Inlägg från: grind |Visa alla inlägg
  • grind

Borde alla kläder vara unisex?

Nej, kvinnor i manskläder är avtändande.

• grind
    PolyPond skrev 2012-09-04 14:56:04 följande:
    Jag tror att det skulle bli lättare för alla. Förstått?
    Det på herravdelningen passar i regel inte mig bättre än det på damavdelningen.
    Om det skulle bli enklare för alla skulle vi redan ha unizexbutiker. Folk vill undvika onödiga val (99 procent av alla män vill inte gå i damkläder och 99 procent av alla kvinnor vill inte gå i herrkläder). Därför delar butiken upp i dam och herrkläder så att vi slipper tänka på det.

• grind
    PolyPond skrev 2012-09-04 15:21:51 följande:
    Knappast. Man säljer på folks önskan att passa in och där är könsuppdelningen central i vårt samhälle. Reklamarna utnyttjar detta till max (och förstärker det tillika). Det är ungefär som att säja att den godaste Coca Colan säljer bäst. Det gör den bevisligen inte.
    Butikerna har det i hyllorna som säljer. Bra exempel är Lego som länge varit politiskt korrekt men som nu efter att gjort mer könsuppdelade leksaker går betydligt bättre ekonomiskt.
  • grind
    PolyPond skrev 2012-09-04 15:30:38 följande:
    Ja. Och det som säljer är det vi påverkats till att köpa. 
    Det är ju inte butikerna som är orsaken till att det är så. De bara utnyttjar att det är så. 
  • grind
    PolyPond skrev 2012-09-04 15:47:33 följande:
    Butikerna bidrar till detta.
    I viss mån kanske men det handlar ju fortfarande om att de tillfredställer människans behov av att vara man/kvinna.
  • grind
    PumpkinQueen skrev 2012-09-07 13:59:14 följande:

Varför skulle det vara detta som gynnar mänskligheten? För mig låter det som något som snarare skulle begränsa människan som art. Flexibilitet verkar mer gynnsamt än rigida könsroller.
    Flexibilitet leder till förvirring och bråk. skilsmässostatistiken talar sitt tydliga språk.
  • grind
    PumpkinQueen skrev 2012-09-07 14:30:31 följande:

Vadå "hela naturen"? Naturen är uppbyggd av många olika små delar som inte är varandra helt lika.

Om båda könen kan göra alla arbetsuppgifter så får man FLER personer som kan få alla jobb gjorda. Alltså måste detta anses vara mer lönsamt än att bara det ena könet kan (till exempel) städa eller jaga.

Bättre att de som städar (kvinnorna) är bra på det och att de som jagar (männen) är bra på det.

• grind
    PumpkinQueen skrev 2012-09-07 14:40:03 följande:

Varför skulle det vara bättre? Tror du att det blir mer mat då?
    Klart det blir det. I ett samhälle finns det oerhört många sysslor som behöver expertis. Behovet av folk som kan lite om mycket är obefintligt. 

Att låta en person A jobba 50% som ingenjör och 50% som sjuksköterska, och person B jobba 50% som ingenjör och 50% som sjuksköterska är oerhört ineffektivt. 
  • grind
    PumpkinQueen skrev 2012-09-07 14:51:23 följande:

Hade det varit bättre om människor fortsatt att vara gifta mot sin vilja?
    Människor ska få verktyg för att kunna leva i fungerande relationer. Detta är svårt i vårt dysfunktionella samhälle.
  • grind
    PumpkinQueen skrev 2012-09-07 14:57:01 följande:

Vad finns det för egenvärde i det? Kan inte folk bara få leva som de vill? Så länge de inte skadar någon annan.
    Egenvärdet består i bättre mående individer med bättre mående avkommor.

Vadå leva som de vill? Folk lever som samhället uppmanar dem att leva. 
  • grind
    PumpkinQueen skrev 2012-09-07 15:17:54 följande:

Så du anser inte att vi har någon fri vilja?
    I ett större sammanhang så nej.
  • grind
    PolyPond skrev 2012-09-07 16:01:28 följande:
    I och med att nästan alla beslut du tar tas omedvetet, så är det otroliga mängder möjligheter som du missar i och med att din omgivning förväntar sig saker av dig. Med den kunskapen i ryggen kan vi konstatera att det inte räcker långt med de aktiva beslut som en människa tar.
    Feminism är ju inte på något sätt fritt från att ha förväntningar på individen. Feminismen sätter hård press på enskilda individer för hur de ska leva.
  • grind
    PolyPond skrev 2012-09-07 16:15:15 följande:
    Jag talar bara för mina egna åsikter och jag känner inte igen detta.
    Hur kan du inte göra det?

Har du inte noterat feministiskt bemötande av kvinnor som gör traditionella vinnliga val?
    Har du missat feministers hyllande av kvinnor som gör icke traditionella val?

Det är för mig fullständigt obegripligt hur någon som har intresse för dessa frågor har missat på det sätt som feminismen genom förväntningar och stigmatisering sätter press på enskilda individer, i synnerhet kvinnor. 
Svar på tråden Borde alla kläder vara unisex?