• Anonym

    Hjälp oss att hjälpa vår dotter!!!

    Hej Margit!

    nu måste jag skriva till dig för jag/vi känner att vi måste få hjälp med våran älskade dotter
    , 4år gammal. Det gäller hennes beteende och uppförande som jag nu tycker eskalerar åt det sämre. Hon gör tvärtemot det man säger. Om vi ber henne sluta med att dra i gardinen gör hon det ändå el. liknande. Hon vet mycket väl att hon inte skall sticka fingrarna i osten men gör det ändå o.s.v. Hon går på sin 1,5 åriga bror och det slutar ofta med att han gråter för att hon är för hårdhänt eller tar av honom leksakerna han har. När vi nu hade besök av vänner som oxå har en 4åring som hon brukar leka och ha roligt med drar hon i hennes klänning fast hon säger nej. Hoppar i soffan, springer iväg då vi skall göra i ordning för kvällen, skriker. Hon har svårt att leka själv och vill hellre hoppa runt än leka med någonting än längre tid själv. (när hon är hemma, på dagis leker hon)
    Hon har alltid varit ganska krävande och skrikit mycket som liten. på dagis verkar hon inte ha dessa beteenden. Hon leker med andra barn, och följer regler. Hon blir som förändrad hemma med oss, speciellt när vi är hemma alla 4 i familjen. Då är det som värst.
    Jag upplever att vi ger henne normal egentid med henne. Läser med henne i sängen på kvällarna och vill gosa e.t.c  Vi försöker involvera henne i våra samtal och frågar henne vad hon tycker e.t.c uppmuntar mycket men det blir naturligtvis som en ond spiral när vi säger till henne vad hon inte får göra hela tiden.
    Vi har försökt med att bli riktigt arga, går upp med henne på sitt rum. Tittar henne i ögongen och säger att det inte är ok det h on gör. Vi har provat att ignorera (detta är svårt..)Vi har provat att inte ge så mycket uppmärksamhet åt hennes dumheter alls. Avleda etc. Men ingenting verkar bita. Detta är super jobbigt för hela familjen! Det blir dålig stämning. Mest synd är det om vår lilla tjej som jag förstår ger uttryck för någonting. Men vad? Vi vill så gärna hjälpa henne på bästa sätt! HUR skall vi göra? hur skall vi förhålla oss till dessa beteende och situationer?
    Vi har nyligen flyttat och hon har börjat på nytt dagis, där hon inte känner någon, på vilket sett kan dessa händelser spela roll?

    Mycket tacksam för svar!!

  • Svar på tråden Hjälp oss att hjälpa vår dotter!!!
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Barn kan under sin utveckling reagera starkt på såväl små som stora förändringar i livet och det är inte alltid lätt att avgöra  vad som är orsaken till en beteendeförändring.
    Det ni beskriver brukar kallas för regression, dvs barnet går tillbaka i sitt beteende. Hos er är det enbart när hon är hemma, vilket också är det vanligaste. Man vågar reagera där man vet att man är trygg och blir accepterad för den man är. Det faktum att hon beter sig helt OK på dagis är också en inteckning på att detta är en regression, dvs en tillfällig beteendeförändring. Det är sannolikt ett sätt att hämta kraft till att utveckla andra och nya sidor, både hemma och på dagis.
    Jag tror att ni lugnt kan avvakta bättre tider. Ni vet ju också att detta till en del är ett personlighetsdrag hos henne som förmodligen blir tydligare när yttre påfrestningar i form av stora förändringar tillkommer.
    Låt henne med ert stöd jobba sig igenom den här fasen och ge henne det stöd hon behöver utan att jämföra henne för mycket med jämnåriga så kommer situationen att förändras.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark
     

Svar på tråden Hjälp oss att hjälpa vår dotter!!!