• Jolle

Räkor?

Nu blev jag plötsligt osäker... Men visst kan man väl äta räkor när man är gravid? Letade på slv.se men hittade bara kräftor där... Jag som ätit en massa räkor! (?)

• Svar på tråden Räkor?
  • ily

Ja det tror jag absolut att man kan (har ätit en massa själv!)

• Bettan M

Räkor är helt ok! jag har redan kollat

• Phantera

Japp...det får man äta "hur mycket som helst av"...enligt en tidning jag köpte. Där stod det vilka fiskar/skaldjur man kan äta...hur mycket och ofta också...typ.

• Längtande K

Visst är det knäpt att Livsmedelsverket glömt räkor men hummer har de minsann med - det äter man ju inte lika ofta som räkor! ;-D Men det är helt okej att äta räkor!!

/K

• Feline

Är räkorna rosa-färgade så är de redan tillagade... allra vanligast kokta... och då är de OK och jättegoda att äta :)

...men hittar du grådaskiga räkor måste du koka dem först själv...

• Jenniefager

En på jobbet sa att hennes BM sagt till henne att man ska INTE äta några räkor under sin graviditet...

• Feline

SLV har förresten förtydligat sin information i den där broschyren man får hem när man ringer till BM. Där står det att man kan äta räkor hur ofta man vill... precis som med alla andra kokta skaldjur.

• lillefrejen

Clara, man kan äta räkor men de måste vara kokta. (de man köper frysta eller färska som är rosa är kokta.)
    Rökta räkor kan du äta om de är nyrökta. Om de förvarats länge kan de innehålla Listeriabakterier.

• vårsol

På livsmedelsverkets hemsida står det att räkor innehåller mycket kalcium och att man därför kan/bör äta av det.

• Gigi

inga problem att äta räkor. De är tillagade. Även på sushibitarna är tigerräkorna tillagade... Som all annan mat måste de dock inte stått för länge. Risken då är att bakterier bildas i maten.

När det gäller skaldjur är det endast de råa man ska undvika - tex ostron.

• Bea78

Man ska INTE äta räkor som är RÅA, men räkor som du köper frysta o skalar själv eller färdigskalade frysta räkor gär inget. Räkor innehåller mycket järn, så det är bra att äta.

Tänk på att det är rötmånad from imorn (23:e), så man ska vara lite försiktig med räkor o skaldjur ifall man ska äta ute.

/Bea

Svar på tråden Räkor?