• och

Borde alla kläder vara unisex?

Gissningsvis ser utbudet av kläder ut som det gör just för att det är det folk efterfrågar. Företagen behöver liksom dra in lite pengar också, de kan inte bara nöja sig med att gör ett ställningstagande för att skapa en mer "jämlik" värld.

Och om man nu så gärna vill vara genusmedveten är det väl inget som hindrar att man går in på herravdelningen och köper en säckig skjorta?

The hard way is the right way.
  • och
    röderaff skrev 2012-08-31 21:36:46 följande:

Jo det funkar kanske för en hyfsat stor kvinna men det är svårare om en man vill gå in på kvinnoavd och hitta en färgglad t-shirt. För en man av hyfsad storlek är kvinnans XL för liten, tror jag, och den är inte gjord för en manskropp. Tror det är lättare för en kvinna att hitta överdelar på mansavd än tvärtom.
    Så du vill införa lagstiftning om att alla kläder ska finnas tillgängliga i alla storlekar, eller vad?

Mig veterligen säljs det kläder i större storlekar på de flesta stora kedjor idag. Rimligen bör de allra flesta män komma i dessa om de nu så gärna vill ha klänning. Om de inte kommer i dem får de kanske göra som andra som har svårt att hitta kläder pga udda storlek och vända sig till specialbutiker eller sy upp kläder själva. Men jag vågar faktiskt gissa att den marknaden (dvs män med storlek XXXL som vill ha en lila paljettklänning) är ganska begränsad. Den är antagligen lika stor som den för vuxna som vill bära bebiskläder. Alltså borde man faktiskt också  ha bebiskläder i stora storlekar.     
  • och
    röderaff skrev 2012-08-31 21:53:01 följande:
    Tycker du går till överdrift nu. Klänningar för män tror jag ligger väldigt långt ifrån verkligheten. Däremot så behövs det mer färg och mönster på herravdelningen och då menar jag på tröjor och skjortor. På kvinnoavd skulle det finnas mer skjortor med maskulint snitt, dvs inte figursydda med insvängd midja och det skulle finnas mer grovstickade tröjor i jordfärger.  Den största problematiken tycker jag dock finns på barnavd där man märker kläder med tjej eller kille både på etikett och på utsidan av plagget vilket gör att barnen inte ges möjlighet att välja ngt från "den andra sidan".
    Lagstiftning vore ju idiotiskt. Förstår inte vad du fick det ifrån.  
    Jag försökte visa hur orealistiskt det här resonemanget är. Men okej. Om vi istället utgår ifrån människan som individ så vet vi att människor vill passa in i en grupp. Man köper saker för att visa att man hänger med och för att sända ut ett budskap via kläderna i ganska många fall. Man får inspiration från tidningar, tv, kändisar osv. Det är inte klädförsäljaren som ni ska diskutera. Ni borde fokusera på de som sätter trender istället. HM kommer fortsätta sälja glittriga tjejkläder och bylsiga herrtröjor så länge det är det som köparna kommer och frågar efter.
  • och
    Persona skrev 2012-09-01 13:38:33 följande:
    I de affärer jag köper kläder i är det faktiskt redan rätt unisex modemässigt, den största skillnaden är just klänningen, kjolen, blusen som är kvinnans enbart. Annars är det mest svart, grått, mörkblått och lite senapsgult och så klart lite olika skärning efter figur. Skulle nog säga att det är större skillnad på barnkläder vilket är ironiskt. Det anses på något sätt vara ett trauma att det inte syns vad man har för kön när man är barn och då måste föräldrarna hjälpa till med att klä dom så att det framgår. Att killar kan ha långt hår var helt borta länge medans det nu i alla fall är hyfsat vanligt och inget som betraktas som degraderande av någons manlighet. Anders Borg är liksom gubbe oavsett.
    Jag är inte på något sätt expert vad gäller barnpsykologi. Men det är ganska vanligt att man, när man upptäcker något nytt, går in för det med hundratio procent. Så snart man inser att man har ett kön blir det gärna väldigt stort fokus på detta, och en femårig flicka eller pojke vill nog gärna markera detta lite extra genom tex glitter eller tröjor med dödskallar eller vad det nu är som säljs i affärerna. Tids nog har man sammanfogat detta med sin identitet och man har inte längre samma behov av att visa det utåt, tror jag.
Svar på tråden Borde alla kläder vara unisex?