• Dracarys

Hård madrass

Någon som har tips om var man kan hitta en hård men bra 180-madrass för en rimlig penning? Vi har inte riktigt budget för kvalitetssäng i stil med hästen...

Problemet är detta...

Jag och min man väger väldigt olika mycket. Vi vill gärna sova i samma säng, men om madrassen är mjuk så studsar jag runt som en liten boj på vågorna så fort han rör på sig. Vi föredrar båda i vilket fall hårda madrasser, men det som kallas för "hårt" i Sverige känns liksom halvmjukt...

Vi sov på jättebra hårda madrasser när vi semestrade i Asien. Då snackar vi hårda sängar. Vissa var lite för hårda för min smak, men det är mer åt den asiatiska definitionen av "hård säng" som vi snackar. Tänk plywoodskiva med en bäddmadrass på - perfekt! Fast tjockare och i 180-dimension.

• Svar på tråden Hård madrass
  • Fia 28

De allra flesta möbelaffärer har ju sängar med olika hårdheter. Köp två 90 cm sängar där makens säng är hårdare om han väger mycket mera, åså köper ni en 180cm bäddmadrass istället. Det finns massa kvalitetssängar som inte kostar lika mycket som en hästens.

• En struts

Oj, jag som alltid köpt för hårda sängar. Min erfarenhet om jag beställt mediumsäng är att jag fått benhårda sängar. Begriper inte det där riktigt
    De är ju alltid mycket mjukare själva provexen i affärerna också för folk har legat på dem. Jag har hört många som är besvikna för att de fått hem mycket hårdare sängar en exemplaren har varit.
    Men det var ju ett tag sen jag köpte säng, så det där kanske har ändrats.
    Räcker det inte att köpa en fast säng, med latexmadrass?

• 8185

Gå till SOVA och få hjälp med att prova ut sängar som verkligen passar ER! Det gjorde jag och sambon, kunde inte fått bättre service och hon guidade oss till vår drömsäng. Lycka till.

• Emmut

Håller med föregående talare! Vi köpte en kontinentalsäng, då kan man ha olika hårdheter om man vill de :)

• Purpurbräcka

Underbart att läsa att jag inte är ensam om min sängsmak! Och vad bra för er att ni är två som tycker lika. Här hemma är det inte lika praktiskt ordnat tyvärr, så efter 2½ år som sambor har vi fortfarande inte en säng som båda gillar...

Mitt tips till er: Köp en sängram med ribbotten (eller ribbottnar till ramen ni har), vanliga skumplastmadrasser och en gemensam bäddmadrass! Och passa er så att ni inte råkar köpa sådana madrasser som har en profilerad yta! De är alldeles för mjuka (för mig i alla fall ).

Man kan behöva byta ut madrasserna med några års mellanrum eftersom de blir nedlegade, men de är ju inte så dyra.

En variant kan också vara att skippa skumplasten och bara köpa en riktigt bra och tjock bäddmadrass att lägga direkt på ribbottnen.

• Dracarys
    Fia 28 skrev 2012-08-31 14:00:38 följande:
    De allra flesta möbelaffärer har ju sängar med olika hårdheter. Köp två 90 cm sängar där makens säng är hårdare om han väger mycket mera, åså köper ni en 180cm bäddmadrass istället. Det finns massa kvalitetssängar som inte kostar lika mycket som en hästens.
    Vi har provat den lösningen redan och det funkade verkligen inte, åtminstone inte med de madrasser vi hade då. Det var ett snäpp bättre, men ledde liksom till att det ryckte i bäddmadrassen under mig när han vände på sig. Möjligen att det skulle fungera om han hade en mycket mycket hårdare madrass (som i golv-hård), men det är verkligen inte lätt att hitta en madrass som är så hård att den inte ger med sig när en 2 meter lång 110-kiloskarl vänder sig.
    8185 skrev 2012-08-31 21:27:10 följande:
    Gå till SOVA och få hjälp med att prova ut sängar som verkligen passar ER! Det gjorde jag och sambon, kunde inte fått bättre service och hon guidade oss till vår drömsäng. Lycka till.
    Så gjorde vi sist och det slutade med att vi fick en pissdålig kontinentalsäng som var alldeles för mjuk. Har aldrig sovit så dåligt som på sängen som SOVA hjälpte oss att prova ut. =(((  Den höll inte hårdheten ens i ett halvår. Förtroendet är lite skadat.
    Purpurbräcka skrev 2012-09-01 20:05:42 följande:
    Underbart att läsa att jag inte är ensam om min sängsmak! Och vad bra för er att ni är två som tycker lika. Här hemma är det inte lika praktiskt ordnat tyvärr, så efter 2½ år som sambor har vi fortfarande inte en säng som båda gillar...

Mitt tips till er: Köp en sängram med ribbotten (eller ribbottnar till ramen ni har), vanliga skumplastmadrasser och en gemensam bäddmadrass! Och passa er så att ni inte råkar köpa sådana madrasser som har en profilerad yta! De är alldeles för mjuka (för mig i alla fall ).

Man kan behöva byta ut madrasserna med några års mellanrum eftersom de blir nedlegade, men de är ju inte så dyra.

En variant kan också vara att skippa skumplasten och bara köpa en riktigt bra och tjock bäddmadrass att lägga direkt på ribbottnen.
    Jepp, vi har en ribbotten nu i en sängram från Ikea. Letar efter vettiga madrasser... men allting man provar är så himla mjukt! Jag tycker att de hårdaste madrasserna i affärerna är som hängmattor. Men skumplastmadrasser direkt på golvet fungerar ju i och för sig hyggligt.
    En struts skrev 2012-08-31 14:05:50 följande:
    Oj, jag som alltid köpt för hårda sängar. Min erfarenhet om jag beställt mediumsäng är att jag fått benhårda sängar. Begriper inte det där riktigt
    De är ju alltid mycket mjukare själva provexen i affärerna också för folk har legat på dem. Jag har hört många som är besvikna för att de fått hem mycket hårdare sängar en exemplaren har varit.
    Men det var ju ett tag sen jag köpte säng, så det där kanske har ändrats.
    Räcker det inte att köpa en fast säng, med latexmadrass?
    Mjo, men mjukheten i affären är ju en riktlinje på hur mjuka madrasserna blir hemma när man har legat på dem i några veckor, eller hur?

Latex blir väl så himla varmt?

• Fia 28
    Dracarys skrev 2012-09-03 09:49:52 följande:
    Vi har provat den lösningen redan och det funkade verkligen inte, åtminstone inte med de madrasser vi hade då. Det var ett snäpp bättre, men ledde liksom till att det ryckte i bäddmadrassen under mig när han vände på sig. Möjligen att det skulle fungera om han hade en mycket mycket hårdare madrass (som i golv-hård), men det är verkligen inte lätt att hitta en madrass som är så hård att den inte ger med sig när en 2 meter lång 110-kiloskarl vänder sig.

Alltså har du endast sängram med tunna madrasser i? Själv har jag (vet int vad rätta namnet är) men såndär sängar som ser ut som 30cm tjock "madrass på ben". Min säng är lika hård idag som då jag köpte den för 3 år sedan. Kostade 500€ till specialpris så normalpriset var 700-800€.
  • Dracarys
    Fia 28 skrev 2012-09-03 09:59:00 följande:

Alltså har du endast sängram med tunna madrasser i? Själv har jag (vet int vad rätta namnet är) men såndär sängar som ser ut som 30cm tjock "madrass på ben". Min säng är lika hård idag som då jag köpte den för 3 år sedan. Kostade 500€ till specialpris så normalpriset var 700-800€.
    Jag funderar på att skaffa skumplastmadrasser till sängramen för att få stödet och hårdheten. Men jag har haft flera olika sorter, inklusive det du beskriver (vilket låter som en fjäder/resårmadrass?).

Jag har ju två problem, dels att jag tycker att de flesta madrasser man hittar i Sverige är för mjuka redan från början, och dels att jag är väldigt lättväckt, så jag vill inte att madrassen ska röra sig under mig så fort min man vänder sig.

Sorry, men att du köpte en bra madrass av okänt märke för 500-800 Euro någonstans i Europa är inte så användbar information... det finns himla många dåliga madrasser i den prisklassen också.
  • Fia 28
    Dracarys skrev 2012-09-03 13:30:08 följande:
    Jag funderar på att skaffa skumplastmadrasser till sängramen för att få stödet och hårdheten. Men jag har haft flera olika sorter, inklusive det du beskriver (vilket låter som en fjäder/resårmadrass?).

Jag har ju två problem, dels att jag tycker att de flesta madrasser man hittar i Sverige är för mjuka redan från början, och dels att jag är väldigt lättväckt, så jag vill inte att madrassen ska röra sig under mig så fort min man vänder sig.

Sorry, men att du köpte en bra madrass av okänt märke för 500-800 Euro någonstans i Europa är inte så användbar information... det finns himla många dåliga madrasser i den prisklassen också.
    Min madrass var finsk, så kanske vi har hårdare madrasser då och du kunde titta på finska märken?

Alltså en sånhär madrass, är det kanske fjäder?

OIVA-JOUSTINSÄNKYPAKETTI 80X200 CM
  • 8185

Prova Tempur. Det är klart att ni inte ska ha kontinental om ni inte vill känna av varandras rörelser + att en kontinentalsäng är mycket mjukare då det är mer fjäder i sängen. Men som sagt prova Tempur.

• Dracarys

Tempur-materialet tycker jag är så himla äckligt att ligga på... det känns så ofräscht och svampigt. Var och tittade på lite madrasser igår på sängvaruhuset och provade en tempur-säng... men urk... hemskaste jag någonsin har lagt mig på. Jag har himla svårt för allt sånt där med memoryfoam och tempur. Det känns bara mjukt och soggigt, tycker jag. Som att sova på svamp. Jag förstår ju att det materialet leder till absolut minst gungande, men jag sover hellre på hallmattan än på tempur. =(

Fia, tack för tipset, men det blir nog lite svårt att hitta i Sverige. 

Det lutar åt att vi antingen försöker oss på en skummadrass på en spånskiva, eller också en extrafast fjädermadrass (hårdaste vi kunde hitta).

Suck. Det är verkligen skitsvårt att hitta en bra säng som är FAST. Asiater förstår fasta sängar. Svenskar gör det verkligen inte. Det är jätteirriterande när personalen börjar prata om memoryskum och sånt när man frågar efter en hård säng. Att ligga på skum som ger efter för minsta tryck är inte hårdhet i min värld.

Svar på tråden Hård madrass