• Dirtyhabits

Lämna tillbaka grejerna efter bindningstiden?

Hej! Har en snabb fråga jag hoppas någon kan svara på.

Min mamma skaffade för massor av år sedan mobilt bredband hos en operatör, I samma veva skaffade hon även mobil hemtelefon. Hon fick då med en sån där "dångel" och en station för hemtelefonen. I veckan ringde hon och sa upp det eftersom det strulat till och från sen hon skaffade det. Bindningstiden gick ut förra sommaren, så det enda hon har var 3 mån uppsägning. Men nu kräver de att hon skickar tillbaka all utrustning Fast bindningstiden är slut, och hon skall själv stå för kostnaden anser dom. Då jag själv inte är så insatt så vet jag inte om de kan göra så?
    Jag tycker det låter lite konstigt. Jag menar, om jag köper en mobiltelefon med abonnemang så skickar jag ju inte tillbaka den när bindningstiden är slut :P

Aja, Är det någon som vet vad som gäller? Egentligen har hon ju ingen användning för grejerna, iaf inte "dångeln" men då borde väl åtminstone de stå för kostnaden??

• Svar på tråden Lämna tillbaka grejerna efter bindningstiden?
  • beccagranen

Låter konstigt. När vi hade Comhem i lägenhet med div boxar, kort och sändare fick vi behålla dom eftersom de ingår när man binder sig på abonemang (som hade gått ur vid avslut). Lika så var det med telia när vi bytte till annan operatör. Jag själv har erbjudit mig att skicka tillbaka eftersom vi inte haft användning för det, men då förutsatt att dom står för frakten. Men dom har inte haft intresse i det.

• Dirtyhabits

Ja precis. Har med de erfarenheterna, Sen om man säger på grund av något, upp avtalet innan bindningstiden löpt ut förstår jag ju att de vill ha tillbaka grejerna. Mamma fick ju en hemtelefon i samband med att hon tecknade sig och den vill de ha tillbaka, men hon har inte ens kvar den.. Jättekonstigt.

• Kjell2

Beror på hur avtalet ser ut. Ibland, när det gäller t ex dånglar och annat, till skillnad från mobiltelefoner, så lånar man bara prylarna från bolaget. Vid uppsägning skall de skickas tillbaka.

Hon får läsa det ursprungliga avtalet.

• Dirtyhabits
    Kjell2 skrev 2012-08-30 13:16:27 följande:
    Beror på hur avtalet ser ut. Ibland, när det gäller t ex dånglar och annat, till skillnad från mobiltelefoner, så lånar man bara prylarna från bolaget. Vid uppsägning skall de skickas tillbaka.

Hon får läsa det ursprungliga avtalet.
    Okej, Men då borde man väl kunna kräva att de står för frakt + emballage? Om grejerna skulle vara trasiga vid leverans så debiteras kunde på kostnaden. Det står i pappren hon fick idag,där det också stod vilka grejer som skulle skickas tillbaka. Tex:Dångel, hemtelefon,usb-sladd, mm
  • Lattjo

Beror på. Har man Com hem köper man alla grejerna så dom är ens egna men tex Bredbandsbolaget hyr bara ut utrustningen och då ska det skickas tillbaka. Kolla i avtalet vad det står där.

• Lattjo
    Dirtyhabits skrev 2012-08-30 13:19:43 följande:
    Okej, Men då borde man väl kunna kräva att de står för frakt + emballage? Om grejerna skulle vara trasiga vid leverans så debiteras kunde på kostnaden. Det står i pappren hon fick idag,där det också stod vilka grejer som skulle skickas tillbaka. Tex:Dångel, hemtelefon,usb-sladd, mm
    När jag avslutade mitt abonemang på bbb fick jag snällt stå för alla kostnader. Man hyr ju bara saken och troligen står det tom i avtalet att man förbinder sig att skicka tillbaka det så hur ska ni då kunna kräva företaget för portot?
  • Kjell2
    Dirtyhabits skrev 2012-08-30 13:19:43 följande:

Kolla avtalet.
  • Dirtyhabits
    Kjell2 skrev 2012-08-30 13:22:09 följande:

Kolla avtalet.
    Okej, får be morsan leta upp det. Hemtelefonen kan de iaf glömma att få tillbaka. Det var en välkomspresent, sen dessutom gått sönder. och är kastad. Så det blir svårt :)
  • Kjell2
    Dirtyhabits skrev 2012-08-30 13:23:54 följande:
    Okej, får be morsan leta upp det. Hemtelefonen kan de iaf glömma att få tillbaka. Det var en välkomspresent, sen dessutom gått sönder. och är kastad. Så det blir svårt :)

Återigen, kolla avtalet. Står det att hemtelefonen skall retuneras så skall den det. Annars kan hon bli ersättningsskyldig.

Har däremot tydligt fått den som gåva så är det en annan sak.
  • Dirtyhabits

Har kollat igenom avtalet och hittar inget om utrustning vid uppsägning. Men ska lusläsa det ordentligt.
    Dock står det att telefonen är en välkomnstgåva för att hon valt just denna operatör.
    Egentligen är det väl ingen stor grej att skicka tillbaka grejerna, Hon behöver dem ju inte. Men att ersätta en gåva tänker hon då inte göra. Rätt ska vara rätt!

Måste ändå ringa till dem, för det står att grejerna skall skickas tillbaka inom 14 dagar, men hon har 3 månaders uppsägning så hon måste ju få använda dem tills dess iaf.

• jassikan

Inte alls ovanligt att man bara "lånar" utrustning under sin abonnemangsperiod, ätminstone inte när det gäller bredband, ip-telefoni och liknande.
    Det är viktigt att kolla när man ansluter sig till något. I bland kräver de att man även har kvar originalkartongerna. 

Tänk bara på att det är din mamma som har ansvar för att sakerna kommer fram och är hela.
    Packa ordentligt och skicka så det är spårbart/försäkrat.

Svar på tråden Lämna tillbaka grejerna efter bindningstiden?