kräftor?
kan man äta det eller????
kan man äta det eller????
Hej!
Som gravid tror jag att man kan äta kräftor men jag tror att man ska undvika det undertiden man ammar. Är inte riktigt säker!
Hade oxå den funderingen då det börjar närma sig kräftskivedax, vad jag fick höra så ska man inte äta råa skaldjur men kräftor kokar man ju först till skillnad från räkor, så det borde ju vara ok då!
(Man kan ju göra kräftpaj och värma ordentligt i ugnen så baktreierna försvinner, kanske går bra?)
Kräftor är helt ok att äta eftersom de är kokta.
Kokar man inte räkor? Är det inte samma process med alla skaldjur - räkor, kräftor, hummer, krabba?
Kokta kräftor finns med på Livsmedelsverkets lista på sånt man får äta hur mycket man vill av!!
K
Jo, räkor kokas också och är helt ok att äta.
F'låt men hur är det med min favvis rökta räkor (med aioli) nån som vet?
Oops, räkor är inte min favvo och jag trodde faktiskt inte man kokade dem men när jag tänker efter så är de väl inte ljusrosa när det lever...
Bumpy: Är det inte så att man ska undvika rökt och gravad lax? Då borde ju samma gälla för räkor. Jag vet inte! Någon annan som vet?
Har hört att man skall undvika insjökräftor när man är gravid men är ej säker där... om man är osäker på det kan man ju äta havskräftorna
Tess76 : tackar (tror oxå du har rätt) men det svider i själen att behöva avstå....hahaha...lär snart hitta nåt annat att "obsessa" över i mat väg, tror ni inte?
Är inte de rökta räkorna kokta först? (De kan väl knappast leva när man röker dem... ) Då borde det ju gå bra. Det är ju inte rökningen i sig som gör att de inte rekommenderar rökt lax utan att det kan bli bakterier i vaakumförpackningen. Färsk rökt lax (direkt från rökeri) ska vara okej.
K
Aha, hade ingen aning, men så behöver jag ju inte hålla koll på det längre/ännu.
Rökta räkor är kokta innan och alltså helt ok. Lax måste väl vara ok om den är varmrökt och inte vakumförpackad, det har jag ätit i alla fall.
jo jag tänkte det ... fan man blir ju paranoid ibland har köpt och ska avnjuta imorgon med sambon dock utan öl och utan snaps men det går nog ner ändå!!!
Räkor är grå i naturligt skick. De är alltså kokta när de är rosa. Vad jag funderar på är hur det är med vanliga kräftor eftersom de är från insjön? Har hört att man ska undvika all insjöfisk eftersom det är så mycket kvicksilver o skit i insjöarna runt om i världen. Men havskräftor kan man ju alltid äta...de är lite ljusare i färgen än vanliga kräftor.