• Anonym (lurad)

Hjälp!! Lurad av bilhandlare :((

Köpte en begagnad bil för ett tag sedan, bara drygt 2 veckor sedan. Kostade ca 35 000 kr. Ingen garanti. Men säljaren sa muntligen att den inte hade några fel...  Vad det nu är värt... I allafall.. Den har börjat låta väldigt konstigt och airbaglampan varnar. Lämnade in den på verkstad för att kolla vad som är fel och dessa saker kommer troligen kosta mig över 20 000 kr att åtgärda. fixar jag inte det med aitbagen så kommer bilen inte ens gå igenom besiktningen. Så nu till min fråga, har säljaren något ansvar i detta trots att han skrev "ingen garanti" på kontraktet? Han måste ju ha vetat !! Kan jag kräva att han ska ersätta mig? Eller är det bara att bita i det sura äpplet och försöka åtgärda felen, fast jag inte ens har råd :/ Någon som vet vad som gäller i sådana lägen?
    Känns inte kul att  pröjsat 35 000 för bilen och sedan strax efter få veta att den har fel som kan kosta 27 000 att åtgärda.. fasen vad blåst jag känner mig

• Svar på tråden Hjälp!! Lurad av bilhandlare :((
  • väntar nr tre

Enligt lag har du ALLTID garanti när du köper bil från bilhandlare. 6 månader var den tidigare men det kanske har ändrats sedan jag jobbade som bilförsäljare.

• Anonym (lurad)
    yodi skrev 2012-08-31 10:57:45 följande:
    är det från ett företag eller privat person du har köpt bilen?

Det är en bilhandlare/företag
  • Anonym (lurad)
    niky40 skrev 2012-08-31 11:18:41 följande:

Om den lös vid köpet är det naturligtvis försvårande för TS..

JAg såg det inte men min sambo s¨åg det när jag ko hem o han skujlle köra bilen
  • Jellybeanbaby

...och därför köper man inte bil på blocket.

En väninna köpte en billig bil på blocket för att den skulle vara just en billig bil. Två veckor senare fick hon byta topplocksblablabla jag vet inte, men nåt dyrt var det iaf.

Man har INGA garantier eller rättigheter - bättre isf köpa en begagnad bil hos en riktig bilåterförsäljare, alltså inte privatperson.

Om du bara heter Anonym läser jag inte vad du skriver.
  • Anonym (lurad)
    väntar nr tre skrev 2012-08-31 11:20:26 följande:
    Enligt lag har du ALLTID garanti när du köper bil från bilhandlare. 6 månader var den tidigare men det kanske har ändrats sedan jag jobbade som bilförsäljare.

Men han skrev uttryckligen "ingen garanti" på kvittot... :(
  • niky40
    Anonym (lurad) skrev 2012-08-31 11:23:41 följande:
    JAg såg det inte men min sambo s¨åg det när jag ko hem o han skujlle köra bilen

Ok. Med tanke på sexmånadersregeln tror jag du har stora möjligheter att nå framgång meden reklamation.
  • niky40
    Anonym (lurad) skrev 2012-08-31 11:24:33 följande:

Sexmånadersregeln är ingen garanti i egentlig mening. Konsumentköplagen kan inte avtalas bort..
  • Anonym (lurad)
    Jellybeanbaby skrev 2012-08-31 11:24:10 följande:
    ...och därför köper man inte bil på blocket.

En väninna köpte en billig bil på blocket för att den skulle vara just en billig bil. Två veckor senare fick hon byta topplocksblablabla jag vet inte, men nåt dyrt var det iaf.

Man har INGA garantier eller rättigheter - bättre isf köpa en begagnad bil hos en riktig bilåterförsäljare, alltså inte privatperson.

Det är en BILHANDLARE och ej privatperson
  • Anonym (åsa)

Känns inte preces som en seriös bilhandlare. Konsumentslagen gäller.
  • Anonym (åsa)
    Anonym (åsa) skrev 2012-08-31 11:33:27 följande:
    Känns inte preces som en seriös bilhandlare. Konsumentslagen gäller.
    Ursäkta, skrev fel. Menar så klart: konsumentköplagen. Bilhandlaren är skyldig att fixa felet, annars kan du häva köpet (med så stora fel så hade inte jag velat behålla den bilen).
  • Coyote

Han kan inte, på något vis, förhandla bort konsumentköplagen, oavsett vad han skrev på kvittot. Eftersom bilen kostade mer än 30 000 ska du också fått en konditionsdeklaration med bilen där det framgår att bilens delar är kontrollerade samt vilket skick de är i.

• Anonym (lurad)

Det verkar ordna sig, bilhandlaren erbjuder sig att stå för allt. Lättnad!!

• Tjenixen

Spelar ingen roll.. Han kommer inte undan i ett sådant här fall.. ring till din konsument rådgivare och sedan går du ner och berättar om lagen för din bilhandlare.. Du kan häva köpet och få dina pengar tillbaks
  • Anonym

Fanns det någon varudeklaration?

• Anonym (lurad)
    Anonym skrev 2012-08-31 15:39:47 följande:
    Fanns det någon varudeklaration?

nope, men han har erbjudit sig att stå för reparationskostnaderna
Svar på tråden Hjälp!! Lurad av bilhandlare :((