• Minikatt

Tvätta håret med vanligt schampo innan descutan?

Jag vet att man inte ska använda balsam efter man tvättat håret med descutan, men får man tvätta håret med vanligt schampo innan descutan? Alltså under samma dusch? Likadant, får man tvätta kroppen med vanligt duschkräm innan man tvättar med descutan? Den tar ju bort bakterier men det känns ändå fräschare att duscha som vanligt innan man tvättar sig med den.

Och man får ju inte smörja in sig med hudlotion, men får man smörja in bara ansiktet? Jag blir alltid så himla torr i ansiktet efter jag duschat så jag blir småknäpp om jag inte får smörja in det... Men får man inte det så överlever jag såklart.

♥ ~ * ~ ♥ Wilmer 100514 ♥ ~ * ~ ♥ Bebis 120904 ♥ ~ * ~ ♥
  • Svar på tråden Tvätta håret med vanligt schampo innan descutan?
  • Minikatt

Jag ska duscha 2 ggr och tänkte isåfall bara använda schampoo före första duschen och inget innan andra. Eller blir man ren i håret av medlet? Alltså inte bara att det är bakteriedödande utan känns håret fräscht efteråt som när man tvättat med vanligt schampoo?

• Queenie70
    Minikatt skrev 2012-09-01 19:42:12 följande:
    Jag ska duscha 2 ggr och tänkte isåfall bara använda schampoo före första duschen och inget innan andra. Eller blir man ren i håret av medlet? Alltså inte bara att det är bakteriedödande utan känns håret fräscht efteråt som när man tvättat med vanligt schampoo?

Före första gången spelar det ju ingen roll vad du än gör.
  • Minikatt
    Queenie70 skrev 2012-09-01 19:55:40 följande:

Före första gången spelar det ju ingen roll vad du än gör.
    Nej det var det jag också tyckte Men smörja in ansiktet efter första då? Jag ska göra kejsarsnitt och det är ju rätt långt från ansiktet... Men jag kan inget om infektionsrisk och sånt, därför frågar jag här ifall nån är mer upplyst Ska fråga på inskrivningen på måndag också.
  • Queenie70
    Minikatt skrev 2012-09-01 20:04:16 följande:
    Nej det var det jag också tyckte Men smörja in ansiktet efter första då? Jag ska göra kejsarsnitt och det är ju rätt långt från ansiktet... Men jag kan inget om infektionsrisk och sånt, därför frågar jag här ifall nån är mer upplyst Ska fråga på inskrivningen på måndag också.

Jag fick efter duschningarna sist när jag opererade ryggen varken smörja eller ens vara uppe å gå eller ha mina egna kläder på mig.
  • Minikatt
    Queenie70 skrev 2012-09-01 20:10:12 följande:

Jag fick efter duschningarna sist när jag opererade ryggen varken smörja eller ens vara uppe å gå eller ha mina egna kläder på mig.
    Ojdå! Tror jag skippar ansiktskrämen då
  • KMW

Ja lotion är big no no. Sen måste du sätta på dig rena kläder och ha rena sängkläder. Men vad du gör INNAN första duschen spelar ingen roll.

• Minikatt
    KMW skrev 2012-09-01 20:45:01 följande:
    Ja lotion är big no no. Sen måste du sätta på dig rena kläder och ha rena sängkläder. Men vad du gör INNAN första duschen spelar ingen roll.
    Okej! Får försöka överleva då Rena sängkläder visste jag men funderade faktiskt på kläderna, men det fick jag svar på nu så det var ju bra!
  • Lemio

Nej inget annat schampo eller balsam. Inte ens hårblås om man ska vara riktigt noga. För mycket snusk som flyger runt i luften där :)

Bättre att vara torr och noga än slarvig och riskera infektioner efter operation :)

• Suri

Ojojoj så noga! När jag snittades på Ackis i Uppsala (planerat snitt) fick jag inga sådana regler!? Jag var sminkad och hade nytvättat plattat hår. Det var tre år sedan, är det ändrat eller missade vi något? Hmmm..?

• Minikatt
    Lemio skrev 2012-09-01 23:07:33 följande:
    Nej inget annat schampo eller balsam. Inte ens hårblås om man ska vara riktigt noga. För mycket snusk som flyger runt i luften där :)

Bättre att vara torr och noga än slarvig och riskera infektioner efter operation :)
    Men att jag tvättar håret med vanligt schampoo INNAN descutan första duschen kan väl inte spela nån roll? Då får jag ju ändå bort alla bakterier efteråt...

Imorron ska vi på inskrivning så då ska jag fråga där så man får 100 % säkert besked.
  • SofiaD
    Minikatt skrev 2012-09-02 19:45:54 följande:
    Men att jag tvättar håret med vanligt schampoo INNAN descutan första duschen kan väl inte spela nån roll? Då får jag ju ändå bort alla bakterier efteråt...

Imorron ska vi på inskrivning så då ska jag fråga där så man får 100 % säkert besked.

Klart du kan tvätta håret med shampo före descutan! Jag duschade två gånger före snitt, en gång på kvällen och en gång på morgonen innan vi åkte in. Använde duschtvål innan descutan båda gångerna, tvättade bara håret med vanligt shampo och använde ansiktskräm efter! Man har ju ändå op-mössa, håret kommer inte ens i närheten av opsnittet
    ♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
  • mandelblomma

Olika regler på olika sjukhus. De flesta har tagit bort descutan tvätt för kejsarsnitt.
    Jag har gjort tre snitt och aldrig tvättat vare sig kropp eller hår med det!

• Havsluft

Eftersom jag hade läst att det är olika regler på olika sjukhus ang Descutan-tvätt eller inte, så gjorde jag bedömningen att det inte kan vara så himla farligt att smörja in sig med lite ansiktskräm efter tvätten. Så det gjorde jag, men jag berättade ju inte det för någon.
    Jag var också rätt nojig innan för att jag inte fick använda balsam (har långt hår), men håret blev faktiskt inte riktigt så trassligt som jag befarat.   

• Uskus

Har gjort 2 snitt och aldrig tvättat med antibakterietvål eller haft rent i sängen innan...

• Lemio

Jaha är det snitt det handlar om? Vi opererar lite mer "allvarliga" områden ;)

• Konvaljen

Jag har gjort två oplanerade snitt och det var inget snack om något tvättande då.
    Vid mitt planerande snitt skulle det tvättas. Jag följde instruktionerna men struntade ärligt talat att använda medlet i håret.

• Sockerråtta

Hmm, tydligen väldigt olika sjukhus emellan. Jag snittades på USÖ 2010 och där var det jättenoga med hur man gjorde. Descutantvätt kvällen innan och rena kläder + sängkläder. Morgonen efter samma procedur. Inga krämer eller dylikt var ok.

Svar på tråden Tvätta håret med vanligt schampo innan descutan?