hur gör ni med saker varannan helg?
Anonym skrev 2012-09-01 08:25:26 följande:
Mina barn bor mest hos mig men är 0-4 nätter i månaden hos sin pappa. Beror lite på. Jag står ju flr barnens inköp av kläder mm eftersom jag får underhåll och barnbidrag. Hittills har vi gjort så att han har lite kläder från mig hos pappan. Om det börjar tryta skickar jag ned mer och om han får mkt hos sig skickar han tillbaka. Dock saker som badkläder, gympakläder mm skickar vi fram och tillbaka. Jsg tycker han själv kan köpa såna saker för underhållet räcker ju bara till basic saker ändå så om han köper ett par badbyxor för 79 kr kan ju inte det vara hela världen. Hur gör ni?Det står ingenstans i lagen att boendeföräldern är skyldig att skicka med varken kläder eller saker eller mat till umgänget. Det enda bf enligt lagen är skyldig att skicka med är barnet och nödvändig info (tex att barnet behöver medicin). Alltså behöver du inte skicka med något alls, oavsett vad vissa anser är rätt enligt "moral och etik".
I din situation där du får skit oavsett hur mycket du anstränger dig för att vara till lags så skulle jag föreslå att du slutar skicka med kläder. När du ändå vet att du kommer att få skit så är det ju smartare att strunta i alla ansträngningar. Försök sedan att låta skitet blåsa förbi dig, dvs låt bli att ta åt dig. Att pappan skäller på dig beror på att han tycker och tänker saker, det har ju faktiskt inget att göra med dig över huvud taget utan är helt och hållet hans grej. Föreställ dig att du håller upp händerna som en korg framför dig där allt hans skit samlas, när han sedan har pratat färdigt så häller du ut allting på marken och lämnar det kvar där.