• eviz08

Inga ord vid 11-månaders ålder?

Funderar på det här med språket lite och är lite orolig. Min son som är 11 månader kan inte prata överhuvudtaget, han försöker inte göra sig förstådd. Det enda han säger är ma-ma-ma-ma, men han säger det inte till mig utan mer som ett sätt att pröva rösten. Han pekar inte och försöker inte säga ord. Han härmar en när man gör ljud med munnen, typ som klickljud eller pruttljud....men annars "svarar" han inte, om ni förstår vad jag menar.
    Jag har egentligen inte varit så orolig förrut, men kom att tänka på att dottern kunde säga tack (tata) när hon fick saker vid 8 månaders ålder. Och att hon alltid pratat väldigt mycket och många ord.

Borde jag vara orolig? Vad sa era barn vid 11-månaders ålder?

• Svar på tråden Inga ord vid 11-månaders ålder?
  • Alexi

Vid elva månader är det väl en minoritet av barnen som kan prata! Bvcs riktlinjer säger ju att kunna tio ord vid 18 månader, dvs om SJU månader för er, det är lång tid i barnets liv.

Sen har ingen av mina två kunnat tio ord vid 18 månader och det är ingen anledning till oro för det...

däremot ska väl barnet under kommande året utvecklas rejält på förståelsen i alla fall.

• Göteborgsbruden

Min dotter kunde en del ord vid 11 mån men hon var tidig i pratet. Sonen däremot sa inget alls, tror han sa mamma som första ord när han var lite över året. Men nu är han 2,5 år och pratar massa

(¯`°?.¸♥ Freja 21/11-2008 ♥ Loke 26/2-2010 ♥ Ärtan BF 23/1 2013 ♥¸.?°´¯)
  • Annelie 76

Min son är 11 månader och är precis som din son. Inga ord och väldigt lite förståelse. Fattar inte pekande ännu men vi jobbar på det. Har försökt lite med babytecken men han visar ingen förståelse för det heller. Men jag är inte orolig, det kommer när det kommer. Han är tidig motoriskt och allt kan ju inte komma samtidigt.

Det sägs att de som är tidiga motoriskt är sena med talet och det verkar så på min son iaf.  

• eviz08
    Alexi skrev 2012-08-31 10:38:25 följande:
    Vid elva månader är det väl en minoritet av barnen som kan prata! Bvcs riktlinjer säger ju att kunna tio ord vid 18 månader, dvs om SJU månader för er, det är lång tid i barnets liv.

Sen har ingen av mina två kunnat tio ord vid 18 månader och det är ingen anledning till oro för det...

däremot ska väl barnet under kommande året utvecklas rejält på förståelsen i alla fall.
    Oj jag det är ju ett tag tills dess :)
    Jag förstår ju att det inte är onormalt att han inte kan prata, men han försöker inte säga några ord eller göra sig förstådd. Dottern kunde ju kanske inte säga orden, men man kunde förstå att hon menade, mamma, pappa, lampa, hund, fågel, tack osv när hon var i den här åldern. Hon pratade alltid en massa, även om man inte förstod ens en bråkdel. När man pratade med henne fick man alltid svar med en massa läten som inte betydde något, men hon "babblade" på. Det gör inte han, han svarar inte tillbaka så att säga....men kanske bara va hon som va tidig då...så lätt att man jämför, är ju på något sätt det man har att utgå ifrån.

• Natulcien

Men jösses! Ta det lugnt!
    Det är väl ytterst få barn som pratar vid 11 månader!? (Förutom på FL då... Flört)
    Jag själv sa mina första ord när jag var 10 månader och ansågs då som väldigt tidig.

Vår son sa sina första ord runt 15 månader. Sen kom det något enstaka ord då och då i långsam takt fram till ca 18 månader då det kom allt snabbare. Sen kom ketchupeffekten, och nu är han 22 månader och har precis skolats in på förskolan. Och han är solklart den mest verbala ungen i sin grupp. Plötsligt pratar han "ovanligt mycket" för sin ålder och sätter ihop meningar på 4-5 ord...

• eviz08
    Annelie 76 skrev 2012-08-31 10:45:35 följande:
    Min son är 11 månader och är precis som din son. Inga ord och väldigt lite förståelse. Fattar inte pekande ännu men vi jobbar på det. Har försökt lite med babytecken men han visar ingen förståelse för det heller. Men jag är inte orolig, det kommer när det kommer. Han är tidig motoriskt och allt kan ju inte komma samtidigt.

Det sägs att de som är tidiga motoriskt är sena med talet och det verkar så på min son iaf.  
    Låter lugnande att det är fler som är på samma nivå :)
    Men min son är inte direkt tidig motorisk däremot.
  • eviz08
    Natulcien skrev 2012-08-31 10:55:54 följande:
    Men jösses! Ta det lugnt!
    Det är väl ytterst få barn som pratar vid 11 månader!? (Förutom på FL då... Flört)
    Jag själv sa mina första ord när jag var 10 månader och ansågs då som väldigt tidig.

Vår son sa sina första ord runt 15 månader. Sen kom det något enstaka ord då och då i långsam takt fram till ca 18 månader då det kom allt snabbare. Sen kom ketchupeffekten, och nu är han 22 månader och har precis skolats in på förskolan. Och han är solklart den mest verbala ungen i sin grupp. Plötsligt pratar han "ovanligt mycket" för sin ålder och sätter ihop meningar på 4-5 ord...
    haha, jag kanske har läst för mycket forumposter här på fl ;)
    Jag har nog inte funderat så mycket på att dottern var tidig med talet, så är kanske därför jag blir orolig för sonen, men han kanske är mer normal då än vad jag tror :)
    Dottern har blivit jämförd mycket med grannen som är 1,5 år äldre och då har jag nog inte insett så mycket att hon är tidig i talet.
  • muffin

Min dotter va supertidig men sonen ganska sen. Han talade inte vid 11 månader! Nu blir han snart 3 och  blurrar för fullt:)

• tulip79

Sonen är 10 månader och det enda ordet han säger är "titta". Det har han sagt i ca 1 månad. Trodde inte att barn började prata före de var ett år, även om det är väldigt individuellt när de börjar...

• Duckan

Tror inte Siri ett enda ord heller vid den ålder. Några få när hon fyllde ett, vid två var det ett väl utvecklat språk. Jag skulle inte oroa mig ts.

• SophiaI

Min dotter sa titta vid 10 månader. Nu är hon 18 månader och kan väl ca 10 ord men förstår i princip allt :)
    Det är nog väldigt få barn som pratar vid 11 månader.

Svar på tråden Inga ord vid 11-månaders ålder?