• Odd Pixie

För sent för komvux nu!? Är det omöjligt att komma in på någon kurs efter sista ansökningsdag?

Det står såhär på komvux.stockholm.se som svar på frågan om det går att anmäla sig till kurser efter sista ansökningsdag:
     "Nej, det finns inga restplatser. Vuxenutbildningen i Stockholm har fem intagningsperioder/år. Efter sista ansökningsdag till gymnasiala kurser är du istället välkommen att söka till nästa period.
    Söker du till grundläggande nivå finns det ingen sista ansökningsdag. Du kan söka när som helst under året och starta dina studier så snart en plats/kursstart kan erbjudas."

Betyder det här att det är helt omöjligt för mig att kunna läsa någon kurs på komvux? Eller kan det finnas en chans om man mailar och frågar?   

• Svar på tråden För sent för komvux nu!? Är det omöjligt att komma in på någon kurs efter sista ansökningsdag?
  • Nape

Ring (eller besök dem). Komvux i min stad är mycket vänliga och slår nästan knut på sig själv för att det ska vara bra för eleverna. Det kan ju vara så att någon hoppat av, det händer ofta.

Testa! Det värsta som händer är att de säger att det tyvärr inte går, och då vet du. Då har du försökt i alla fall.

• Odd Pixie

Tack för ditt svar! 

Jag bor i en ort i närheten av innerstan, Stockholm. Borde det räcka att kontakta komvux.stockholm.se då? Eller kan det finnas fler komvux i Sthlm, än just dem? Det kanske är svårt för dig att svara på i och för sig.  Bör man kontakta de separata skolor som erbjuder utbildningarna, eller ska jag bara ringa komvux? Känner de till om det skulle finnnas kurser där folk hoppat av?

• Nape
    Odd Pixie skrev 2012-09-02 12:46:05 följande:
    Tack för ditt svar! 

Jag bor i en ort i närheten av innerstan, Stockholm. Borde det räcka att kontakta komvux.stockholm.se då? Eller kan det finnas fler komvux i Sthlm, än just dem? Det kanske är svårt för dig att svara på i och för sig.  Bör man kontakta de separata skolor som erbjuder utbildningarna, eller ska jag bara ringa komvux? Känner de till om det skulle finnnas kurser där folk hoppat av?
    Jag skulle personligen ringa de separata skolorna, det blir mer personligt och om de har en ledig plats går det snabbare (de slipper rapportera in den "långa vägen" att de har en ledig plats.).
Svar på tråden För sent för komvux nu!? Är det omöjligt att komma in på någon kurs efter sista ansökningsdag?