Förskolepersonal: hur gjorde ni?
Innan graviditeten var jag inställd på att jobba så länge det gick. Men när veckorna började ticka på så ändrade jag mig helt. Jobbar med de minsta barnen så det är mycket lyft, påklädning, avklädning, plockande osv. Sökte hel gravpenning efter RUL av olika anledningar: hade problem med foglossning, var otroligt trött, kände mig redan då begränsad i vad jag kunde göra och inte vilket jag tyckte påverkade hur bra jag kunde utföra mitt pedagogiska uppdrag (kände mig inte bekväm med att lämna över alla lyft till kollegor och städning mm eftersom det ju sliter på dom också, hade svårt att gå i skogen, sitta på barnens nivå, vara ensam med en mindre grupp etc, dvs sådant som faktiskt vår pedagogik till viss del bygger på), timing (har BF i okt, skulle starta med nya inskolningar i aug vilket kändes jobbigt gentemot både nya barnen, nya föräldrar och nya kollegor) och sist men inte minst var jag nojig över barnens säkerhet eftersom jag inte var särskilt snabb vid ex konflikter, olyckor och ett barn som gärna klättrade över staketet. Blev beviljad utan problem från FK. Även fått två olika sjukskrivningar beviljade utan problem inom ett par dagar. Hade så mycket farhågor om att det skulle ta låååååååång tid och vara svårt att få igenom just vid graviditet men hade så fel! Sen är det ju så att bara för att du söker måste man ju inte ta ut gravpenningen och man kan välja att bara ta en del av det man blivit beviljad.