Inlägg från: Mother of 5 |Visa alla inlägg
  • Mother of 5

Vad gör du med en död katt?

Winterfell skrev 2012-09-16 16:25:30 följande:
    Nej, jag skojar inte. 
    Menar du att du inte vet att vi har ett överflöd av övergivna katter i jävligt dåligt skick i samhället?

Visst finns det det. Men det är inte så att alla katter som får gå ut och in som de vill är övergivna eller oälskade (vilket endel verkar anse). 

Och om man har en katt som alltid varit utekatt, så kan man inte stänga in den för all framtid el tvinga på den ngt koppel som vissa menar att man ska. OM man gör så, så är isf DET djurplågeri på hög nivå.
  • Mother of 5
    Lilia skrev 2012-09-16 08:52:19 följande:
    Själv tycker jag att det är bra mycket elakare att stänga in sin katt som om den var i ett fängelse!

Jag har alltid haft utekatter och tycker som dig att enbart då får katten ett leva så som de gör naturligt med jakt och allt möjligt annat de har för sig ute. Sen kommer de ju mer än gärna in några timmar varje dag och äter/sover/myser.

Men visst FINNS katter som funkar bra även i lgh...  
  • Mother of 5
    Din maamma skrev 2012-09-27 14:57:22 följande:
    Det ligger ofta döda katter utmed landsvägen där jag bor, det är ingen som bryr sig härute på landet.
    Jag har kört på katter vid två tillfällen men det går inte att identifiera dem så man kan inget göra i alla fall.
    Som kattägare får man räkna med att en lagårdskatt klarar sig maximalt 2-3 år. Räven, grävlingen eller trafiken tar de flesta.

Jag har haft utekatter i 30år år och har inte fått en enda katt påkörd el tagen av rovdjur. Mina katter har blivit gamla och dött av såna skäl. Förutom en 11-åring som fick många snabbväxande tumörer som tyvärr fick låta somna in i förtid.

Så 2-3år...nja.     
  • Mother of 5
    Miss Behave skrev 2012-09-27 22:06:50 följande:
    Maximalt??
    Min mammas båda hankatter (ute) blev över 20 år gamla och dog av ålderdom. Det är lika dumt räkna med att en katt dör efter ett år som att räkna med att den dör först efter 20.

Jag känner fler katter som förolyckats eller blivit sjuka och dött som innekatter än utekatter. Betyder det då att innekattsägarna får räkna med en maximal livslängd av låt säja.. 5 år?

Och bara för att du inte bryr dig om de döda katterna betyder inte att ingen gör det. Jag har också bott på landet. Och väldigt få är de jag känt som inte brytt sig om döda djur på vägen. Oavsett om det varit en katt eller hund.

Att en katt inte bär halsband betyder inte att den är oidentifierbar. Finns både chipmärkning och tatueringar (som kan vara dolda under håret i öronen.       
Svar på tråden Vad gör du med en död katt?