Inlägg från: PolyPond |Visa alla inlägg
  • PolyPond

Borde alla kläder vara unisex?

Självklart. Varje individ bör kunna bära precis vad vederbörande vill, utan att ett ögonbryn höjs. Det är mycket humoristiskt att somliga tror att variationen mellan människor skulle bli MINDRE om folk fick samhällets välsignelse att klä sig hur de vill. Likaså är det mer än lite fånigt att somliga känner behov av att tända på alla av det kön de vanligen attraheras av.

• PolyPond
    Persona skrev 2012-08-31 22:47:21 följande:
    Kvinnliga kvinnor kommer lätt undan med manliga plagg, det anses väl rakt av förhöja deras kvinnlighet. Många män tycker att det är dö charmigt med kvinnor i herrskjorta som är lagom uppknäppt och ett par slanka bruna ben till det. Männen däremot kan inte poängtera sin manlighet med motsvarande crossover utan får hålla sig på sin kant så det verkar väl mest vara killarna som är förlorarna.
  • PolyPond
    Furstinna skrev 2012-09-01 12:00:42 följande:
    Hade man delat upp det efter klädtyp hade man ju behövs springa i hela butiken. Men vill man t.ex ha kvinnliga kläder i storlek 34/36 så går man dit och behöver inte springa runt :).
    För det vore ju för hemskt att råka hitta ett plagg som är snyggt som också skulle kunna passa på en man!
  • PolyPond
    augustisten skrev 2012-09-01 13:19:32 följande:
    Naturligtvis är det okej för män att bära klänning och läppstift. Vem skulle förbjuda dem? Vad ska de straffas med?

Att de flesta inte väljer att göra det är en annan sak. Det är inte heller ett tvång.

När det gäller barn vore det mer logiskt att ha en uppdelning för kläder beroende på om barnen är magra, mittemellan eller kraftiga, än att ha det utifrån kön. Det betyder inte att alla rosa klänningar och kamouflagebyxor ska bort. Bara att man kan ha dem sida vid sida och som konsument själv avgöra vilka kläder man vill köpa till vilket kön.
    Samhällets fördömande, ifrågasättande och förlöjligande. Det räcker med att läsa i någon av trådarna här på sajten för att inse hur massivt motståndet är hos många.

Jag håller med dig angående uppdelningen på barnavdelningen, men varför stanna där?
  • PolyPond
    Furstinna skrev 2012-09-03 07:58:36 följande:
    Polypond: stackars kille som ska försöka få på sig mina kläder. Men vill ha hemskt gärna ha likadana kläder får han väl gå till damavdelningen. Jag tror att könsuppdelat tilltalar fler än att allt ska var unisex. Så då kan man göra en liten hörna för unisex som man idag har gjort för tjocka.
    Skulle de inte kunna välja modell och storlek för att det är uppdelat efter kroppsform istället för kön, menar du?
  • PolyPond
    Furstinna skrev 2012-09-03 10:08:17 följande:
    Polypond: men då behöver du ju springa runt i hela butiken istället för gå till en begränsad del i butiken för att köpa det du behöver. Och jag tror de flesta väljer att gå till herr eller dam där allt finns än att gå runt till 30 olika delar och leta bland både herr- och damkläder. Kommer ta väldigt lång tid.
    Jag vill inte ha "unisexkläder", jag vill att alla kläder skall vara till för alla.
  • PolyPond
    Furstinna skrev 2012-09-03 10:25:23 följande:
    Polypond: ja men köp på båda avdelningarna då. Vem hindrar dig?
    Eftersom jag är kvinna: inte mycket.
    Om jag hade varit man: Allt.

Ts fråga handlar som jag ser det, om attityder till kläder, inte om mina högst personliga val.
  • PolyPond
    Furstinna skrev 2012-09-03 10:35:37 följande:
    Polypond: hur hindrar det männen att gå till damavdelningen?
    Samhället i stort är otroligt tydlig när det gäller vilka kläder som inte ingår i mansrollen att bära. Den som bryter mot dessa regler riskerar uteslutning ur gemenskapen, förnedring, hot, trakasserier och våld.
  • PolyPond
    Furstinna skrev 2012-09-03 13:54:47 följande:
    Polypond: och allt de skulle bara poff försvinna om man gjorde om uppdelningen i butikerna? Jag tror det hade väckt ganska mkt irritation när folk tvingas springa runt och leta i hela butiken för att ett fåtal män inte vågar köpa kvinnokläder på damavdelningen?
    Absolut inte. Men det är ett steg i rätt riktning. Jag tror många faktiskt skulle bli mindre irriterade, när de kan hitta kläder för deras kroppsform enklare.
  • PolyPond
    Nenne666 skrev 2012-09-03 13:25:25 följande:
    Det är nog inte så många idag, dom flesta vågar nog kliva ur den där garderoben.
    De flesta vågar inte kliva ur den så pass att andra vet, skulle jag säga.
Svar på tråden Borde alla kläder vara unisex?