Inlägg från: Glad i hågen |Visa alla inlägg
  • Glad i hågen

Borde alla kläder vara unisex?

Alltså, det finns ju grader i jämställdhet och jämlikhet, kan jag tycka.

Frågan "är det ok att en man använder klänning och läppstift?". Det brukarväl kallas transvestit. Ja, det är ok för mig, jag respekterar alla människors val och han är ju samma person oavsett vad han har på sig. Men jag skulle INTE tycka att det kändes ok att min man gick i kjol och läppstift, ha ha ha, förlåt men jag kan knappt föreställa mig honom så. Som nån skrev, det är ju manligheten man attraheras av och den skulle onekligen rubbas en smula om han krängde på sig dessa kvinnliga symboler.

Däremot försöker jag inte tvinga på min dotter rysch-pysch om hon inte själv säger att hon vill ha det, och jag låter hennes lillebror leka i klänning och klackiskor om han vill, måla naglarna osv. Hos oss finns inga könsmärkta färger, dottern gillar döskallar, nitar och svart och sonen gillar Hello Kitty.

Det jag tycker är viktigt är hur vi BEHANDLAR pojkar och flickor, att de ska ha samma värde och förväntningar. Att det är lika ok för flickor att klättra i träd och snickra som det är att småkillar leker med dockor. Att skolan inte förväntar sig att flickorna ska vara tystare och snällare, eller tillåter pojkarna att stoja mer, bara för att de är just pojkar och flickor.

Våra roller i samhället HAR ju redan breddats, utan att man behöver göra kvinnor till män och vice versa. Olikheter kommer alltid finnas och det gör mig ingenting så länge vi har samma lön, erbjuds samma karriärmöjligheter osv. Och DÄR tror jag vi har mycket kvar att göra.

Svar på tråden Borde alla kläder vara unisex?