• Quickman

Vad är värst?

Jag diskuterade med en vän här om dagen angående hur ett rättssystem fungerar. Enligt Sveriges rättssystem fungerar som att man är oskyldig tills motsatsen blivit bevisad. En annan form av rättssamhälle skulle kunna vara att man är skyldig tills motsatsen är bevisad.

Om man går efter den princip som är idag så kan det bli svårt för en åklagare att alla gånger bevisa att en kriminell verkligen har gjort sig skyldig till ett brott och därmed så finns det en risk att de som är skyldiga till brott får gå fria, men samtidigt så blir det färre oskyldiga som döms.

Om man skulle ända och göra så att man är skyldig tills motsatsen bevisat skulle troligtvis färre som är skyldiga få gå fria samtidigt som färre oskyldiga skulle bli dömda.

Så vad är egentligen värst? Att låta en skyldig få gå fri eller att låta en oskyldig bli dömd. Observera att detta är mer en principiell fråga så vilken typ av brott det rör sig om är inte relevant.

Personligen tycker jag att det är mycket värre att döma en oskyldig än att låta en skyldig gå fri.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad är värst?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Att en oskyldig blir dömd är oerhört mycket värre än att en skyldig går fri. Vid varje sådant tillfälle är det ett extremt nederlag för rättsväsendet, en katastrof för den enskilde och ett övergrepp i dennes rättigheter.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • PumpkinQueen

Min erfarenhet är att män tenderar att tycka att det är viktigare att ingen oskyldig blir dömd än kvinnor.

Jag tror att det helt enkelt beror på att män löper större risk att bli anklagade för våldtäkt, därför vill de "se om sitt hus" och göra det i princip omöjligt att döma någon för detta brott. Eftersom risken att de själva ska bli våldtagna är så liten, så ser de inget problem med att släppa våldtäktsmännen fria.

Det där med att man är oskyldig tills motsatsen bevisats är en sån klyscha. Man är oskyldig tills man begår ett brott. Huruvida man sedan blir avslöjad och dömd eller ej, det är en annan fråga.

• EvelinasSyster
    sötarara skrev 2012-08-31 16:01:34 följande:
    Att en oskyld blir dömd är värre. Det får fan inte hända.

Jag håller helt med men tycker inte heller det får hända att en skyldig går fri.
    ~ The only thing that matters is the next 90 minutes! ~
  • alllwaysdrunk

Jag förstår inte riktigt hur mindre oskyldiga skulle bli dömda om man skulle bevisa att man är oskyldig.
    Måste finnas mängder med oskyldiga som inte kan bevisa sin oskuld, just för dom inte har några bevis till detta.

• supersemlan

Det är självklart värre att en oskyldig blir dömd. 

• Bambi07

Det är värre att en oskyldig blir dömd. Sedan tänker jag också att om det nu var ett allvarligt brott så kommer personen begå ett brott igen och antagligen bli dömd då istället.

• IsDimma

Självklart värre att bli oskyldigt dömd än att komma undan fast man är skyldig.

The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • Mercurialis

Att en oskyldig blir dömd är anser jag vara långt värre än att en skyldig går fri.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • malino801

Det är värre att en oskyldig blir dömd. Dessutom, om man var skyldig tills motsatsen var bevisad skulle ju polisen kunna ta vem som helst och spärra in. Bevisa att du INTE begått ett brott liksom. Bevisa att man INTE gjort något måste ju vara betydligt svårare än att bevisa att man HAR gjort något

Svar på tråden Vad är värst?