• cesar

Vad händer om de inte hittar ngt fel? Får man då IVF?

Är i slutet av en utredning. Vul var bra, blodprover och spermatester lika så. Ska nu och spola äggledarna snart. Nu undrar jag vad som hände med er då de inte hittade ngt fel. Fick ni IVF eller får ni kämpa på själva tills det lyckas? Kan man ställa sig i någon privat kö till IVF och vad kostar det i så fall?

• Svar på tråden Vad händer om de inte hittar ngt fel? Får man då IVF?
  • Fru E

För oss var det så att de inte hittade några fel, vi blev placerade i kö som är olika lång från ställe till ställe. som jag förstår det sä är det alltså ingen skillnad på om det finns något fel eller inte. Samma för alla. Ifall man vill betala själv så är det ingen väntetid där jag bor... Lycka till!
    /Fru E

• Margaret

Och det kan bli både insemination och ivf.

• Sippan79

Min erfarenhet av utredning var att jag skulle testa hormoner först och se om det hjälpte.
    Och det fick jag direkt efter spolningen för där hitade dom felet fel och fel men varför jag hade svårt för att bli gravid.
    Så för mig så hjälpte bara en kur med hormoner.
    Lycka till

• jessiejones

Hej cesar!

Så här var det för mig, då de inte hittar några fel på oss heller- Allt är bra.

Efter jag hade spolat äggledarna, där de inte heller hitta nåt fel, Tyckte läkaren att vi skulle försöka själva i några månader till.(ca 4-5 mån) eftersom jag hade äl.

Efter det fick jag pergotime (även fast jag hade äl)
    Fick äta dem i 6 månader, blev inte gravid.

Fick vänta nästan 5 månader till... och nu sprayar jag inför ivf.

Men jag ångrar att jag inte stod på mig mer kunde säkert fått pergo tidigare och ivf men det är svårt. Allt ska ju passa in med min cykel och fertenhetens tider.

Lycka till!!!

• CarinaB

Hej, samma sak för oss, inget fel och nu påbörjar vi IVF. När man hamnar i kategorien av oförklarig barnlöshet som vi gjorde kan det vara skönt att få påbörja behandling på en gång. Lycka till!

• Toadette

Vi blev erbjudna ivf eftersom de inte hittade något fel på oss. Skulle påbörjas nu i höst men bara löftet om det gjorde att vi lyckades på egen hand!

• Agronom

Vi fick diagnosen Oförklarligt barnlösa och blev då erbjudna insemination. Under tiden står vi i kö för IVF.

• Lilla Hjärtat

Av de som gör IVF är runt 10-20 % oförklarligt barnlösa, däribland vi. Att vara oförklarligt barnlös innebär ju inte att det inte FINNS något fel, bara att det inte går att spåra. Vi har haft oskyddat sex i sammanlagt 9 år utan att lyckas själva, men har blivit gravida 2 ggr av 3 IVFer...
    Så något hinder på vägen är det ju uppenbarligen.

• Agronom

Lilla hjärtat: FÅr du många mogna ägg vid IVF eller är det problem att få dem stanna kvar i magen? Hoppas ni lyckas!!!

• Agronom

Såg precis i din pres att ni fått en dotter !!! Grattis och hoppas ni lyckas med en liten till!!

Verkar ju som att ni hade en förklaring till er barnlöhet trots allt med tanke på spermieantalet..?

• Lilla Hjärtat

Agronom: Vi räknas som oförklarliga. Det där med spermieantalet är vår egen "hobbyteori", men enligt kliniken är det inte skälet då spermierna är fina och rörliga.
    Vi har gjort tre IVF och lyckats på de två sista...har fått två ägg tillbaka alla gångerna. Alla våra ägg har blivit befruktade, första gången 23, andra 9, denna gång 14. Är väldigt lättstimulerad (=bra säger dom), får låg dos hormoner och det blir ändå många ägg.
    Hoppas verkligen att ni får samma tur som vi...lycka till!

• cesar

Tack för alla svaren. Ska stå på mig och försöka få IVF lite snabbare om d nu inte hittar ngt fel när jag blir spolad. Förresten, gör det mycket ont att spola äggledarna?

• Agronom

Lillahjärtat: Hoppas verkligen att vi lyckas lika bra som er fast på vår insemination !

Ceasar: Om de inte hittar något fel på någon av er OCH om din man har många, rörliga spermier så kan ni bli ebjudna/kan ni prova insemination innan IVF. Det ska vi nu göra då problemet kan ligga i för tjockt sekret och då blir man hjälpt av insemination.

Vad gälelr kontraströntgen så är det väldigt individuellt hur man känner...Jag fick en kramplösande tabett en halvtimma innan och jag fick som en svag mensvärk som höll i sig 10-15 min efter röntgen. Inget jag inte klarade av utan att ta extra värktabletter efter.

• Lilla Hjärtat

Cesar: Vi gjorde kontraströntgen, d v s spolade igenom äggledarna och tittade efter passage med ultraljud. Det kändes ingenting, spände lite bara men var långt ifrån att göra ont.
    Nu hade jag fri passage, men jag har hört att om man har stopp nånstans så kan det göra jätteont.

Svar på tråden Vad händer om de inte hittar ngt fel? Får man då IVF?