Inlägg från: PolyPond |Visa alla inlägg
  • PolyPond

Borde alla kläder vara unisex?

Furstinna skrev 2012-09-03 16:38:09 följande:
    Polypond: ett steg i rätt riktning att den stora massan ska anpassa sig efter ett fåtal? Du pratar om kroppsform nu och det finns kläder i alla storlekar. Så åter, vad är problemet? Det finns absolut inget som hindrar en man från att köpa klänningar. Det går utmärkt att köpa på nätet om man inte vågar gå till en butik.
    Den stora massan är en diverserad sak med väldigt olika form på kroppen. Det finns MÅNGA kvinnor som skulle hitta kläder lättare bland herrarnas och tvärtom, men det ligger ett stigma över att köpa "fel" kläder. I SYNNERHET om du är man. På vilket sätt skulle folk "anpassa" sig för att man tog bort detta stigma?
  • PolyPond
    Furstinna skrev 2012-09-03 19:50:01 följande:
    Polypond: men det är väl bara att gå till dam- eller herravdelningen? Varför försvåra för alla andra? Det finns INGET som hindrar varken män eller kvinnor att handla på de andra könets avdelning.

Precis som nenne666 ovan. Starta en egen butik med speciell inriktning eller en del i en butik som inriktar sig på unisex.

Jag får t.ex gå till speciella butiker eller vända mig till nätet för att hitta behå i min storlek. Jag kräver inte att man ska fylla alla butiker med min storlek bara för att JAG behöver en speciell storlek utan jag förstår att butikerna tar in de vanligaste storlekarna. Precis som överviktiga har specialbutiker eller delar i en butik anpassat för deras storlek.
    Det skulle inte försvåra för alla andra.

om det vore så att det bara gick att gå till den andra avdelningen, mer än i teorin, skulle fler göra detta.
    Ska jag starta en butik för att du ställer mig en fråga??! Förvånad

• PolyPond
    Furstinna skrev 2012-09-03 20:28:57 följande:
    Polypond: jo om man delade upp alla plagg efter plagg och inte kön.
    Det tror inte jag. Jag tror att shoppingen skunde unerlättas för många om man sorterade efter kroppsform istället för kön - och framförallt om man demonterade stigmat att råka ha "fel köns kläder".

• PolyPond
    Elit skrev 2012-09-03 21:20:23 följande:
    Eftersom de flesta män och kvinnor har olika kroppsform så lär väl det bli ännu svårare att hitta kläder som passar om man blandar ihop dem?

Sen är det en enorm skillnad på hur män och kvinnor handlar kläder generellt. Jag som man går i regel bara in och köper något som ser ok ut och ligger framme. Är det på NK motsvarande vet jag att det är hyfsat rätt i mode. Vill inte tillbringa en sec längre i klädbutiker än nödvändigt för att leta bland ännu mer kläder.
    Man kan dela upp efter kroppsform, var mitt förslag. Att bara dela efter kön gör att man får prova mycket för att hitta rätt om man inte hör till den vanligaste standarden.

• PolyPond
    Furstinna skrev 2012-09-04 07:16:33 följande:
    Polypond: men förstår hur svårt det hade blivit att handla då? Och efter kroppsform? Hur delar man upp det då? Finns ju 1000 olika kroppsformer. Jag tror att folk undvikit att handla i en sådan butik just för att de hade varit rörigt. Då är det bättre att unisex kan få sin lilla hörna precis som tjocka har fått.
    Det hade varit enklare,eftersom man slipper prova en massa kläder som man redan ute i butiken skulle kunna konstatera att de inte passade. Man skulle exempelvis kunna dela efter: kvadrat, rektangel, boll, triangel på spetsen och triangel på basen. Och självklart skulle folk lära  sig detta lika snabbt som något annat, om det var standard. Människan har snabb slutledningsförmåga.
  • PolyPond
    Furstinna skrev 2012-09-04 09:27:21 följande:
    Polypond: förlåt men jag förstår absolut inte hur du tänker? Man har väl en kroppsuppfattning? Jag vet att ett par manliga jeans kommer sitta förjävligt på mig så jag undviker att testa dem. Jag undviker att titta på dem för jag har inte en manlig kropp. Det finns idag kanske vi säger 40 olika typer av passform på ett par jeans. Menar du att man skulle ha 40 olika avdelningar i en butik då?

Då känner iaf jag att de som intresserar sig efter ett sånt rörig upplägg starta en egen butik så vi andra slipper bli drabbade och få avsätta dubbel tid för att handla.

Vad säger du om att ha en del i en butik som är till för de som vill handla unisex?
    Man kan märka kläderna efter passform. Du kanske har turen att ha en kropp som passar till standardmåtten, och därför inte förstår hur pass lurigt det kan vara för oss andra att hitta rätt? Går jag in i en provhytt med tio klädesplagg som jag gillar får jag vara väldigt glad om jag passar i två. Det är så rörigt det kan bli för oss som inte följer standardmallen idag. Det kan inte bli värre.

Jag är inte intresserad av unisexkläder. Jag vill ha bort stigmat i könsuppdelade kläder så att regnbågen lyser upp oftare.
  • PolyPond
    Furstinna skrev 2012-09-04 14:41:28 följande:
    Polypond: men om du har en annorlunda passform än andra så kanske du får avsätta mer tid att prova kläder ön att göra det rörigt för alla andra. De flesta butiker har t.ex en del avsatt för tjocka för att de lättare ska hitta kläder och det fungerar ju. Då är det kanske bättre att göra det samma för såna som dig.

Och återigen det är fritt fram för både män och kvinnor att handla på både herr- och dam. Stigmat är något ni skapar själva. Jag kommer inte titta konstigt på dig om du köper på herravdelningen, jag kommer ens notera dig i butiken. De flesta människor är så självupptagna att de inte märker sv. Folk omkring sig.
    Jag tror att det skulle bli lättare för alla. Förstått?
    Det på herravdelningen passar i regel inte mig bättre än det på damavdelningen.
  • PolyPond
    grind skrev 2012-09-04 15:03:15 följande:
    Om det skulle bli enklare för alla skulle vi redan ha unizexbutiker. Folk vill undvika onödiga val (99 procent av alla män vill inte gå i damkläder och 99 procent av alla kvinnor vill inte gå i herrkläder). Därför delar butiken upp i dam och herrkläder så att vi slipper tänka på det.

Knappast. Man säljer på folks önskan att passa in och där är könsuppdelningen central i vårt samhälle. Reklamarna utnyttjar detta till max (och förstärker det tillika). Det är ungefär som att säja att den godaste Coca Colan säljer bäst. Det gör den bevisligen inte.
  • PolyPond
    Furstinna skrev 2012-09-04 15:03:36 följande:
    Polypond: jag tror folk skulle undvika butiker som va uppdelade. Grattis att du kan handla på bägge avdelningarna, jag kan det inte. Varför duger inte en del av en butik? Varför måste det vara hela? Tänk om tjocka skulle kräva detsamma.
    Jag är ute efter en annan attityd till kläder. För egen del står jag ut, även om det skulle vara fasen så mycket enklare om kläderna var uppdelade efter passform,men jag vill ha en annan samhällsordning där folk får välja fritt. (och nej, det är bara i teorin som folk kan göra det idag. I synnerhet män)
  • PolyPond
    grind skrev 2012-09-04 15:25:27 följande:
    Butikerna har det i hyllorna som säljer. Bra exempel är Lego som länge varit politiskt korrekt men som nu efter att gjort mer könsuppdelade leksaker går betydligt bättre ekonomiskt.
    Ja. Och det som säljer är det vi påverkats till att köpa. Att det ska vara så svårt att förstå. En Venusrakhyvel för kvinnor fungerar likadant som en för män. Det finns inget praktiskt i denna uppdelning, bara försäljningsknep som utgår ifrån våra rädslor och behov av att passa in.
Svar på tråden Borde alla kläder vara unisex?