Inlägg från: Regnig måndag |Visa alla inlägg
  • Regnig måndag

Borde alla kläder vara unisex?

röderaff skrev 2012-08-31 20:56:13 följande:
    Tycker inte kläder skall könsmärkas.  Tror att dom flesta män ändå skulle välja bort klänning  utan det handlar om att pojkar och flickor inte skall behöva välja bort kläder dom tycker är fina bara för att det står "lindex boys" eller "hm for girls" på etiketten eller ännu värre en könsmärkning på utsidan av plagget.
    Du kan inte få en herrskjorta att sitta snyggt på en kvinnokropp och du kan inte få en kvinnoblus sitta snyggt på en karl.  Det handlar således inte om någon snedvriden könsrollskamp utan om hur våra kroppar är byggda.

Barnkläder däremot håller jag helt med dig! Vet inte hur många gånger jag irriterats över att dottern vill ha häftiga kläder men vägrar ha på sig killbaciller och därför tvingats välja det hon tyckt varit fjolligt och fånigt.

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Regnig måndag
    röderaff skrev 2012-08-31 21:12:54 följande:

Håller  med om att det kanske behövs olika avdelningar för män och kvinnor men utseendet på kläderna borde likna varandra mer. Jag tycker ofta att jag hittar jättesnygga herrtröjor och -skjortor på herravd men finns inte i min storlek.  På mansavdelningen är det på tok för lite färggranna kläder.  Dit med målarpytsen tycker jag!
    Menar du att man ska ta bort det kvinnliga respektive manliga och göra det till ett jämnt trist mode eller att det ska vara mer paljetter och volanger på herrarnas och slipsar och stärkta kragar på kvinnornas?
    Om det är det sistnämnda så håller jag med dig också, det är därför jag återupptagit klädsömnaden så jag får det jag vill ha utan att följa något typiskt.

• Regnig måndag
    Lena skrev 2012-08-31 21:18:30 följande:
    Nej barn har samma storlek vid samma längd, inte samma ålder.

När det gäller annat borde man ha avdelning efter kroppsmodell; timglas, päron, äpple, tringel tex.
    Jisses, det blir måååånga avdelningar. Lång rygg, kort rygg, timglas med tuttar, timglas utan tuttar osv...
  • Regnig måndag
    röderaff skrev 2012-08-31 21:33:07 följande:

Personligen gillar jag manlig touch på kläder, typ bylsiga tröjor och mustiga färger. Vill inte se min egen man i volanger och glitter men gärna i rosa, rött och lila och det finns alldeles för lite av de färgerna på herravd även om det har förbättrats på sistone. Sen tycker jag det ska finnas lite glitter på herravd för de herrar som vill glittra även om jag själv inte skulle gå igång på en kille klädd i sånt.
    Jag menar alltså att kläderna ska se ut ungefär som dom gör idag men att herravd skall berikas med mer av det vi hittar på kvinnoavd och vice versa.
    Då håller jag helt med dig.
  • Regnig måndag
    röderaff skrev 2012-08-31 21:55:40 följande:

För några år sedan fanns det nästan inga rosa skjortor för män i butikerna, eller möjligtvis den typen av skjorta killar brukar ha på finare bjudningar och bröllop.  Nu finns det som det säger en hel del rosa vardagsskjortor för män i butikerna.
    Tror det skulle ha samma utveckling om vi satte dit lite glitter på killarnas t-shirts och med det menar jag inte att det ska stå "babe" med glittertext.  
    Det är ju en modetrend. Det förekom massor av rosa på herravdelningarna i mitten på 80-talet.
    Det lär försvinna även denna gång.
Svar på tråden Borde alla kläder vara unisex?