Inlägg från: CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE |Visa alla inlägg
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Borde alla kläder vara unisex?

Nej, olika avdelningar för herr och dam fyller en funktion i att markera klädernas skärning och design, som andra påpekat så är det generellt så att kvinnor och män har olika kroppsbyggnad. Det finns också en tradition av olika kläder som inte är att förakta, jag är inte säker på att den traditionen är mer negativ än positiv.

Däremot kan förstås både män och kvinnor bära vilka kläder de själva önskar.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    röderaff skrev 2012-08-31 21:33:07 följande:

Personligen gillar jag manlig touch på kläder, typ bylsiga tröjor och mustiga färger. Vill inte se min egen man i volanger och glitter men gärna i rosa, rött och lila och det finns alldeles för lite av de färgerna på herravd även om det har förbättrats på sistone. Sen tycker jag det ska finnas lite glitter på herravd för de herrar som vill glittra även om jag själv inte skulle gå igång på en kille klädd i sånt.
    Jag menar alltså att kläderna ska se ut ungefär som dom gör idag men att herravd skall berikas med mer av det vi hittar på kvinnoavd och vice versa.
    Jag tror inte att efterfrågan för glittriga kläder för herrar är särskilt hög, rimligen är det ju det som ska styra.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    röderaff skrev 2012-08-31 21:39:47 följande:

Det är ju modet som skapar efterfrågan och om det plötsligt finns en massa t-shirts med glitter för killar i affärer, reklam och media i ö så kommer successivt många män att efterfråga just glitter.
    Jag är ganska säker på att det krävs en större förändring än så för att det ska hända. Vilket väl är ett tecken på hur djupt rotade saker som denna ligger. Men man löser det inte genom införa kläder ingen vill ha.
    röderaff skrev 2012-08-31 21:39:47 följande:
    Långt tillbaka i tiden var rosa en typisk pojkfärg. Nu är det en flickfärg.  Läs den här artikeln:
    home.swipnet.se/kvinnofronten/Nyhetsbrev/2_06... 
    Totalt irrelevant för frågan, det som diskuterades var inte färger utan glitter. Tycker mig se gott om rosa skjortor i affärerna vid det här laget, det är inget konstigt.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    röderaff skrev 2012-08-31 21:55:40 följande:

För några år sedan fanns det nästan inga rosa skjortor för män i butikerna, eller möjligtvis den typen av skjorta killar brukar ha på finare bjudningar och bröllop.  Nu finns det som det säger en hel del rosa vardagsskjortor för män i butikerna.
    Tror det skulle ha samma utveckling om vi satte dit lite glitter på killarnas t-shirts och med det menar jag inte att det ska stå "babe" med glittertext.  
    Varifrån kom den förändringen? Jag är 99% säker på att det inte kom sig av att butikerna tog in rosa skjortor och hoppades på det bästa. Personligen tycker jag glitter, på män eller kvinnor, generellt ser fruktansvärt ut och jag ser det inte heller som en viktig jämställdhetsfråga att män bär mer glittriga kläder så jag ser faktiskt ingen annan rimlig lösning än att butikerna tar in det om det finns en efterfrågan. Vilket de kommer göra, om efterfrågan finns.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    röderaff skrev 2012-08-31 22:08:33 följande:
    Förändringen kom självklart från signaler från kända modehus världen över. En butik kommer förstås inte plötsligt på att "nu ska vi ta in rosa skjortor och så kommer alla killar vilja klä sig i dem" utan butikerna styrs av modehus, media/reklam.
    Nej, det är ju precis det jag säger, att förändringen inte sker i butikerna. Klädbutiker är lite som grundskolan, de är de som för ut saker på bred front men innan dess har förändringen/forskningen skett i på andra ställen.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Furstinna skrev 2012-09-01 10:17:03 följande:
    Röderaff: jag skrev ju att det gärna får finnas en del i butiken med unisex. Men jag tycker fortfarande det ska finnas könsuppdelat så man vet var man ska leta runt.
    Vore det inte lättare att leta runt om butikerna var uppdelade i klädtyper snarare än i kön? Vill en kvinna ha en vit skjorta av klassisk manlig skärning så är det ju minst lika enkelt att titta på avdelningen för "skjortor, kavajer och kostymer" istället för "herravdelningen".
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Furstinna skrev 2012-09-01 11:59:12 följande:
    CDSJ........: nä det tror jag inte. Det finns väldigt många klädtyper men bara två kön. Om man nu vill ha något typiskt manligt så kan man ju bara gå till herravdelningen. Jag tycker affärerna har det bra som det är idag. Det jag däremot skulle vilja se är en uppdelning på storlekar.
    Då många klädtyper finns det inte så att det vore orimligt att ha olika avdelningar, det har man ju för övrigt redan nu "inne i" herr- och damavdelningen.
Svar på tråden Borde alla kläder vara unisex?