Inlägg från: vargaa |Visa alla inlägg
  • vargaa

trött på vänners ouppfostrade barn

Jag kan tycka att en del verkar ha lite brist på struktur ibland. Och det känns som att de flesta idag har inställningen: Leksaker behöver man inte vara försiktig med, hem där det bor barn är barnvänliga vilket innebär att det är okej att barnen medvetet repar golvet med vassa leksaker, att man får köra rakt in i väggarna med åk-bilen eller att det blir kladd i hela köket vid en måltid. Och skrik och oväsen är standard. "Man får renovera huset sen när barnen blivit stora".

Vi har ett delvis nyrenoverat, delvis nybyggt hus och är rädda om det vi har byggt med egna händer. Det har tagit tid och pengar och vi är varsamma med vårt hem. Våra barn får inte stojjja inomhus, det får dom göra ute. Och innan man får ta ner saker från hyllan, tex ett pussel, så måste man plocka ihop alla leksaker som man rivit ut ur korgen i vardagsrummet. Mat äts med bestick om inget annat anges, och man håller sig över tallriken. Bebisar torkas av under måltiden så att inte maten hamnar överallt och innan man får leka igen ser man till att barnen är rena om mun och händer. Och är man inne måste man respektera sin omgivning - dvs skrik och oväsen är inte tillåtet när det finns andra i närheten som vill kunna samtala. Man måste inte skrika för att ha roligt. Sen får man förstås skratta högt ibland när man busar med en kompis, men det måste finnas en gräns då man får tona ner sig igen.

Fö tycker jag att barn ska lära sig från början att vara försiktig med saker och ta hänsyn till sin omgivning oavsätt om man lever i ett nyrenoverat hus eller i ett slitet. Vi har en vägg som måste gipsas om inom kort med ett öppet hål i pga ombyggnation men våra barn får inte gå och dra i pappen eller rita, repa och förstöra den ändå. Man behöver inte göra det värre än vad det redan är.

Nu har vi dock många vänner som absolut respekterar vårt hem när de är här, och ser till att deras barn sköter sig. Och man kan inte heller förvänta sig att alla vet exakt vad som gäller hos mig, det måste jag informera om. Så man ska inte dra alla över en kam.

Mamma till Elise - www.vargaaa.blogspot.com
Svar på tråden trött på vänners ouppfostrade barn