Inlägg från: råttfångaren |Visa alla inlägg
  • råttfångaren

Borde alla kläder vara unisex?

Jag akulle nog nästan säga att de flesta kläder redan är unisex, det finns inte många typer av plagg som man skulle höja på ögonbrynen om ett likadant med passformen anpasssad efter det andra könet syddes upp. Åtminstone inte vardagsplagg.

• råttfångaren
    Furstinna skrev 2012-09-04 07:18:28 följande:
    Persona: det sitter ju helt olika på kvinnor och män. Våra kroppen är väldigt olika.
    Fast det kan ju sitta olika från man till man och kvinna till kvinna också men man väljer den modell som passar en själv. Klädseln jeans och tröja i sig är ju väldigt könsneutral.  

• råttfångaren
    Furstinna skrev 2012-09-04 07:44:19 följande:
    Råttfångare: absolut. Även om kläderna är sydda på olika vis för att passa. Men skulle man blanda ihop alla kläder så tror jag det skulle skapa en stor irritation. Just för att män och kvinnor har så olika kroppar. Jag tycker det är kanon som det är idag. Det enda jag hade önskat var att man delade upp efter storlek men fortfarande indelat i män och kvinnor.
    Men det är väl mest en vanesak. Jag kan definitivt inte ha alla damkläder, inte ens om de är i min storlek.
    En uppdelning efter typ av kläder skulle enligt mig enbart göra allt enklare eftersom man som det är nu ofta måste ränna runt i hela affären bara för att man vill ha ett par byxor. 
    En uppdelning efter typ av kropp vore däremot helt orealistisk, inte bara för kunderna utan även affärerna (utom om de är nischade efter en viss kroppstyp då kanske).

I övrigt skulle jag helst inte bry mig om uppdelningen i affärerna utan bara få alla mina kläder uppsydda av en skräddare, tyvärr är det inte helt realistiskt i nuläget.
  • råttfångaren
    PolyPond skrev 2012-09-04 20:28:10 följande:
    Varför skulle det vara orealistiskt? Med uppdelningar som äpple, päron, timglas, triangel och rektangel exempelvis kommer vi åtminstone närmare än idag. En märkning på taggen från tillverkaren skulle vara möjlig.

För att det finns en jäkla massa plagg man kan ha trots olika kroppsform och de då skulle behöva hänga på flera ställen i butiken och så ska man ha koll på att inte någon storlek är slut på den ena avdeleningen men finns i flera varianter på andra avdelningen för då måste triangeln gå till äppelavdelningen och kolla om det finns något i dennes storlek och om det är slut där så kanske det finns på päronavdelningen ... Det skulle förutom det ställa helt nya krav på butikens logistik och till vilken vinst då?

Däremot kan det säkert vara en bra uppdelning i en internetbutik där de fysiska plaggen inte ställer till det.     
  • råttfångaren
    PolyPond skrev 2012-09-04 20:41:55 följande:
    Hur många gånger ska jag behöva förklara det?
    Det finns massor av kvinnor och män som inte har standard-kroppsform. Alla vi skulle få det betydligt enklare om alla kläder var märkta med modellform.

Men alltså, det är ju en sak att märka kläderna med modellform och en helt annan att dela upp kläderna i affären efter det.
  • råttfångaren
    PolyPond skrev 2012-09-04 20:44:38 följande:
    Vad sägs om märkning på plaggen istället?

Vinsten utöver att man inte behöver prova plagg man garanterat inte kan ha, blir förstås att könsuppdelningens stigma minskar i butiken.
    Märkning har jag inga synpunkter på.
  • råttfångaren
    råttfångaren skrev 2012-09-04 20:46:05 följande:
    Märkning har jag inga synpunkter på.
    Det skulle man ju kunna ha utsatt vid hyllorna också, ungefär de har märkning om vilken mat vinet passar till på systemet.
Svar på tråden Borde alla kläder vara unisex?