• En struts

Ni som kan det här med ÄTTIKA och rengöring

*EXAKT hur mycket ättika har jag i tvättmaskinen (ca 5,4 kg) om jag vill rengöra den med ättika?

*Och hur mycket har jag i en balja om jag vill lägga klädesplagg i blöt (1 dl per 5 liter eller?)?

*Och SKRIV UPP alla användningsområden ni använder detta universalmedel ÄTTIKA till! Skulle vara kul att veta.

• Svar på tråden Ni som kan det här med ÄTTIKA och rengöring
  • En struts
    En struts skrev 2012-08-31 17:44:43 följande:
    *EXAKT hur mycket ättika har jag i tvättmaskinen (ca 5,4 kg) om jag vill rengöra den med ättika?
    Ja just det, glömde. Folk rekommenderar ju att man ska köra en tom tvättmaskin på 90 grader ibland för att göra den renare och friare från lukt. Då undrar jag, ska man hälla ättikan i samtidigt som man kör den på 90 grader, eller ska man köra den en separat gång med ättika? Jag tänker att det kanske inte är så bra för ättikan att vara i 90 grader då man gör rent.
  • BuoBä

Typ 0,5-1 dl brukar vara lagom i båda fallen. Det är inte så noga. Precis det svar du ville ha eller hur?

• En struts
    BuoBä skrev 2012-08-31 17:48:45 följande:
    Typ 0,5-1 dl brukar vara lagom i båda fallen. Det är inte så noga. Precis det svar du ville ha eller hur?
    Oki doki. Har tänkt att det liksom kan bli lukt i kläderna av själva ättikan om man öser på för mycket? Men det kanske man löser med en tvätt efteråt då?
  • En struts
    BuoBä skrev 2012-08-31 17:49:50 följande:
    Ja, du kan köra ättikan på 90 grader.
    Okej. Tack för det.
  • Loth

Rengöra kaffekokaren med, brukar oftast stå anvisning på flaskan :)

• En struts
    Loth skrev 2012-08-31 17:51:18 följande:
    Rengöra kaffekokaren med, brukar oftast stå anvisning på flaskan :)
    Okej.

Såg att man kunde använda den till att putsa fönster med också om man vill ha dem riktigt blanka. Det visste jag inte. Det låter trevligt. Ska jag köra på.
  • En struts

Och förresten, hur länge låter ni kläderna ligga i blöt om man lägger dem i en balja utspätt med ättika?

• Loth

Ja jag har också hört att några droppar ättika gör så att inte hinnor av medel fastnar lika lätt på rutorna, ättika är visst bra till mycket!

Har aldrig testat att rengöra tvättmaskinen dock, däremot har jag testat citronsyra vilket funkade bra.

• BuoBä

Kläderna luktar inte ättika efterråt. Beroende på hur illa de luktade från början låter jag dem ligga i blöt i 20-60 minuter. Luktar de bara lite blötlägger jag inte utan kör en hel maskin med ca 0,5-1 dl direkt i tvättmedelsfacket. Tvättmedlet har jag i en tvättboll, men man kan göra tvärtom också.

Svar på tråden Ni som kan det här med ÄTTIKA och rengöring