• Diuretika

Ska båda barnen lära sig engelska?

Jag har två barn, fem och två år gamla. Min äldsta fick jag med en man från Skottland. Jag har bott i Skottland i nästan 10 år och pratar i stort sett flytande engelska. Jag och denne man avslutade vårt förhållande innan barnet föddes men vi har fortfarande god kontakt och barnet och han träffas flera ggr per år, antingen i Sverige eller Skottland.
     I samband med att mitt äldsta barn började förskolan, började han också få hemspråksundervisning på engelska, barnets hemspråkslärare ansåg att jag enbart skulle prata engelska med barnet för att han skulle få språket mer naturligt. Det har jag gjort i ca ett år. Jag undrar vad ni tycker? Ska jag prata engelska med mitt yngsta barn också? Jag lever med det barnets pappa, som är svensk, sedan fyra år tillbaka.
    Jag tycker att det är smidigare att hålla mig till ett språk hemma, att jag pratar engelska och att barnen får svenska genom pappa/styvfar och förskolan. Fast den lille har ju ingen "anknytning" till något engelsktalande land men det är väl bra att få ett språk "gratis"?

• Svar på tråden Ska båda barnen lära sig engelska?
  • 3bairns

Barn 2 har väl visst en anknytning till engelska språket om det är syskonets språk. Dessutom jättebra att lära sig det på ett så lätt sätt och lätt för dig att hålla dig till ett språk. Om ni dessutom talar engelska i hemmet kanske barn 2 har rätt till hemspråk också?

• Mrs Moneybags

Jag tycker nog att du ska prata svenska med dina barn eftersom det är ditt modersmål.

Att vara nästan-flytande på ett språk är inte detsamma som att ha det som modersmål...tycker jag, som har vuxit upp som tvåspråkig.

Det är min åsikt. Engelska lär de ju sig i skolan ändå.

Konstigt att hemspråksläraren gav dig det rådet, när det går emot alla moderna rön om tvåspråkighet...Intressant!  

• fiiinally

Jag tycker det är jättebra :) Ditt andra barn kommer ju vara tvungen att lära sig Engelska eventuellt i vilket fall som, klart du ska ge dem ett litet försprång!!

• Diuretika

Tack alla!
     Ja, det är jättesvårt men anledningen till att jag ändå pratat engelska med sonen är för att jag vill att han ska kunna kommunicera med sin familj i Skottland, annars hade jag kunnat vänta tills han får engelska undervisning i skolan. Som sagt, känns inte så bra när han inte ens har kunnat prata med sin egen pappa (som inte kan ett ord svenska och som inte vill lära sig heller...).
    Har också sagt att jag aldrig kan uttrycka mig själv på engelska så som jag gör på svenska, som ju är mitt modersmål. Jag ser det som en utmaning =)

• Tow2Mater

Om yngstas pappa pratar svenska med båda barnen, får de ju svenskan genom honom. I din situation skulle  jag nog prata engelska med båda barnen, även om det inte är ditt modersmål. Att äldsta kan kommunicera med sin far är värt mycket, och eftersom du formodligen pratar mycket med båda barnen samtidigt, verkar det ju vara smidigast. Att yngsta ska se det som att du och hans syskon har ett 'hemligt språk' tillsammans som han inte forstår vill man ju inte.

Svar på tråden Ska båda barnen lära sig engelska?