• Anonym

Huvudvärk, yrsel, kräkning

Hej,

Kan man bli sjukskriven en tid om man kräks flera gånger dagligen trots receptbelagd medicin? Har även nästan konstant huvudvärk och yrsel. Känner också att stressen på arbetet ev förvärrar det hela. Har upptäckt att jag får behålla lite mat om jag vilar hemma. Vill gärna kunna få i mig lite näring. Själv anser jag att min arbetsförmåga i alla fall just nu är nedsatt till 100%, jag orkar inte mer.

• Svar på tråden Huvudvärk, yrsel, kräkning
  • Försäkringskassan

Hej!
    Om du inte klarar ditt arbete på grund av sjukdom kan du sjukskriva dig en vecka utan läkarintyg.

Din arbetsgivare betalar sjuklön de första 14 dagarna. Har du inte rätt till sjuklön, det gäller dig som är:

anställd utan rätt till sjuklön arbetssökande egen företagare eller uppdragstagare har föräldrapenning eller graviditetspenning studerande och arbetar samtidigt med studierna

Du ska sjukanmäla dig till Försäkringskassan första dagen som du är sjuk. Du kan använda vår självbetjäningstjänst för sjukanmälan. Det krävs ingen e-legitimation för att använda tjänsten Du kan också ringa vårt Kundcenter 0771 524 524.

Länken till självbetjäningstjänsten:  www.forsakringskassan.se/privatpers/sjuk

Hälsningar Sune, handläggare 
  • Anonym

Jag hoppas ju det går över på en vecka men om det inte gör det? Har hört att gravida kan kräkas flera veckor.

• Försäkringskassan

Hej!

Jag tycker att du ska kontakta din läkare om dina besvär,  senast den åttonde sjukdagen. 
    Det är inte ovanligt med sjukskrivningar för graviditetsillamående upp till två månader. Du kan bli sjukskriven både på deltid eller heltid. Det beror på hur stora besvär du har. 

Hälsningar Sune, handläggare

• Anonym

Jag fick ingen tid fören på tisdag vilket är dag 9. Behöver ju eg intyg från dag 8. Hur funkar det då?
    Jag har tidigare sökt semester måndag dvs dag 8. Nu kommer jag inte kunna göra det jag tänkt men inget hindrar väl att jag tar en semesterdag för det? På så vis blir det ju en sjukperiod, semester, ev ny sjukperiod.

• Försäkringskassan

Hej,

Om du får ett läkarintyg från och med den 9:e dagen och har en anställning, är det din arbetsgivare som gör en bedömning om de godkänner sjukperioden.

Om du tar ut en semesterdag gäller återinsjuknanderegeln. Den innebär att om du blir frisk och därefter blir sjuk igen inom fem kalenderdagar, räknas den nya sjukperioden som en fortsättning på den tidigare. I det fallet får du inte någon ny karensdag. Återinsjuknanderegeln ändrar inte på kravet att visa läkarintyg. Det ska du göra från och med den åttonde dagen i den nya sjukperioden.  

Hälsningar Osmo, handläggare  

• Anonym

Enl barnmorskan jag pratade med kan man ev bli sjukskriven retroaktivt dvs att jag blir sjukskriven dag 9 men det gäller från dag 8 (och sedan ändrar min semesterdag till sjuk eftersom jag varit för sjuk för att ha semester).

• Försäkringskassan
    Hej!

Huruvida du kan få ett läkarintyg som skrivs ut för retroaktiv tid avgör läkaren. När det sedan kommer in till oss gör våra handläggare en bedömning, det man skall tänka på är att det endast i undantagsfall bör förekomma retroaktiva sjukskrivningar. Det beror på flera faktorer, till exempel hur många dagar bakåt det handlar om, har läkaren träffat dig tidigare mm. Det görs alltså en bedömning om rätten till ersättning utifrån varje enskilt fall.

Hälsningar
    Sigrid, handläggare 
  • Anonym

Enklast att ta från dag 9 isf. För jobbets del har jag ju ändå semester dag 8. Har aldrig varit sjukskriven någonsin mycket man inte vet...

• Försäkringskassan

Hej!

Då detta är inom sjuklöneperioden så är det något mellan dig och din arbetsgivare.
    Hoppas du nu har fått svar på dina funderingar.

Hälsningar
    Sigrid, handläggare 

Svar på tråden Huvudvärk, yrsel, kräkning