• Anonym (Oroli­g mamma)
    Äldre 1 Sep 20:59
    1141 visningar
    1 svar
    1
    1141

    Sömnpanik!!

    Hjälp!
    Vår son är 11 månader och har hittills varit hemma med mig. Nu är det dags för mig att börja jobba och sonen ska vara hemma med sin pappa. Jag har alltid ammat honom till sömns på kvällen, på dagen har han också ofta ammats till sömns men det har också gått bra för honom att somna i vagnen eller bilen. Nu senaste veckan har det dock blivit stora problem att få honom att somna på något annat sätt än med amning. Det hela började vid en lång bilresa då sonen inte kunde komma till ro och somna som han brukar, det blev mycket gråt och många stopp under den resan innan han till slut utmattad somnade. Jag fanns ju bredvid honom i baksätet och försökte trösta men det var omöjligt att få honom att sluta gråta på annat sätt än att stanna bilen och amma honom, men vi var ju sedan tvungna att försöka åka vidare efter en stund varpå han grät igen...
    Sedan detta vill han varken sova i vagn eller bil, han bara gråter om vi försöker, och då har vi plockat upp honom igen efter en liten stund. Han kan inte heller somna inne med sin pappa, det blir bara gråt hur pappa än försöker trösta honom - han har provat bära honom, hålla honom i famnen, ligga bredvid honom i sängen - sonen bara gråter hysteriskt tills vi ger upp (efter en kvart eller så, sedan står vi inte ut längre) och så fort han får amma så somnar han. Nu är vi jätteoroliga hur det ska gå när jag börjar jobba. Första veckan jobbar jag bara halvdagar för att vi ska få en lite mjukare övergång. Kan tillägga att sonen aldrig tagit napp och tar inte heller nappflaska. vi har försökt introducera snuttefilt utan framgång. Det är bara jag och mina bröst som får honom att varva ner, och jag har ju alltid funnits där...Sonen sover med oss på nätterna och nattammar en hel del fortfarande, och vi har tänkt låta honom fortsätta sova med oss på nätterna. Det är alltså bara dagsömnen som är problemet. 
    Har du några tips på hur pappa kan hjälpa sonen att komma till ro? Kommer han att ta skada av att jag börjar jobba nu när han har det så jobbigt med sömnen? 

  • Svar på tråden Sömnpanik!!
  • Äldre 8 Sep 16:16
    #1

    Hej!
    Er lille son har vant sig vid att alltid somna till amning och när han inte får det så skriker han tills han får det.
    Han har lärt sig att tillgång till mammas mjölk alltid finns bara han är tillräckligt ihärdig. Ni har prövat med alternativ men alltid gett upp och han har fått rätt. Då fortsätter han.
    Om du vill att han ska fortsätta amma, ligga mellan er på nätterna etc så är risken stor att du måste natta honom med amning.
    Om det däremot är av nöden att pappa nattar utan amning så måste du också vara frånvarande under de tillfällen när de tränar tillsammans. Detta gäller förstås även dagtid, men kan vara en mycket svår inlärning då sonen faktiskt inte kan veta om det hjälper att skrika eller inte. Varannan gång gör det ju det.
    Vill ni ändå pröva så låt pappa ta upp promenaderna med vagnen när det är dags att sova på dagen. Det gäller att vara ihärdigare än sonen i detta.
    Lycka till!
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Sömnpanik!!