden Framkalla abort själv?