• Mee11

Testamente, svärmor vill skriva allt till oss och inget till sin man...

Min svärmor e olyckligt gift men kan inte skilja sig av först och främst ekonomiska anledningar. Hon äger hälten av huset som är värderat till runt 4,5 milj.

Kan hon skriva testamente så att hennes son får ut arvet med en gång efter bortgång eller finns det lag på att hennes man måste få det först? 
    Detta skulle i så fall tvinga maken att sälja huset omgående om något skulle hända henne.
    Eller måste en make sitta i orubbat bo innan sonen kan ärva?

• Svar på tråden Testamente, svärmor vill skriva allt till oss och inget till sin man...
  • Mee11

Jo han är pappa till honom. 
    Finns det någon möjlighet att frånskriva hennes make rätten till hennes del och ge detta till sonen? 

• Mee11

Jag har för mig att de som föräldrar äger allt tillsammans så länge de lever och först när de båda är bort s ärver sonen. Men är man inte gift så ärver sonen med en gång.

• Mee11
    viseversa skrev 2012-08-29 21:26:36 följande:
    Om han är pappa och dom är gifta så ärver han allt! Sen ärver sonen när pappan dör!
    Det är så jag har fattat det också men går det att skriva ett juridiskt testamenta som säger att sonen skall ha sin arvslott med en gång?
  • Mee11

Jo då kan man testamentera kvarlåtenskapen bara mannen har kvar 4 pb.

• Mee11

Jag trodde att man bara kunde testamentera vissa delar men kanske inte hela hennes del av boendet alltså 50%.
    I sådana fall kommer pappan bli tvungen att köpa ut sonen ur huset för det är hon vill.  Jag trodde att maken skullesitta i orubbat boende.

• Mee11

Japp hon är långtidssjukskriven och har ut 5500 i månaden. Jag har sagt till henne flera ggr att skilja sig och att borde kunna lösa det ekonomiska ändå...

Svar på tråden Testamente, svärmor vill skriva allt till oss och inget till sin man...