Ska båda barnen lära sig engelska?
Jag har två barn, fem och två år gamla. Min äldsta fick jag med en man från Skottland. Jag har bott i Skottland i nästan 10 år och pratar i stort sett flytande engelska. Jag och denne man avslutade vårt förhållande innan barnet föddes men vi har fortfarande god kontakt och barnet och han träffas flera ggr per år, antingen i Sverige eller Skottland.
I samband med att mitt äldsta barn började förskolan, började han också få hemspråksundervisning på engelska, barnets hemspråkslärare ansåg att jag enbart skulle prata engelska med barnet för att han skulle få språket mer naturligt. Det har jag gjort i ca ett år. Jag undrar vad ni tycker? Ska jag prata engelska med mitt yngsta barn också? Jag lever med det barnets pappa, som är svensk, sedan fyra år tillbaka.
Jag tycker att det är smidigare att hålla mig till ett språk hemma, att jag pratar engelska och att barnen får svenska genom pappa/styvfar och förskolan. Fast den lille har ju ingen "anknytning" till något engelsktalande land men det är väl bra att få ett språk "gratis"?