CFly skrev 2012-09-07 11:42:11 följande:
Jag ser ingen anledning att ödsla energi och tid på att leta bevis på att alla människor ska ha samma förutsättning att vara lika bra på allt.
Det tror jag inte man har heller. Jag tror olika kön har olika förutsättningar att bli bra på olika saker och jag ser inget fel med det heller. Jag kommer inte dömma någon efter kön att göra någon viss sak ändå. Men i det stora hela tror jag vi kan bli bra på olika saker.
Det är skillnad på att döma någon och begränsa någon på grund av detta och att tro att man har olika förutsättningar. Dessa två går inte hand i hand.
Då lever jag hellre på och njuter av livet istället och utnyttjar det andra människor är bra på så får jag en ännu bättre styrka då vi är bra på olika saker. :)
Det utgör ett stort problem för alla som inte vill eller kan följa en förmodad majoritet, om man utgår ifrån denna tänkta skara. Det är en utgångspunkt som är väldigt viktig i jämställdhetsarbete att istället förutsätta allt och inget, så att individen får största möjliga frihet att leva och utvecklas.
Tyvärr ÄR det inte skillnad på att tro på olika förutsättningar och att begränsa. Det förstnämnda ger det andra.