• KiaL

Bubbelvatten..Bra eller dåligt???

Hade en diskussion med min sambo häromdagen angående bubbelvatten. Han säger att hans dietist påstår att kolsyrat vatten är skadligt för kroppen.
    Jag håller inte med om detta helt. Vet att man inte ska ge barn under 7 år kolsyrat vatten kontinuerligt men vet inte varför det är så.

Däremot har jag inte hört att det ska va dåligt för kroppen. Bubbelvatten blir ju allt mer vanligt och det serveras och dricks ju överallt. Vet också att det ska igentligen undvikas till mat då kolsyran kan göra att man känner sig mätt fortare. Men farligt???

Har nämligen börjat lägga om våra vanor här hemma. Och då jag har svårt för vanligt kranvatten till mat så vill jag hellre ha bubbelvatten ibland medans barnen som aldrig tyvärr har varit förtjusta i vatten dricker mjölk eller måltidsdrycker.

Vad säger ni om kolsyrat vatten?       

• Svar på tråden Bubbelvatten..Bra eller dåligt???
  • Petrol
    KiaL skrev 2012-08-30 23:22:47 följande:

Ja det har jag också hört..men sambons dietist sa att det inte är bra för magen i första hand.. så undrar då om det är kolsyran eller salterna?

För om det är salterna så är det ju väldigt liten mängd man får i sig jämfört med vad man har i maten..Eller?? 
    Jag har svårt att se att det relativt lilla salttillskottet skulle utgöra någon större skillnad för magen, möjligen njurar i långa loppet. Så det måste nog vara kolsyran det syftades på, och även där är jag rätt skeptisk till om det spelar nån större roll sålänge man är i gott skick från början och inte har problem med magen, då kanske det kan göra saken lite värre.

Men nu spekulerar jag fritt:)
  • KiaL
    Petrol skrev 2012-08-30 23:24:34 följande:
    Jag har svårt att se att det relativt lilla salttillskottet skulle utgöra någon större skillnad för magen, möjligen njurar i långa loppet. Så det måste nog vara kolsyran det syftades på, och även där är jag rätt skeptisk till om det spelar nån större roll sålänge man är i gott skick från början och inte har problem med magen, då kanske det kan göra saken lite värre.

Men nu spekulerar jag fritt:)

Spekulera på du..det gör jag också då jag inte har något svar. Alla dietister säger inte samma sak.  Det jag tror min sambo missuppfattade var att för honom som har en tarmsjukdom så kan det vara dåligt med bubelvatten i långa loppet.. Men för oss "friska" så vete sjutton...

Några fler som har några svar på den frågan??? 
  • OlaNorr

Den lilla syran som kommer från kolsyran kan knappast vara farlig - det finns mycket, mycket mer i frukt, juice och saft.

Vatten i sig är det nyttigaste man kan dricka. Skulle man dricka lite extra så är det bara en fördel.

Läsk och saft är en 10%-ig sockerlag med smak, juice, lättöl (stamvörtstyrkan är dextriner) och mjölk (mjölksocker) är också fullt med socker. Vatten är bäst och det är godare kolsyrat.

En dietist är ingen läkare. Många dietister rekommenderar kolsyrat vatten - även med smak. Det finns smaker där man bara sätter till 2 ml per liter bubbelvatten och i så lite är det uppenbarligen inte plats till något socker.

• Ann Nelly

Detta med att barn inte ska dricka kolsyrat vatten har att göra med någon av dessa salter som köpta varianter innehåller. Någon av dessa "N-ord" :)
    De olika märkena innehåller dock olika mycket av dessa mineraler och salter. Jag såg i någon artikel att man inte ska ge Ramlösa till barn (tror det stod på flaskorna också iallafall förr).
    Jag kollade upp detta när min son var yngre för han älskade och älskar fortfarande mineralvatten, vi dricker det ganska mycket hemma faktiskt för ingen av oss gillar kranvatten. Och förr föredrog jag Ramlösa och blev förstås nervös när jag läste artikeln.
    Jag jämförde då de olika märkena i affären och upptäckte själv att Ramlösa innehöll MYCKET mer av det "skadliga" ämnet (som jag inte minns nu vad det heter) än exempelvis Loka. Så sedan dess så dricker vi Loka hemma. Även ICA's har lägre halter men jag tycker inte de är lika goda, men det är ju en smaksak.
    Det bästa torde förstås iallafall vara att bubbla själv hemma på kranvatten.
    Om kolsyran (utan socker inblandat) fräter på tänderna vet jag dock inget om.

• Happe

Kolsyran är skadlig på så vis att magsäcken växer, och stora mängder gör att njurarna får stryk

• Volontär
    KiaL skrev 2012-08-30 17:20:34 följande:

Hade en diskussion med min sambo häromdagen angående bubbelvatten. Han säger att hans dietist påstår att kolsyrat vatten är skadligt för kroppen.
    Jag håller inte med om detta helt. Vet att man inte ska ge barn under 7 år kolsyrat vatten kontinuerligt men vet inte varför det är så.

Däremot har jag inte hört att det ska va dåligt för kroppen. Bubbelvatten blir ju allt mer vanligt och det serveras och dricks ju överallt. Vet också att det ska igentligen undvikas till mat då kolsyran kan göra att man känner sig mätt fortare. Men farligt???

Har nämligen börjat lägga om våra vanor här hemma. Och då jag har svårt för vanligt kranvatten till mat så vill jag hellre ha bubbelvatten ibland medans barnen som aldrig tyvärr har varit förtjusta i vatten dricker mjölk eller måltidsdrycker.

Vad säger ni om kolsyrat vatten?       

Något av de mest meningslösa vi konsumerar. Var själv en storkonsument av mineralvatten förut dricker enbart kranvatten nu. När man inser hur onödigt det är att tappa vatten i en flaska som sedan ska köras ner till en fabrik som sedan i sin tur ska köras ut till affären osv. Dyrt och icke hållbart i längden. Vi dricker vatten på flaska trots den att vi har ett väldigt rent dricksvatten från kranen. Det är dock en annan historia om vi är utomlands där många länder ej har tillgång till rent vatten.  
  • Sam84

Speciellt Ramlösa innehåller FLUOR (gör dig bla dum i huvudet)
    Fluor har en zombifierande effekt på människan.Googla!

• Sam84

... och har btw i senare undersökningar visats ha noll effekt inom tandvård/tänder. NOLL !!!

• athanatos
    Sam84 skrev 2015-06-08 00:29:07 följande:

... och har btw i senare undersökningar visats ha noll effekt inom tandvård/tänder. NOLL !!!

Nej det har det inte, men visst sluta använda Fluor då om du tycker det är bra. Ditt val. Visa gärna dokumentation över dina tänder sedan.
  • Sam84
    athanatos skrev 2015-06-08 00:33:26 följande:
    Nej det har det inte, men visst sluta använda Fluor då om du tycker det är bra. Ditt val. Visa gärna dokumentation över dina tänder sedan.

"Ditt val" - nähä!? vems annars. 

Slutade använda fluor år sen. Mina tänder är hela, hålfria och vita.

Läs på lite om ämnet så får du se. Om du inte redan är för fluoriserad dvs.

• JonasK
    Happe skrev 2015-06-07 15:25:50 följande:

Kolsyran är skadlig på så vis att magsäcken växer, och stora mängder gör att njurarna får stryk

Kolsyra lämnar kroppen genom att vi andas ut den så har svårt att tänka mig att detta skulle kunna påverka njurarna. Stora mängder köpt mineralvatten kanske kan påverka njurarna via något salt men har svårt att tänka mig att kolsyran i sig skulle kunna påverka njurarna.
  • nirakanna2

Vi köper sällan kolsyrat vatten pga miljön, men bubblar hemma i rimlig omfattning. Det enda som tillsätts vårt kranvatten är kolsyran och ev några droppar smak. Vi dricker mest i samband med måltider så ingen extra belastning för tänderna (något att akta sig är att sippa citronvatten hela dagen, fräter mycket på tänderna!)

Svar på tråden Bubbelvatten..Bra eller dåligt???