Förskolepersonal: hur gjorde ni?
En liten rättning av dina svarsalternativ. Man kan inte få havandeskapspenning (eller graviditetspenning som det heter nu för tiden) från vecka 20 eller 30. Man kan få det tidigast 60 dagar innan beräknad förlossning. (v. 32) Undantag är om arbetsgivaren stänger av dig från jobbet då det bedömts att det finns risker med att arbeta. Det gäller inte oss i förskolan, utan bara riktigt farliga yrken. Då får man ersättning från det datum när avstängning sker. Jag jobbar också i förskola och har blivit beviljad graviditetspenning. Har beräknad förlossning den 25 okt. Jag ansökte innan jag kände att det var allt för tungt. Men var glad att jag gjorde det för när de på fk hunnit handlägga mitt ärende 5 veckor efter jag skickat in det, så hade magen hunnit växa riktigt mycket. Det var jobbigt att böja sig, sitta lågt ner, att gå iväg till skog och parker vilket vi gör varje dag. Så det var en stor lättnad att få det beviljat. Om du ska ansöka så tänkt på att handläggningstiden är riktigt lång. Det tar minst 4 veckor, men för mig tog det ca 5.