Persona skrev 2012-09-01 13:38:33 följande:
I de affärer jag köper kläder i är det faktiskt redan rätt unisex modemässigt, den största skillnaden är just klänningen, kjolen, blusen som är kvinnans enbart. Annars är det mest svart, grått, mörkblått och lite senapsgult och så klart lite olika skärning efter figur. Skulle nog säga att det är större skillnad på barnkläder vilket är ironiskt. Det anses på något sätt vara ett trauma att det inte syns vad man har för kön när man är barn och då måste föräldrarna hjälpa till med att klä dom så att det framgår. Att killar kan ha långt hår var helt borta länge medans det nu i alla fall är hyfsat vanligt och inget som betraktas som degraderande av någons manlighet. Anders Borg är liksom gubbe oavsett.
Jag är inte på något sätt expert vad gäller barnpsykologi. Men det är ganska vanligt att man, när man upptäcker något nytt, går in för det med hundratio procent. Så snart man inser att man har ett kön blir det gärna väldigt stort fokus på detta, och en femårig flicka eller pojke vill nog gärna markera detta lite extra genom tex glitter eller tröjor med dödskallar eller vad det nu är som säljs i affärerna. Tids nog har man sammanfogat detta med sin identitet och man har inte längre samma behov av att visa det utåt, tror jag.