Inlägg från: PolyPond |Visa alla inlägg
  • PolyPond

Borde alla kläder vara unisex?

Furstinna skrev 2012-09-04 21:10:51 följande:
    Polypond: vad har du träffat för män? Alla män jag känner är mkt medvetna om vad för kläder de sätter på sig och hur de sitter. Män har också krav på sig, det är inte bara kvinnor. Alla påverkas mer eller mindre.
    Alla sorters män. Inklusive sådana i klänning.
  • PolyPond
    Furstinna skrev 2012-09-04 21:13:28 följande:
     Och killar är mer än välkomna att handla på dam :)
    Det är lögn och det vet du.

• PolyPond
    Furstinna skrev 2012-09-04 21:16:46 följande:
    Polypond: är det lögn? Jag har aldrig sett någon vakt eller avspärrning på damavdelningen? Har du?
    Du vet vad jag menar och om du inte inser att normernas barriärer är starkare än vakter så är det bara tragiskt.
  • PolyPond
    Furstinna skrev 2012-09-04 21:15:57 följande:
    Polypond: dom vill inte bär klänning.
    va?
  • PolyPond
    CFly skrev 2012-09-05 15:52:29 följande:
    Det här är en rätt intressant grej. I ena stunden jobbar man hårt för att bli av med könsuppdelning och va man ska tycka är kvinnligt och manligt. Men fortfarande vill inte kvinnor ha en man som tycker om läppstift och nagellack t.ex. Varför inte? Varför jobbar man inte att få det könsneutralt även här då?

Det är i regel inte samma personer. Jag har inget problem med män i klänning och läppstift.
  • PolyPond
    Furstinna skrev 2012-09-04 21:24:50 följande:
    Men vem är det som hindrar egentligen? Är butikens uppdelning eller en bristande självkänsla? Och vilket av dessa är viktigast att jobba med? Att göra sig till ett offer gynnar ingen och allra minst en själv.
    Det krävs mer än normal självkänsla för att gå emot normer. Till att börja med behövs medvetenhet om vilka normer och mekanismer som styr en. De saknar de allra flesta.
  • PolyPond
    Elit skrev 2012-09-06 14:25:56 följande:
    Frågan är ju varför du vill fördumma debatten. Här får du ett gott riktmärke hur det ser ut i västvärlden. Sen får du ge någon djävulsk bra anledning till varför detta inte skall gälla i andra delar av världen. 

Vad har man räknat där? Sexuell preferens, emotionell preferens, identitet, praktik eller något annat?
  • PolyPond
    Anova skrev 2012-09-07 10:23:58 följande:

Sjäkvklart. Man väljer väl att utgå i från majoriteten.  
    Nja. I så fall skulle merparten av kläderna sitta på större modeller/dockor och göras i snitt som är snyggast i storlek 42.

• PolyPond
    CFly skrev 2012-09-07 11:42:11 följande:

Jag ser ingen anledning att ödsla energi och tid på att leta bevis på att alla människor ska ha samma förutsättning att vara lika bra på allt.

Det tror jag inte man har heller. Jag tror olika kön har olika förutsättningar att bli bra på olika saker och jag ser inget fel med det heller. Jag kommer inte dömma någon efter kön att göra någon viss sak ändå. Men i det stora hela tror jag vi kan bli bra på olika saker.

Det är skillnad på att döma någon och begränsa någon på grund av detta och att tro att man har olika förutsättningar. Dessa två går inte hand i hand.

Då lever jag hellre på och njuter av livet istället och utnyttjar det andra människor är bra på så får jag en ännu bättre styrka då vi är bra på olika saker. :)

Det utgör ett stort problem för alla som inte vill eller kan följa en förmodad majoritet, om man utgår ifrån denna tänkta skara. Det är en utgångspunkt som är väldigt viktig i jämställdhetsarbete att istället förutsätta allt och inget, så att individen får största möjliga frihet att leva och utvecklas.

Tyvärr ÄR det inte skillnad på att tro på olika förutsättningar och att begränsa. Det förstnämnda ger det andra.
  • PolyPond
    CFly skrev 2012-09-07 11:54:53 följande:

Det gör det faktiskt inte alls. Jag tror på de olika förutsättningarna men begränsar ingen. Till och med stöttar den som vill göra något annat.

Problemet jag ser det hos någon som vill göra något annat än majoriteten är i dens egens huvud. Att den personen är rädd för att bli dömd och lägger för stor vikt i vad andra tycker. Därför stöttar jag den personen att skita i vad folk tycker och göra vad han eller hon vill själv. För att stärka den personens psykologi att skita i vad andra tycker och göra vad man vill.

Men även om den personen gör vad den vill betyder det ju inte att det inte finns olika förutsättningar i alla fall.
    Vi är hur många som helst som är levande bevis för att så är fallet.

Nästan alla beslut som vi tar på en dag är omedvetna. Det har otroligt lite med självkänsla och mod att göra.
  • PolyPond
    CFly skrev 2012-09-07 13:10:11 följande:

Förstår inte riktigt vad du menar. Jag tycker man måste våga och ska få forska i saker som är ur psykologisk och politisk synvinkel känsliga och kan vara diskriminerande. Så länge man inte sen verkligen diskriminerar någon så ska man inte bli förhindrad att ändå forska i dem områdena ändå.
    I och med att nästan alla beslut du tar tas omedvetet, så är det otroliga mängder möjligheter som du missar i och med att din omgivning förväntar sig saker av dig. Med den kunskapen i ryggen kan vi konstatera att det inte räcker långt med de aktiva beslut som en människa tar.
  • PolyPond
    grind skrev 2012-09-07 16:13:25 följande:
    Feminism är ju inte på något sätt fritt från att ha förväntningar på individen. Feminismen sätter hård press på enskilda individer för hur de ska leva.
    Jag talar bara för mina egna åsikter och jag känner inte igen detta.
  • PolyPond
    grind skrev 2012-09-07 16:18:01 följande:
    Hur kan du inte göra det?

Har du inte noterat feministiskt bemötande av kvinnor som gör traditionella vinnliga val?
    Har du missat feministers hyllande av kvinnor som gör icke traditionella val?

Det är för mig fullständigt obegripligt hur någon som har intresse för dessa frågor har missat på det sätt som feminismen genom förväntningar och stigmatisering sätter press på enskilda individer, i synnerhet kvinnor. 
    Jag känner inte igen det från mina åsikter, menar jag.

Jag upplever i och för sig inte något motstånd mot mig personligen heller, trots att jag själv är i det närmaste hemmafru. Faktiskt.  Jag kan skilja på personlig kritik och strukturell kritik i detta.
Svar på tråden Borde alla kläder vara unisex?