Inlägg från: Chinx |Visa alla inlägg
  • Chinx

Förskolepersonal: hur gjorde ni?

Jag har också BF i januari och jobbar på förskola. Jag har sökt gravidpenning (som det heter numera) från ca 60 dagar innan BF (vilket är det tidigaste man får söka). Det innebär alltså att det blir från v. 31 ungefär. Det är väldigt svårt att få gravidpenning som förskollärare, speciellt om du inte har särskilda besvär annat än en stor mage.

Jag är relativt säker på att jag kommer få avslag och undrar hur jag ska klara det. Jag har både föräldrar på förskolan och en BM som inte tror att det kommer vara möjligt att jobba med barn 1½ - 2½ år mot slutet. Känns inte så kul när föräldrarna uttrycker oro för mitt "tillstånd" och hur det kommer vara i december. Men jag har iaf sökt, räknar dock med att inte få det. 

thebigreveal.blogg.se/ BF 17 januari 2013
  • Chinx
    Cisslan skrev 2012-09-01 18:41:12 följande:
    Jag var beräknad i slutet av februari och var ledig en dag i veckan i från januari. Sedan hann vara hemma en vecka :)
    Om man går ner i tid, har man någon rätt att säga var de timmarna ska plockas? Vad jag förstår får man oftast inte vara hemma en dag i veckan utan måste gå ner i tid lite varje dag istället. 
  • Chinx
    Memsan83 skrev 2012-09-01 21:17:45 följande:
    Jag har också tänk att söka men är det så att man inte behöver ta ut om man istället känner att man orkar?
    Precis, du behöver inte ta ut om du inte vill. Jag kommer söka och enbart ta ut om jag behöver det, eller ta ut halva. 
  • Chinx
    Coyote skrev 2012-09-02 00:55:46 följande:
    Med sonen var jag hemma i två månader innan bf, tog ut min semester och sen föräldradagar några veckor. Han var nämligen beräknad till mitten på september och jag ville inte börja jobba i ny grupp i någon vecka efter semestern, så jag valde att vara helt hemma i stället. Med tvillingarna blev jag sjukskriven i vecka 21, och fick havandeskapspenning sen.
    Det har jag bestämt mig för att göra oavsett om jag får GP eller inte (HP finns inte längre), alltså gå innan vi får ny barngrupp till vårterminen, eller helt enkelt så att vikarien kan ta över så snabbt som möjligt efter. Jag kommer gå så fort vi stänger över jul (21 december) och inte komma tillbaka i januari när jag har tre veckor kvar till BF. Det är bättre att någon ny får ta över helt än att jag ska dit i bara en vecka och jobba. 
  • Chinx
    minneli skrev 2012-09-09 20:43:38 följande:
    Nu är jag i v23 på tisdag och har precis ansökt om GP, som isåfall blir från 16 nov, cirka 2 mån innan bf. Men det känns som ett lotteri om det blir beviljat eller inte..
    Jag har sökt som du och jobbar i en liknande situation med 11 stycken 1-2½ åringar. Jag jobbar 100% och min kollega 80%. Känner redan hur tungt det börjar bli men har väldigt svårt att tro att jag kommer bli beviljad GP. Har skickat in papprena för lite över en vecka sen och måste nu få inkomstuppgifter av jobbet innan de kan gå vidare med ansökan. Det är svårt nog att få bara inkomstuppgifterna..men hoppas det går snabbt.
  • Chinx
    Josefinasfina skrev 2012-09-22 17:29:36 följande:
    Jag jobbar på förskola och fick beviljat graviditetspenning alla dagar jag kunde söka  och det betyder att jag jobbar 4 veckor till. 

här får man ju lov att verkligen tänka på sig själv och sitt eget välmående i första hand, jag kände från början att det var inget för mig då jag gärna inte klagar eller vill visa mig "svag" men så fel jag hade .. kroppen tar ju stryk och arbetar man med små barn blir det fler lyft om dagen, säkerhetsrisker och du måste kunna vara snabb, allt detta klarar jag inte av så jag borde inte vara på jobbet de sista veckorna.... 

kom ihåg att beskriva varför de är fysiskt ansträngande  för dig att arbeta, berätta detaljer och få din chef att intyga allt detta!
    Jag är "bara" i vecka 24 men har redan märkt hur långsam jag blivit, att det tar tid att ta sig upp från sittande position och ex. springa till ett barn som ramlat. Jag är megatrött i ryggen efter varje dag även om jag gjort allt för att undvika lyft, bara att stå och gå hela dagarna är riktigt tungt. Dessutom är allt på vår avdelning anpassat efter de små barnen, det vill säga alla stolar och bord är låga och jag kan inte sitta med ryggstöd då vi har rullpallar. Men det är bara att bita ihop. Jag måste jobba i två månader till, och eftersom jag bara har lite ont i ryggen på eftermiddagarna som går bort efter en kvälls och natts vila så har jag ingen anledning att gå ner i tid heller. 

Det är skönt att FK har fått upp ögonen för hur tungt det här jobbet är för våra kroppar när vi är gravida.  
Svar på tråden Förskolepersonal: hur gjorde ni?