• miapia02

våga skaffa syskon- min son har adhd och autism-ärftlighet???

Hej.
    min son på 6år har adhd och autismliknande tillstånd, har funderat på att skaffa syskon men fundera på hur stor risk det är att även detta barn kommer att få en diagnos, det sägs jui vara stor ärftlighet.

• Svar på tråden våga skaffa syskon- min son har adhd och autism-ärftlighet???
  • Liten elak och intelligent

Det är nog omöjligt att säga men risken är ju ökad.... Hur mycket varierar i olika studier. Mitt mellanbarn har autism och epilepsi. Storasyster har helt klart drag åt NPF-hållet en inte diagnos. Lillebror har inga NPF-drag.

• vampyria2

Psykologen på BUP sa att man räknar med att ärftligheten är så hög som 80%.
    Jag har fyra barn, två har ADHD, Asperger och Tourettes. En har ADHD med autistiskadrag och äldsta ska på utredning nu som 20 åring men jag är helt säker på att hon har Asperger hon också.

Så det gäller ju att tänka till med vad man orkar med och vara beredd på att chansen är ganska stor men samtidigt så behöver det inte vara så kraftigt m.m så det behöver inte bli super jobbigt heller.
    Två av mna barn har tex alltid varit extremt lätta att ha att göra med, så en diagnos behöver inte betyda att det blir tufft.

Svar på tråden våga skaffa syskon- min son har adhd och autism-ärftlighet???