Josefinasfina skrev 2012-09-22 17:29:36 följande:
Jag jobbar på förskola och fick beviljat graviditetspenning alla dagar jag kunde söka och det betyder att jag jobbar 4 veckor till.
här får man ju lov att verkligen tänka på sig själv och sitt eget välmående i första hand, jag kände från början att det var inget för mig då jag gärna inte klagar eller vill visa mig "svag" men så fel jag hade .. kroppen tar ju stryk och arbetar man med små barn blir det fler lyft om dagen, säkerhetsrisker och du måste kunna vara snabb, allt detta klarar jag inte av så jag borde inte vara på jobbet de sista veckorna....
kom ihåg att beskriva varför de är fysiskt ansträngande för dig att arbeta, berätta detaljer och få din chef att intyga allt detta!
Jag är "bara" i vecka 24 men har redan märkt hur långsam jag blivit, att det tar tid att ta sig upp från sittande position och ex. springa till ett barn som ramlat. Jag är megatrött i ryggen efter varje dag även om jag gjort allt för att undvika lyft, bara att stå och gå hela dagarna är riktigt tungt. Dessutom är allt på vår avdelning anpassat efter de små barnen, det vill säga alla stolar och bord är låga och jag kan inte sitta med ryggstöd då vi har rullpallar. Men det är bara att bita ihop. Jag måste jobba i två månader till, och eftersom jag bara har lite ont i ryggen på eftermiddagarna som går bort efter en kvälls och natts vila så har jag ingen anledning att gå ner i tid heller.
Det är skönt att FK har fått upp ögonen för hur tungt det här jobbet är för våra kroppar när vi är gravida.