• Hibiskusen

"Graviditet är ingen sjukdom" -sa chefen idag.

Arbetar som sjuksköterska och har idag meddelat chefen att jag vill vara ledig 2 månader innan bf, vare sig min ansökan om grav.penning blir beviljad eller ej. Känner att det redan nu sliter på kroppen att arbeta dag, kväll och helg om vartannat med mycket ensamarbete inom äldreomsorgen. Min chef reagerade lite konstigt tycke jag. Att "gravidiet inte är någon sjukdom" - det vet väl jag med!! Grejen är att jag är mån om mig och magen och vill inte slita onödigt mycket på kroppen in i det sista!  Är jag ovanlig som vill vara hemma 2 månader innan bf?

• Svar på tråden "Graviditet är ingen sjukdom" -sa chefen idag.
  • missen73

Nä inte konstigt att du vill det men chefen har rätt i att det inte även sjukdom

• Lemio

Tja.. Han har ju rätt. På vår avd blir man tyvärr inte beviljad hav.penning.. Men på alla andra avdelningar :p undrar om det är så överallt? Jobbar på en ortopedisk avd.

Skriv riktigt bra och utförligt när du skickar in så det blir beviljat. Så slipper du vela med chefen :) lycka till!

• missen73

Försäkringskassan säger alltid vid sjukskrivning att graviditet är ingen sjukdom , därför ska läkarna aldrig använda ordet gravid i ett läkarintyg !

• Lemio

Det är inte sjukpenning. Det är havandeskapspenning vi pratar om :)

Som man har rätt till 60 dagar innan BF om man har ett fysiskt krävande jobb och inte kan bli omplacerad i sin tjänst

• missen73

Ja men jag syftade inte på TS läge det var ett ex på flera som har den synen

• Pallas

Du får väl ansöka om semester eller ta föräldraledigt.

• missen73

Som sjuksköterska blir man ofta nekad graviditetspenning tuvärr

• Lemio

Baserat på vadå? Jag har jobbar på många avdelningar och har aldrig stött på det förut

Svar på tråden "Graviditet är ingen sjukdom" -sa chefen idag.