• Stekt potatis

    Hur många timmar per månad är heltid?

    Hej!

    Hittar en massa olika bud på det på nätet, 168, 172, 176 osv. Nu undrar jag; finns det en standard för att räkna ut, anger myndigheter det årliga antalet eller kan man helt enkelt som arbetsgivare själv bestämma? ;)

  • Svar på tråden Hur många timmar per månad är heltid?
  • Linda5

    40/v är om man inte jobbar helgdagar m.m.
    Innom vård ex är det något på 37,?
    Finns ingen fast som stämmer för alla.
    Eftersom det är olika antal dagar på en månad så är det bästa att ta årsarbetstid och dela på det på 12.
    Fick svar från en komunal avd 173,2 h/ månad.

    Ring ditt lokala fack annars och fråga för dom ska kunna hjälpa dig att få fram exakta siffror.
    Lycka till       

  • jassikan

    Vårt löneprogram säger så här:


    "Avtalstiden i svenskt arbetsliv varierar mellan drygt 150 till 175 timmar. Avtalstiden är densamma varje månad hela året oberoende av hur många arbetstimmar det är i respektive månad. Om ditt företag inte har något avtal och inte heller tillämpar ett visst branschavtal rekommenderar vi att du väljer 175 timmar som avtalstid."

  • skruttan8

    Det varierar mellan olika arbetsgivare. men man brukar räkna på 22 dagar per månad ej 20 och sen är veckoarbetstiden olika, jag har 37,5 på heltid vilket jag inte jobbar.

  • Yoho

    Som någon skrev innan beror det på vilket kollektivavtal man har.

    De flesta företag i min branch räknar på fast årsarbetstid (1980 timmar). Dock så får inte veckoarbetstid överstiga 40h timmar i veckan. Visst kan det förekomma övertid men det är något man själv måste godkänna och övertiden per år bör inte överstiga 160h.

  • Elle82

    Man jobbar inte 5 dagar i veckan, gånger 4 veckor (alltså 20 dagar)! Man jobbar (de allra flesta månader) 22 dagar. Detta gånger åtta timmar varje dag, blir 176 timmar i månaden. 

    Jobbar du 20 dagar per månad, blir det 160 timmar.
    Jobbar du 21 dagar per månad, blir det 168 timmar.
    Jobbar du 22 dagar per månad, blir det 176 timmar.  Osv.

    Jobbar du inte 8 timmar varje dag så får du räkna om :)

  • Nr3påG

    Jag som jobbar inom vården och således inte får röda dagar ledigt jobbar i snitt 35h per vecka.

Svar på tråden Hur många timmar per månad är heltid?